۶۷ درصد نیروهای متخصص در آستانه مهاجرت هستند



مهاجرت از ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیر رصدخانه مهاجرت ایران از دریافت حکم تخلیه ساختمان این مجموعه خبر داد و گفت: براساس آمار اعلامی نیرو‌های کلیدی و متخصص ۶۷ درصد شرکت‌های دانش بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

به گزارش اطلاعات آنلاین، نشست «راه گفتگو» با موضوع واكاوی موضوع مهاجرت نخبگان با حضور علی حسینی، معاون مرکز تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری و بهرام صلواتی، مدیررصد خانه مهاجرت ایران در موسسه اطلاعات برگزار شد.

 

در اين نشست علي حسيني با اذعان به این که نخبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است گفت: نخبه فردی که در اکوسیستم فناوری تاثیرگذار باشد. به خاطر همین در این چندسال اخیر تمرکز ما بر روی افرادی بود که در خارج از کشور تحصیل می کردند و در حوزهای مختلف صاحب تخصص هستند و می توانند تاثیرگذار باشند. بنابراین، در پلتفرم کانکت مدل های همکاری مختلف دیدم و این ظرفیت را ایجاد کردیم که این افراد در اکوسیستم علم و فناوری تاثیرگذار باشند.

 

وی همچنین از غفلت ها و کم توجهی ها نسبت به آهنگ مهاجرت نخبگان و سرمایه های علمی از ایران گلایه کرد.

 

به گفته این مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر تمایل برای خروج از کشور افزایش یافته است در حالی که در گذشته هدف از مهاجرت نیز برای افراد مهم بود.

 

وی افزود: برخی از کشورها از جمله آمریکا و کانادا از اردیبهشت ماه امسال سیاست های پذیرش نخبگان و مهاجران را به گونه ای تغییر داده اند که زمینه جذب این افراد ساده تر از گذشته باشد.

 

80درصد ایرانیان مقیم خارج، تمایل به بازگشت دارند ولی... 

همچنین در بخش دیگری از اين نشست، بهرام صلواتي، مدير رصدخانه مهاجرت ايران از روند برخورد روزهای اخیر با برخی از استارتاپ ها انتقاد کرد و گفت که با این روش ها فضای ناامن ذهنی ایجاد می شود و باید پاسخگوی عواقب آن باشیم.

 

وي افزود: متاسفانه در سطح جذب و حفظ سرمايه انساني با مشكلات عديده ای مواجه هستيم و برخی مسئولان به راحتي اجازه و امکان مهاجرت را برای جوانان و نخبگان ایجاد کرده اند.

 

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: نمی توانیم با مدل 30 سال گذشته با نخبگان و سرمایه های علمی مواجه شویم. افرادی که در حوزه نخبگان مسئولیت دارند باید طرحی نو دراندازند و مسائل را از دریچه جوانان و نخبگان علمی ببینند.

 

به گفته وی 80 درصد ایرانیان مقیم خارج کشور، تمایل به بازگشت به کشور دارند ولی فضا به گونه ای است که برای بازگشت خود به کشور تردید دارند. وی افزود: مهمترین ضعف حال حاضر این است که پس از بازگشت نخبگان - که سال ها در مراکز علمی تراز اول خارج کشور تحصیل و تدریس کرده اند- به مدارک علمی آنان از جمله لیسانس آن ها ایراد وارد می شود. 

 

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران همچنین با انتقاد از برخی رفتارها در مواجهه با نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی، علت اصلی سوق دادن نخبگان به سمت خارج کشور را بی کفایتی در استفاده از سرمایه های علمی ایران دانست. وی گفت: در مسیر فعالیت نخبگان سنگ اندازی می شود و برخی نخبگان و دانشمندان جوان را با رفتار و اقدامات خاص به سمت مهاجرت سوق می  دهند.

 

به گفته وی متاسفانه نسل سرمایه ای کشور را به سادگی از دست می دهیم و به نوعی «نسل کشی سرمایه انسانی» را در کشور رقم می زنیم. مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: براساس آمار اعلامی نیروهای کلیدی و متخصص 67 درصد شرکت های دانش بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

 

مدير رصدخانه مهاجرت ايران همچنین در این نشست گفت: پیش از این نیز بارها درباره روند مهاجرت نخبگان وسرمایه های علمی با ارائه مدرک سخن گفته ایم اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به تازگی هم علاوه بر قطع بودجه مورد نیاز این رصد خانه، حکم تخلیه از ساختمان این رصد خانه نیز صادر شده است. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------