شناسایی حشره‌ای شبیه به «جواهر» در جنگل‌های تایلند



هزارپا،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان در جریان کار میدانی خود، ۱۴ هزارپای جواهرمانند را در حال خزیدن اطراف سوراخ‌های سنگ‌ها شناسایی کردند. رنگ روشن هزارپاها محققان را به سمت آن‌ها جذب کرد.

به گزارش فرادید، در حالی که نور خورشید از لابلای سایبان جنگلی در تایلند میتابید، موجود غول پیکری اطراف یک سوراخ سنگی خزید. رنگ‌آمیزی جواهر مانند این حیوان توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و تحقیقات بیشتر نشان داد که این حیوان یک گونه‌ی جدید و قبلا ناشناخته است. 

 

بر اساس مطالعه‌ای که ۲۹ سپتامبر در مجله زووکیز منتشر شد، محققان بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ در چندین بررسی حیات وحش به جنگل‌های صخره‌ای استان Loei رفتند. 

 

محققان در جریان کار میدانی خود، ۱۴ هزارپای جواهرمانند را در حال خزیدن اطراف سوراخ‌های سنگ‌ها شناسایی کردند. رنگ روشن هزارپاها محققان را به سمت آن‌ها جذب کرد. محققان با کنجکاوی نگاه دقیق‌تری به هزارپاها انداختند و گونه‌ی جدیدی را بین آن‌ها کشف کردند: Sphaerobelum turcosa یا هزارپای قرص فیروزه‌ای غول‌پیکر. 

 

اندازه‌ی هزارپای قرص فیروزه‌ای غول‌پیکر می‌تواند به حدود ۱ اینچ برسد. بدن آن صاف است و رنگ آن درخشندگی چشمگیری دارد. 

 

عکس‌هایی که از هزارپای قرص فیروزه‌ای گرفته شده، در وسط کمر آن چندین سایه آبی و فیروزه‌ای که با خطوط سیاه در هم آمیخته شده‌اند را نشان می‌دهند. کناره‌های بدن آن نیز زرد کم‌رنگ است. این هزارپا می‌تواند به شکل یک توپ درآید و اینگونه ظاهر جواهرمانندی به خودش بگیرد.

 

چندین نما از Sphaerobelum turcosa، یا هزارپای قرص فیروزه‌ای غول‌پیکر به حالت کشیده و جمع‌شده در زیستگاه طبیعی خود

 

هزارپا،اخبار علمی،خبرهای علمی

محققان نام گونه‌ی جدید را بخاطر رنگی که دارد «turcosa» گذاشته‌اند، واژه‌ای لاتین به معنای فیروزه، کانی سبز مایل به آبی. 

 

هزارپای قرص فیروزه غول‌پیکر تنها در زیستگاه‌های سنگ آهکی استان لوئی یافت شده است. این استان در ۳۱۵ مایلی شمال شرقی بانکوک و در امتداد مرز تایلند و لائوس قرار دارد. 

 

این گونه‌ی جدید بر اساس رنگ‌آمیزی و سایر ویژگی‌های فیزیکی آن شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد این گونه جدید بین ۱۷ تا ۲۵ درصد واگرایی ژنتیکی با هزارپاهای دیگر دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------