واکنش عضو شورا به ماجرای خانه اندیشمندان علوم انسانی: اقدام شهرداری تهران قابل دفاع نیست



انه اندیشمندان علوم انسانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در ماجرای خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: شهرداری مستقیم و بدون طی مراحل قانونی به این مرکز مراجعه کرده و ما این روش را نمی پسندیم و به نظر قابل دفاع هم نیست.

به گزارش ایلنا، روز سه‌شنبه ۱۳ تیر برخی رسانه‌ها از حضور «پرتعداد» ماموران شهرداری تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی مکانی فرهنگی که حدود ۱۲ سال قبل در محل پارک ورشو تهران آغاز به کار کرد؛ خبر دادند و خبرهایی مبنی بر اینکه «شهرداری تهران سعی در تخلیه و پلمب ساختمان این مجموعه کرده است.» در رسانه ها منتشر شد.

 

براساس گزارش منتشر شده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی، به‌همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی شهرداری تهران، با در دست داشتن حکم پلمب این ساختمان، اقدام به «تغییر قفل‌ها و بیرون کردن عوامل اجرایی» خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند.

 

این اخبار در حالی در فضای رسانه ای کشور منتشر شده بود که عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه سخنگوی شهرداری تهران پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی را تکذیب کرده و اعلام کرد: رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیت‌های فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروه‌ها، جریانات و ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. متأسفانه این رویه درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی در سال‌های اخیر مراعات نشده و از حداقل این مکان هم به لحاظ ظرفیت موجود در ساختمان و هم به جهت حضور افراد، بهره‌برداری شده است.

 

به گفته محمدخانی براساس مستندات و مشاهدات، بسیاری از اتاق‌ها و فضاهای این خانه خالی بوده و تبدیل به انباری و محل جمع‌آوری وسایل شده است و تنها از چند اتاق محدود استفاده می‌شده است. از سوی دیگر این ظرفیت در حقیقت تنها در اختیار یک جریان خاص قرار داشته است. این در حالیست که به سادگی و سهولت می‌توان این ظرفیت را با یک فرایند شفاف در اختیار دیگر گروه‌های دانشجویی و هیأت‌های اندیشه‌ورز قرار داد. اگرچه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران از ارسال چندباره اخطار و نامه به مسئولان این خانه خبر داده است، اما برخی اعضای شورای شهر نسبت به این اقدام شهرداری انتقاد داشته و معتقدند درصورتی که شهرداری قصد گسترش بهره برداری از این فضا را داشته باید از طریق مذاکره با مسئولان آن اقدام می کرده است.

 

 در این رابطه "ناصر امانی" عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از این عملکرد شهرداری تهران گفت: آن طور که شهرداری اعلام کرده است، پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی تکذیب شده و ما با دوستانی که در آنجا حضور دارند تماس داشتیم و آنها اعلام کردند که این خانه پلمب نشده است، اما شهرداری مراجعه کرده است که آنجا را از افرادی که در آنجا حضور داشتند، تخلیه کند.

 

وی ادامه داد: برابر روال عادی معمولا درخصوص این سری املاکی که در اختیار موسسات و مجموعه های فرهنگی قرار می گیرد، قراردادهایی وجود دارد. این قرارداد هم ظاهرا از دهه ۹۰ بین هیات امنای خانه اندیشمندان و شهرداری تهران منعقد شده است.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظاهرا مدت این قرارداد هم نامحدود است یعنی زمانی برای آن مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: حالا به هر دلیلی اگر شهرداری تصمیم گرفته است که این خانه را توسعه دهد تا دیگران هم حضور پیدا کنند یا مدیریت آن را جابجا کند، طبعا باید در ابتدا اخطار کتبی صادر می کرد و همچنین مهلتی به مدیریت خانه داده می شد و اگر تمکین نمی کردند، باید از طریق مراجع قضایی نسبت به حکم تخلیه یا جابجایی اقدام می کرد.

 

امانی تاکید کرد: این شکلی که شهرداری مستقیم بدون طی این مراحل به این مرکز مراجعه کرده به نظر قابل دفاع نیست و ما این روش را نمی پسندیم.

 

وی با بیان اینکه اگر شهرداری قصد یک کار خوب هم داشت با این کار نتیجه مطلوب بدست نمی آید، گفت: اگر شهرداری می خواست این مرکز را توسعه داده و همه سلائق فکری در آنجا حضور داشته باشند و از این مرکز استفاده کنند، روش مناسب این بود که از طریق مذاکره اقدام کند، چراکه این مکان در اختیار یک سری افراد فرهیخته قرار دارد و نویسندگان، گویندگان و اندیشمندان علوم انسانی در آنجا حضور دارند و به راحتی می شد از طریق مذاکره با این افراد این مشکل را حل کند و اگر به نتیجه نمی رسید، راه های حقوقی برای شهرداری باز بود و هنوز هم باز است و می توانست از طریق مراجع حقوقی و قضایی اقدام کند نه اینکه مستقیم به آنجا مراجعه کرده و قفل ها را عوض کنند و در کنار افرادی که از قبل آنجا بودند بنشینند و این برخورد شکل خوبی نداشت و در عین حال بازتاب مثبت و مناسبی هم نداشت.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری قصد تخریب این خانه را ندارد، تصریح کرد: آنگونه که یکی از اعضای شورای شهر با شهردار تهران در این خصوص صحبت کرده بود، شهردار اعلام کرده اند که می خواهند در این مکان دیگران هم حضور پیدا کنند و نمی خواهیم به این افراد که از سابق در آنجا حضور داشتند بگوییم بروند و می خواهیم همه نخبگان و اندیشمندان این حوزه از این مکان استفاده کنند و با توجه به اینکه ظاهرا بنا به گفته شهرداری از بخشی از این ساختمان بهره برداری نمی شده است، شهرداری قصد داشته از این بخش هم استفاده شود و این موضوعی است که از سوی شهرداری مطرح شده است، اما روشی که انتخاب کردند مناسب نبوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------