تخریب محوطه تاریخی در محل احداث پتروشیمی میانکاله



تالاب میانکاله،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
محوطه تاریخی کاله حسین آباد (مرتع للمرز و حسین آباد)، به وسیله پتروشیمی میانکاله در سکوت مدیران میراث فرهنگی تخریب شد.

به گزارش فارس، در محل احداث پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین آباد و للمرز، تکه‌های از سفال مشاهده شده است. در آن منطقه قسمت‌های نسبتاً تپه مانند که دارای پستی بلندی‌های  غیر طبیعی است که به نظر نشانه وجود یک تمدن شهرنشینی تاریخی بوده است.

 

در این میان نشانه‌هایی از حفاری غیرمجاز در برخی نقاط دیده می‌شود. چوپان‌ها و مردم بومی معتقد هستند که یک محوطه باستانی در مرتع وجود دارد. میزان قابل توجهی از مردم با شروع فعالیت پتروشیمی در مرتع مطمئن بودند که گروهی به بهانه پتروشیمی می‌خواهند گنج محوطه باستانی کاله را از زیر زمین  بیرون بیاورند.

 

این محوطه شناسایی شده چندین بار توسط کارشناسان میراث فرهنگی مازندران و بهشهر جستجو شده است و به مردم برای حفاظت و جلوگیری از حفاری غیر مجاز هشدار داده شد، اما  به یکباره چرا مدیران میراث برای  تصرف این محوطه باستانی کاووش نشده به پروژه پتروشیمی  مجوز دادند جای سوال دارد.

 

تخریب محوطه تاریخی در محل احداث پتروشیمی میانکاله

 

تصاویر نیز مربوط به یک حفاری غیر مجاز است که چوپانان و بومیان منطقه صبح هنگام و در زمان حضور در کاله (مرتع) متوجه آن شده و این سفالینه زیبا در محل حفاری به جای مانده بود که از آن تصاویر تهیه شد.

 

حال باید منتظر بود و دید که آیا میراث کشور و مازندران باز هم میخواهد دست روی دست بگذارد تا این محوطه کاووش نشده ارزشمند زیر تیغ‌های فولادین ماشین‌های سنگین راه‌سازی پتروشیمی برای همیشه نابود شوند. هر طرح علاوه بر پیوست محیط‌زیستی باید یک پیوست فرهنگی هم داشته باشد باید دید آیا این پروژه این پیوست را دارد؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------