کشف یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله در رودخانه دجله



ماهی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله توسط یک تیم تحقیقاتی ایرانی، آلمانی و ترکیه‌ای در آب‌های غرب آسیا در حوضه آبریز رودخانه دجله کشف شد.

به گزارش تسنیم، در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی، آلمانی و ترکیه‌ای و به سرپرستی «دکتر سیدحامد موسوی­ ثابت» عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان، یک گونه ماهی دوازده میلیون ساله کشف و به یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی به نام «رضا» نامگذاری شد.

 

نتایج شش سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققین ایرانی، آلمانی و ترکیه‌ای بر روی ماهیان گلچراغ یا دکتر فیش در حوضه آبریز رودخانه دجله در کشورهای ایران، ترکیه و عراق در قالب یک مقاله پژوهشی با کشف یک گونه ناشناخته از این گروه ماهیان منتشر شد.

 

سیدحامد موسوی­ ثابت عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک در این ارتباط اظهار داشت: این پروژه تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری از دانشگاه تهران، دکتر مریم صائمی فارغ التحصیل دکتری دانشگاه گیلان، دکتر جنید کایا محقق دانشگاه رجب طیب اردوغان ترکیه و دکتر یورگ فرایهوف ماهی‌­شناس موزه تاریخ­ طبیعی برلین انجام شد و یک ماهی ناشناخته که دارای پراکنش بومی نسبتاً وسیعی در کشورهای ایران، عراق و ترکیه است برای اولین­ بار به دنیای علم جانورشناسی معرفی شد.

 

وی تصریح کرد: نامگذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است، به‌طوری که در ایران، برخی ماهیان بومی توسط کاشفان ایرانی و خارجی به افتخار فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، استاد شجریان، علی دایی، محیط‌بان شهید پرهام و ... نامگذاری شده‌اند.

 

موسوی ثابت با بیان اینکه این گونه ماهی با قدمت تکاملی بیش از 12 میلیون سال، قدیمی‌ترین گونه شناخته شده و در منطقه غرب آسیا می‌باشد افزود: ماهیان جنس گارا از 20 میلیون سال قبل از شرق آسیا منشأ گرفته‌اند و به تدریج قلمرو پراکنش خود را به سمت غرب گسترش داده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: انتخاب نام «رضا» برای این ماهی با نظر محققین در تیم تحقیقاتی ما صورت گرفت و این تلاش‌های چندین ساله علمی را ادای دینی از طرف جامعه علمی برای پاسداشت و یادبود قربانیان سلاح‌های شیمیایی می‌دانیم.

 

هشتم تیر ماه سالروز حمله شیمیایی به سردشت به عنوان روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------