بازگشت ۳۰ اثر تاریخی ‌به کشور/ ضرغامی: سرباز ساسانی به موزه ملی ایران تحویل ‌شد



ضرغامی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طی ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم دستکم ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

به گزارش تسنیم، سید عزت‌الله ضرغامی امشب در حاشیه بازدید از سد تاریخی فریمان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه صبح امروز سنگ‌واره سرباز ساسانی وارد کشور شد و به موزه ملی ایران تحویل داده شد؛ در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه 60 به صورت قاچاق خارج شده بود به کشور برگشت داده شود.

 

وی افزود: بسیاری از آثار تاریخی کشور در دوره پهلوی خارج شده است البته از نظر آنها به صورت قانونی خارج شده که یا اشیا را فروختند یا قرارداد بستند و وقتی اشیا به صورت قانونی از کشور خارج شده باشد، پیگیری و بازگرداندن آنها سخت می‌شود اما در حال حاضر اولویتمان  بازگرداندن  اشیایی است که غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده است.

 

ضرغامی ادامه داد: کشور ایران صاحب تمدن هفت هزار ساله است، هویت ما جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است لذا این اشیا باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شوند و هرکس می‌خواهد آنها را مشاهده کند به کشور ایران سفر کند و برای تمام کشورها این موضوع صدق می‌کند؛ امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باوجود ادعاها و تبلیغاتی که در فضای مجازی تلاش می‌کنند دولت‌های غربی را ملی جلوه دهند اما  یکی از مصادیق ضد ملی آنها اقداماتی بود که در زمینه خروج اشیا صورت گرفته است.

 

ضرغامی خاطرشنان کرد: سد فریمان به لحاظ بناهای تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، سدفریمان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی از دوره تیموری است. امروز سد فریمان به لحاظ مهندسی و توانمندی سازه به عنوان یک الگوی بسیار ارزشمند از معماری تاریخی ایران به شمار می‌رود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------