ادامه تناقض در گفتار و عمل شهرداری: ساختمان خانه اندیشمندان را تخلیه کنید



خانه اندیشمندان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

روزنامه شرق نوشت: بیش از ۱۰ روز از حوادث خانه اندیشمندان علوم انسانی و اختلاف این موسسه و شهرداری بر سر ساختمان موسسه می گذرد. اعضا ی موسسه بعد از حضور بی خبر شهرداری ، بیش از ۵ شب در ساختمان خوابیدند تا مانع تخلیه و بستن خانه اندیشمندان شوند. بعد از آن که نهادهای نظارتی وارد مسئله شدند و افکار عمومی نسبت به خبر تخلیه ساختمان بر انگیخته شد. شهرداری از ساختمان خارج شده و گفت قصدش همکاری و کار مشترک است. اما الان درخواست تخلیه کامل ساختمان را داده است.

 

حدود ۱۰ روز پیش، مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۲، شب هنگام   و در حین اجرای برنامه، تعدادی از کارمندان شهرداری با یونیفورم مخصوص، در خانه اندیشمندان علوم انسانی حاضر شدند و از اعضای موسسه خواستند، مجموعه را تخلیه کنند. 

 

 به گفته مدیران مجموعه هیچ دستور و حکمی از سوی شهرداری به صورت حضوری و رسمی  به آن ها ابلاغ نشده بود و فقط  همان شب از سوی نیروهای شهرداری به آن‌ها گفته شد: «من این ساختمان را می‌خواهم.» صبح روز بعد نیروهای شهرداری قفل درها و نگهبان مجموعه را تغییر دادند.

 

 اعضای «موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی»  رسما از نماینده‌های شهرداری تهران شکایت کردند و از دادستانی تهران خواستند مهلت مناسب برای تعیین تکلیف به آنها داده شود. . با وجود شکایت موسسه خانه اندیشمندان شهرداری حاضر به ترک مجموعه نشد و رئیس و برخی از مدیران خانه اندیشمندان 5 شب در ساختمان   گذراندند. شب دوم کار به پلیس کشیده شد، اما باز هم شهرداری از ساختمان خارج نشد. 

 

معاون شهردار: فقط می خواهیم همکاری کنیم/ بحث تخلیه، تخریب و پلمب این مجموعه از اساس دروغ است

در ادامه  با شدت گرفتن موج رسانه ای و حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید و جامعه شناسان ماجرا شکل جدیدی به خود گرفت. شهرداری رسما اعلام کرد قصد تخلیه و پلمب ندارد و فقط می خواهد با خانه اندیشمندان همکاری کند.   محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به خبرگزاری فارس گفته بود: ما بحث تعطیلی خانه اندیشمندان را نداریم و با دوستان هم مذاکراتی صورت گرفته و از آنها دعوت کرده‌ایم که کار مشترک انجام دهیم.

 

درخواست تخلیه کامل

در کل اعضا و مدیران موسسه خانه اندیشمندان ۵ شب و ۶ روز را در ساختمان این موسسه گذراندند. حکم قضایی دستور موقت گرفته شد و  بر اساس قانون شهرداری  از خانه خارج شد. اعضای موسسه دوباره قفل‌ها را تغییر داده  و ساختمان را در اختیار گرفتند. اما شهرداری اینبار از طریق دستگاه قضا از اعضای موسسه خواسته ساختمان را کاملا تخلیه کند.

 

کیومرث بشیریه، معاون خانه اندیشمندان علوم انسانی به شبکه شرق گفت: شهردار و معاون شهردار در مصاحبه‌های رسمی اعلام کرده بودند، می‌خواهند با موسسه خانه اندیشمندان همکاری کنند . اما در دادخواستشان، تخلیه کامل ساختمان را مطالبه کردند.

 

تناقض در گفتار و عمل شهرداری

به نظر می رسد، میان گفتار و عمل در شهرداری تهران تناقضات آشکاری وجود دارد.شهردار تهران، امروز(۲۳ تیر ۱۴۰۲) به فارس گفته است:  می خواهیم فضاها را به سمت فضای اشتراکی پیش ببریم؛ اگر قبلا فضایی داشتیم که دست گروهی خاص بود الان فضایی باشد که در کنار آن گروه خاص یا هرکس دیگری (مثل فضاهای اشتراکی که در حوزه فن آوری کار می کنند) همه با هم کار کنند و شهرداری به ارائه خدمت بپردازد.خانه اندیشمندان بسته نشده است و قرار نیست بسته شود .بلکه قرار است گسترش یابد.انشالله آنجا «خانه اندیشمندان علوم انسانی ایران» راه می افتد که بخشی از آنها همین دوستان  فعلی هستند که اگر علاقه داشته باشند ما هم به آنها خدمت می‌کنیم و هیچ منعی برای کسی نداریم.

 

 معاون شهردار هم ۱۵ تیر ۱۴۰۲  علاوه بر فارس به خبرگزاری ایسنا  گفته بود: بحث تخلیه، تخریب و پلمب این مجموعه از اساس دروغ است.  قطعاً نحوه بهره برداری از خانه اندیشمندان باید تغییر کند و به فضای اشتراکی تبدیل شود تا مجموعه فراگیرتر در حوزه اندیشه علوم انسانی از این فضا بهره ببرند.

 

معاون شهردار برخی رسانه ها را به تنش آفرینی و برخورد سیاسی متهم کرده و تاکید کرده بود:این جریان، معمولا سردمدار ایجاد تنش و التهاب فکری در کشور بوده و بررسی نظارتی آن خالی از لطف نیست. 

 

با وجود این اظهارات که مستقیم «تخلیه» ، «تخریب» و «پلمب» را رد کرده اند، اما در عمل، شهرداری درخواست تخلیه کامل ساختمان کرده است. گفتنی‌است خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد شده است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------