قطعی چند روزه آب در زاهدان؛ مردم همچنان در صف آب



قطعی آب در زاهدان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
در چند روز گذشته قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شده است.

به گزارش فارس، فصل گرما و نیاز شدید آبی به ویژه در سیستان و بلوچستان خشک و کویری با گرمای غیر قابل تحمل و پیش از فصل تابستان ایجاب می‌کند راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکل ارائه شود، مشکلی که امروزه به یک معضل در شهر زاهدان و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسوولان دست اندرکار است.

 

یکی از ساکنان خیابان نصر زیبا شهر می‌گوید: قطعی مکرر آب امان مان را بریده است، حتی با پمپ هم آب نداریم، گاها از صبح تا شب آب نداریم. 

 

وی ادامه داد: شدت گرما و قطعی مکرر آب آن هم بدون اطلاع رسانی قبلی سبب شده تا در حوزه ذخیره سازی آب نیز مشکل داشته و عملاً هیچ‌گونه آبی برای استفاده نداشته باشیم.

 

یکی از ساکنان خیابان دانشگاه زاهدان نیز گفت: در این گرمای هوا کولرهای آبی هم کار نمیکند مجبوریم در ایستگاه‌های مختلف آب در صف‌های طویل ساعتها بمانیم تا آب مورد نیاز برای مصرف روزانه خود را فراهم کنیم.

 

حسین ریاحی میگوید: آب برای شستشو و وضو نداریم، فرصت ذخیره سازی هم نداریم چرا که زمان قطعی آب اعلام نمیشود.

 

شهر زاهدان تنها در پیک مصرف و ایام تابستان حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه است

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان گفت: صرفه‌ جویی در مصرف آب بهترین راهکار برای مدیریت تنش آبی برای عبور از بحران فعلی است بطوریکه اگر هر خانوار در طول شبانه روز ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد از بحران تابستان ۱۴۰۲ به راحتی می توانیم گذر کنیم.

 

مرتضی نورا با اشاره به اینکه مدیریت مصرف بهینه‌سازی یکی از اصول محوری و اصلی مقابله ‏با کم‌آبی است، بیان کرد: بحران کم‌آبی در شهر زاهدان و حوزه سیستان به یکدیگر متصل است، در این راستا نیازمند کمک مردم پیرامون مدیریت مصرف آب هستیم و همه ما وظیفه داریم با همکاری رسانه ها در مساله جهاد تبیین اقدام به امید آفرینی ‏برای مردم کنیم‎.‎

 

وی تأکید کرد: اگر مقوله کم آبی در شهر زاهدان را کنار بگذاریم در شرایط فعلی شهر زاهدان تنها در پیک مصرف و ایام تابستان حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه است که این مقدار در پیک ‏مصرف آب آشامیدنی در نقاط آپارتمان‌نشین و ارتفاعات بیشتر خود را نشان می‌دهد‎.‎

 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با مدیریت شبکه توزیع آب در زاهدان کمترین تنش آبی را داشته باشیم و در این زمینه در برخی ‏از نقاط با افت فشار و گاهی نیز با قطع آب مواجه می‌شویم، که ضمن عذرخواهی از مردم امیدواریم با اتصال منابع آبی جدید به شبکه آبرسانی در تأمین منابع آبی اختلالی نداشته باشیم‎ و از شرایط ‏خاصی که قرار گرفته‌ایم هر چه سریعتر خارج شویم.

 

وی گفت: در شرایط فعلی شهر زاهدان تنها در پیک مصرف و ایام تابستان حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه است که این مقدار در پیک ‏مصرف آب آشامیدنی در نقاط آپارتمان‌نشین و ارتفاعات بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: برای رفع اختلال و کمبود ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه در مدیریت شبکه توزیع یک سری اقدامات از قبیل وارد شدن سه حلقه چاه جدید در مدار بهره‌ برداری و همچنین چهار حلقه چاه دیگر در حوزه شهر زاهدان برای تأمین آب شیرین‌ کن در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت که می تواند تا حدودی در حل مشکلات به ما کمک کند.

 

نورا اظهار کرد: در بررسی های صورت گرفته در زمستان ۱۴۰۱ در برخی از مناطق شهر زاهدان با بحران شدید افت فشار مواجه بودیم؛ در مناطق حاشیه شهر مانند شریعتی شمالی طی ۱۰ سال گذشته، مردم به علت شرایط سنگی کوهستانی و اختلاف ارتفاع، تنها روزی ۲ ساعت به آب ‏دسترسی داشتند و آبرسانی در این مناطق به‌صورت سقایی صورت می‌گرفت، که با برنامه‌ ریزی‌های صورت‌گرفته و ‏اصلاح شبکه توزیع آب و اجرای ۶۰۰ متر شبکه جداگانه با تقویت سیستم فشار آب در این مناطق که مرتفع بود، اقدام به رفع مشکل کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات بخشی از شبکه توزیع آب آشامیدنی زاهدان تکمیل نشده و این ‏امر باعث شده در بعضی مناطق با مشکل افت فشار مواجه باشیم‎.‎

 

به گفته علیرضا قاسمی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، چند روز قبل به دنبال اختلال پیش آمده در شبکه آبرسانی، حدود 35 درصد جمعیت شهر زاهدان دچار بی آبی شدند و قرار بود تا جمعه 16 تیرماه مشکل کم آبی برطرف شود اما با گذشت دو روز از وعده مسئولان همچنان شاهد و افت فشار و تنش آبی در اکثر خیابان‌های زاهدان هستیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------