بزرگترین عنکبوت سمی جهان که در استرالیا کشف شد



عنکبوت سمی،اخبار علمی،خبرهای علمی
این عنکبوت با وجود اینکه به سمی‌ترین گونه عنکبوتیان روی زمین تعلق دارد، اما حالا از نیش خود در برنامه‌ای برای تولید پادزهر استفاده میکند!

به گزارش فرادید، بزرگترین نمونه نر یک عنکبوت تار قیفی سیدنی (سمی‌ترین گونه عنکبوتیان جهان) در ساحل مرکزی استرالیا، حدود ۵۰ مایلی شمال سیدنی کشف شده است. 

 

عنکبوت‌های تار قیفی که به داشتن نیش‌های بزرگ و گزش‌های دردناک‌شان شناخته می‌شوند، معمولاً بین یک تا پنج سانتی‌متر هستند و ماده‌ها اغلب بزرگ‌تر از نرها می‌شوند. تازه‌ترین رکورددار این گونه که به درستی «هرکول» نامیده شده، ۷.۹ سانتی متر است و این لقب را از «کولوسوس»، نری که سال ۲۰۱۸ یافت شد و طول آن هفت سانتی متر بود، گرفت. 

 

هوای مرطوب و بارانی اخیر موجب افزایش فعالیت تار قیفی‌ها شده که بیشتر آن‌ها در باغ‌های حومه شهر یا مناطق جنگلی هستند. هرکول از طریق اهدای عمومی به پارک خزندگان استرالیا تحویل داده شد و به صدمین تار قیفی اهدایی از نوامبر تبدیل شد. 

 

اِما تِنی، نگهبان عنکبوت در پارک می‌گوید: «وقتی برای اولین بار هرکول را دیدم، بدون شک فکر کردم ماده است چون بسیار بزرگ بود.» 

 

بزرگترین تار قیفی که تا به حال ثبت شده، «مگااسپایدر» نام دارد، یک ماده به طول هشت سانتی متر. او را سال ۲۰۲۱ در یک ظرف تاپِروِر در پارک رها کردند. 

 

عنکبوت سمی،اخبار علمی،خبرهای علمی

کورین وِتزِل برای مجله اسمیتسونیان در سال ۲۰۲۱ نوشت: «عنکبوت‌ها نامشان را از تونل‌های ابریشمی قیفی‌شکلی که در ورودی لانه‌هایشان می‌سازند، به دست می‌آورند، لانه‌هایی که حشرات رهگذر و طعمه‌های دیگر را به دام می‌اندازد. همه عنکبوت‌های تار قیفی خطرناک نیستند، اما بسیاری از آن‌ها دندان‌های نیش قابل‌توجه و زهری سمی با اثر سریع دارند.» 

 

از نزدیک به ۴۰ گونه تار قیفی، تنها گونه هرکول، عنکبوت تار قیفی سیدنی (Atrax robustus)، با تلفات انسانی مرتبط است. در حالی که تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گزش‌های تار قیفی سمی هستند، طبق گزارش سال ۲۰۲۳، تمام گونه‌ها باید به طور بالقوه خطرناک در نظر گرفته شوند، چون زهر به سرعت روی قربانیان اثر می‌گذارد. مسمومیت معمولاً در عرض نیم ساعت رخ می‌دهد و می‌تواند یک کودک کوچک را در کمتر از ۱۵ دقیقه یا یک بزرگسال را در عرض سه روز بکشد. 

 

اما اکنون که هرکول در پارک خزندگان استرالیا است، از هیکل بزرگ خود برای نیش زدن استفاده نمی‌کند. از سال ۱۹۸۱، این پارک برنامه موفق سم عنکبوت را اجرا کرده است که در آن بیش از ۲۰۰۰ عنکبوت، از نوزاد تا بزرگسال، در برنامه‌های هفتگی نگهداری و زهرشان گرفته می‌شود. 

 

سپس زهر گرفته‌شده در دوزهای بسیار کم اما افزایشی به خرگوش‌ها تزریق می‌شود که به مرور زمان، آنتی‌بادی علیه سم تولید می‌کنند. دانشمندان شرکت واکسن Seqirus از خرگوش‌ها خون می‌گیرند و آن را در یک سانتریفیوژ می‌چرخانند تا آنتی‌بادی‌ها را جدا کنند. سپس، آنتی‌بادی‌ها به بیمارستان‌های سراسر استرالیا ارسال می‌شوند، جایی که می‌توان آن‌ها را برای هر انسانی که بیش از حد با دندان‌های نیش تار قیفی گزیده شده، تجویز کرد. بنا به گفته موزه استرالیا، معمولاً سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر گزیده می‌شوند. 

 

تِنی می‌گوید برای تولید یک شیشه پادزهر بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ زهردوشی از تار قیفی نیاز است. خوشبختانه، از زمان شروع این برنامه، هیچ مورد مرگ و میر ناشی از نیش تار قیفی در استرالیا گزارش نشده است. 

 

با توجه به اندازه هرکول، سهم او در برنامه پادزهر بسیار بزرگ است. از آنجا که عنکبوت‌های تار قیفی فقط یک سال عمر می‌کنند، پارک به سرعت کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند هرکول تأثیر فوری و ماندگاری از خود به جای می‌گذارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------