سنگ نگاره «سرباز ساسانی» به ایران بازگشت



سنگ نگاره ساسانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
سنگ نگاره (مجسمه) سرباز ساسانی که حدود هفت سال پیش ادر انگلیس کشف شده بود، به ایران بازگشت.

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای از بازگشت سنگ‌نگاره ساسانی (مجسمه سرباز ساسانی) به ایران خبر داد.

 

در این اطلاعیه آمده است: سنگ‌نگاره ساسانی، بامداد امروز ـ چهارشنبه هفتم تیرماه ـ با اقدام و پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امورخارجه، وارد ایران شد و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، این اثر را در فرودگاه امام خمینی (ره) تحویل گرفتند.

 

وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: پس از طی مراحل مورد نیاز، این سنگ‌نگاره در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید که زمان آن به اطلاع می‌رسد.

 

این اثر تاریخی که متعلق به دوره ساسانی است، در سال ۱۹۸۸ میلادی وارد کشور امارات شده و سال ۲۰۰۶ از کشور امارات خارج شده است. زمان توقیف اثر در بریتانیا سال ۲۰۱۶ بوده است. زمان دقیق خروج این سنگ‌نگاره از ایران مشخص نیست، اما با توجه به زمان ورود آن به امارات که مصادف با ۱۳۶۷ شمسی است، به احتمال زیاد این اثر در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

 

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی تاکنون موفق به استرداد ۳۰ شیء فرهنگی تاریخی به ایران شده است.

 

به گزارش ایرنا، سید مهدی حسینی متین کاردار سفارت ایران در لندن روز جمعه - دوم تیر- اعلام کرد مجسمه سربازساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود پس از اثبات مالکیت آن به ایران، به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد.

 

این مجسمه سنگی مربوط به دوره ساسانیان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شده بود.

 

سنت جان سیمپسون باستان شناس ارشد موزه بریتانیا نیز فروردین ماه گذشته به خبرنگار ایرنا در لندن گفته بود: مرمت این اثر، با اجازه تهران، اینجا در موزه صورت گرفت. ما احساس کردیم که شاید بازگرداندن یک اثر (باستانی) به تهران در شرایط نامناسب، اخلاقی نباشد. هنگامی که به صورت مشترک تصمیم گرفتیم آن را نخست اینجا به نمایش بگذاریم و همه بتوانند در لندن پیش از ارسال به تهران مشاهده کنند، (تصمیم گرفتیم) که باید مرمت شود.

 

سنگ نگاره ساسانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------