کشف شواهد جدید از وجود حیات در مریخ



مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: عوارض سطحی و چین خوردگی های شش ضلعی که به تازگی در مریخ کشف شده ‌اند گویای این حقیقت است که سیاره سرخ تا میلیون‌ ها سال تحت یک چرخه مکرر از هوای مرطوب و خشک قرار گرفته است که این شرایط می‌توانست از پیدایش حیات حمایت کند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه امروزه مریخ سرد و خشک است، اما محققان شواهدی یافته ‌اند که نشان می ‌دهد سطح این سیاره زمانی پوشیده از رودخانه‌ ها، نهر ها، برکه ‌ها، دریاچه‌ ها و شاید حتی دریا ها و اقیانوس ‌ها بوده است. از آنجایی که تقریباً در همه جای زمین که آب وجود دارد، حیات وجود دارد، این نشانه‌های باستانی آب در سیاره سرخ این احتمال را افزایش می‌دهد که مریخ زمانی میزبان حیات بوده و ممکن است هنوز  نیز میزبان آن باشد.

 

با این حال، تحقیقات قبلی نشان می ‌دهد که دوره ‌های هوای خشک نیز ممکن است برای تکامل حیات مفید باشد. ترکیبات آلی که می توانستند در دوره های مرطوب تشکیل شده باشند، می ‌توانند در زمان‌های خشک  متمرکز شده و از واکنش‌های شیمیایی که می ‌تواند منجر به پیدایش حیات در مریخ شود، حمایت ‌کنند.

 

ویلیام راپین، پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در تولوز و نویسنده ارشد این مطالعه، می ‌گوید: ما در محیط روی زمین  آزمایش‌ هایی انجام دادیم که نشان داده ‌اند اگر یک سنگ را در معرض چرخه‌های مرطوب و خشک قرار دهید، مولکول‌ های آلی ساده می‌ توانند با یکدیگر ترکیب شده و مولکول‌ های بزرگ‌ تری مانند پروتئین ‌ها و حتی آر ان ای  و دی ان ای را تشکیل دهند.

 

اکنون با استفاده از مریخ نورد کنجکاوی ناسا، دانشمندان شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد مکان هایی در مریخ اولیه، شرایط متناوب دوره های مرطوب و خشک مکرر را تجربه کرده اند. به این ترتیب ما اکنون برای اولین بار آثاری از زمان ‌هایی در مریخ داریم که می ‌توانستند برای شکل گیری حیات مفید باشند.

 

در این مطالعه جدید، محققان بر روی سنگ‌های ۳.۶ میلیارد ساله در دهانه گیل تمرکز کردند، جایی که مریخ نورد کنجکاوی در آگوست ۲۰۱۲ فرود آمد. دکتر راپین در این رابطه گفت: شرایط فوق زمانی اتفاق می افتد که گل یکبار خشک شده و در آن مواد آلی به شکل فسیل شده باقی بمانند.

 

در مقابل، دانشمندان شکاف های گلی به شکل شش ضلعی پیدا کردند که از اتصالات Y شکل سرچشمه می گرفت. راپین در این رابطه گفت:  کشف فوق واقعا برای ما هیجان انگیز بود زیرا این یک نوع ساختار غیرمنتظره بود، چیزی که قبلا در مریخ ندیده بودیم.

 

محققان پیشنهاد کردند که این شکاف ‌های فسیل ‌شده از گل ‌های باستانی در بستر دریاچه ‌ای هستند که به طور منظم دوره‌ های مرطوب و خشک را تجربه می‌ کردند، بررسی ها نشان می دهد که این سازند عمقی داشت که به ما می‌ گوید این دوره های تغییر شرایط رطوبت برای مدت طولانی، تا میلیون‌ها سال ادامه داشته است.

 

گفتنی است تاکنون چنین ترک هایی در مریخ شناسایی نشده بود زیرا این اشکال داری ویژگی های ظریفی هستند که آن ها را  مستعد فرسایش می کند اما خوشبختانه در اینجا، آنها به طور استثنایی حفظ شده اند.

 

لازم به ذکر است که مریخ نورد کنجکاوی نمک های سولفات را نیز در این سازند پیدا کرده و تحقیقات پژوهشگران در حال حاضر بر روی این سوال متمرکز شده است که آیا حیات در مریخ به وجود آمده است یا خیر. از سوی دیگر اکنون با کشف ساختارهای فوق الذکر ما همچنین می ‌توانیم به دنبال آثاری باشیم که نشان دهد چگونه ممکن است حیات در مریخ به وجود آمده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------