خطر حذف ایران از فهرست مقاصد سفر



توریست ها در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

روزنامه جهان صنعت نوشت: هفته گذشته رییس هیات جامعه تورگردانان ایران از خطر حذف ایران از فهرست مقاصد سفر خبر داد. در حالی که آمار گردشگری ورودی در بسیاری از کشورها در حال بازگشت به دوران پیش از همه‌گیری کروناست، اما آمار گردشگر ورودی به ایران هنوز به نصف تعداد سال ۲۰۱۹ یعنی دوران پیش از همه‌گیری کرونا نیز نرسیده است.

 

آمار گردشگران ورودی به ایران در سال گذشته میلادی آن‌طور که گزارش سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد ۱/۴ میلیون بوده است، این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ (پیش از همه‌گیری) نزدیک به ۹ میلیون بوده است.

 

این عقبگرد کشور درخصوص میزان گردشگری ورودی و ناتوانی در بازگشت به شرایط پیش از کرونا حاصل مجموعه‌ای از عوامل سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی است.

 

تنش‌های سیاسی چند سال اخیر با کشورهای غربی، هشدار برخی از کشورها به اتباعشان درخصوص سفر به ایران و انفعال موجود در زمینه بازاریابی و معرفی کشور، از جمله عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری وضعیت فعلی هستند.

 

ریزش سفر گردشگران خارجی به ایران

هفته گذشته رییس هیات جامعه تورگردانان ایران درخصوص وضعیت گردشگری ورودی به ایران هشدار داد و گفت: اگر بی‌تفاوت باشیم ایران از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شود.

ابراهیم پورفرج معتقد است که وضعیت ورود گردشگران خارجی به کشور هنوز به روال پیش از سال ۱۳۹۸ برنگشته است.

 

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از توراپراتورهای خارجی، ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج کرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که اگر این رویه طولانی شود، پس از مدتی، دیگر نامی از ایران در بین مقاصد سفر آورده نشود.

 

رییس هیات جامعه تورگردانان ایران گفت: امیدواریم با گردهمایی توراپراتورهای جهان، رفت‌وآمدها را دوباره از سر بگیریم و بازار ایران را برگردانیم، تمام همّ خود را در این مسیر می‌گذاریم. توریست فقط درآمدزایی به همراه ندارد، بلکه امنیت را به هم به دنبال خواهد داشت. هرچقدر توریست به یک مقصد بیشتر سفر کند آن مقصد امنیت بیشتری دارد و اصولا امنیت باعث گسترش رفت و آمد می‌شود. ضرورت دارد ما ذهنیت‌های پیش‌آمده را پاک کنیم.

 

پورفرج درباره آماری که از ورود گردشگران خارجی به ایران داده می‌شود، اظهار کرد: واقعیت آن است که تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران خیلی کم شده است. البته از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق برای زیارت به ایران می‌آیند، ‌حالا ممکن است چند روزی هم به شمال ایران بروند، ولی بحث ما درباره «گردشگر» است. آن سفرها معمولا با هدف زیارت انجام می‌شود که شاید بخشی از آن جنبه توریستی داشته باشد. بحث ما هم این نیست که آنها به چه منظور و چرا به ایران می‌آیند، بلکه گردشگرانی که در حال سفر در دنیا هستند و به ایران نمی‌آیند را باید به ایران بیاوریم تا شرایط را از نزدیک ببینند. نباید مبنای کار ما این باشد که مثلا ۱۰۰ هزار نفر از عراق به ایران بیایند و این آمار برای ما کفایت کند و باقی بازارهای گردشگری را تعطیل کنیم.

 

وی تاکید کرد: توراپراتورها از سال ۱۳۹۸ در بحران به سر می‌برند و بسیاری از آنها دیگر توان ادامه دادن پس از چهار سال رکود گردشگری را ندارند.

 

لازم است در این‌باره دولت همراهی و همکاری بیشتری داشته باشد تا دوباره ایران به فهرست مقاصد سفر بازگردد.

 

راهکارهای خروج از بحران

بر اساس داده World Bank در سال ۲۰۱۹ ایران نزدیک به ۹ میلیون گردشگر ورودی داشته است. با توجه به اینکه تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال گذشته میلادی ۱/۴ میلیون اعلام شده است هنوز با وضعیت پیش از همه‌گیری فاصله زیادی داریم.

 

سهم ایران از جذب گردشگران بین‌المللی بسیار ناچیز است و در واقع تنها ۴/۰ درصد از تمام سفرهای گردشگری خارجی در سال ۲۰۲۲ به مقصد ایران انجام شده است.

 

نگاهی به این شرایط گویای وضعیت نامساعد گردشگری ورودی به کشور بوده و نشان می‌دهد که باید برای عبور از این وضعیت چاره و تمهیدی اندیشیده شود.

 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند راهگشای ورود گردشگران خارجی به کشور باشد، اقدامات رسانه‌ای برای جذب گردشگران خارجی به کشور است.

 

تقابل با جریان ایران‌هراسی که تصویری نامطلوب و ناامن از ایران نشان می‌دهد از جمله اقداماتی است که انتظار می‌رود مراجع مربوطه درخصوص آن اقدام عاجل داشته باشند و پا را از مطرح کردن شعار فراتر گذارند.

 

از سوی دیگر کشور در زمینه برخورداری از اقامتگاه‌ها و هتل‌های استاندارد نیز به اصلاحات نیاز دارد. ایجاد هتل‌های نوساز و باکیفیت در مقاصد گردشگری کشور که توان ارائه اتاق با هزینه‌های مناسب را داشته باشند یکی از الزامات امروز صنعت گردشگری ایران است.

 

نباید از نظر دور داشت که وضعیت حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های جاده‌ای ایران با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. زیرساخت‌های ریلی و هوایی کشور امروز نیازمند افزایش ظرفیت‌ها بوده و از سوی دیگر برخی از جاده‌های کشور هم نیاز مبرمی به ایجاد توقفگاه‌های بین‌راهی بیشتر و جاده‌کشی باکیفیت دارند.

 

مهم‌ترین اتفاقی که انتظار می‌رود برای کمک به جذب گردشگران بین‌المللی به ایران بیفتد، رفع تنش‌های سیاسی موجود است. در ماه‌های اخیر وزارت گردشگری اقدامات مثبتی را جهت تسهیل حضور گردشگران چینی و روسی داشته است. این وزارتخانه همچنین برنامه‌هایی برای لغو یک‌طرفه روادید با ۶۰ کشور ارائه داده است.

 

بنابر اظهارات علی‌اصغر شالبافیان- معاون گردشگری- این طرح از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد شده و در وزارت امور خارجه و نهادهای ذی‌ربط در حال بررسی است و تصمیم‌گیری برای اجرای آن هنوز نهایی نشده است. در صورت تحقق وعده‌های مطرح‌شده و نیز برطرف شدن ضعف‌های زیرساختی می‌توان به بهبود وضعیت گردشگری ایران امیدوار بود و مانع خروج کشور از فهرست مقاصد سفر شد.

 

نادر نینوایی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------