ساخت حسگری برای شناسایی زباله‌های میلی‌متری مدار زمین



زباله فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک شرکت استارتاپی موفق به تولید حسگری شده است که قادر به شناسایی زباله‌های بسیار ریز در ابعاد کوچکتر از سانتی متر در مدار زمین است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اخبار اسپیس نیوز، جیمز نیو، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی استارتاپ بریتانیایی Odin Space گفت: این استارتاپ آماده می شود تا شناسایی قطعات ریز اما بالقوه خطرناک زباله های مداری را در هفته های آینده با یک حسگر که با یدک کش فضایی به فضا پرتاب شده است، آغاز کند.

 

این شرکت اعلام کرد که حسگر نمایشی را که اسپیس ایکس اوایل ماه ژوئن با ماهواره‌بر دی اوربیت با موفقیت به مدار لئو یا مدار پایینی زمین پرتاب کرده بود، فعال کند.

 

نیو گفت: این حسگر حساسیت بالایی برای تشخیص ارتعاشات پس‌زمینه ماهواره میزبان دارد و برای شناسایی زباله‌های اطراف به کوچکی یک دهم میلی‌متر تنظیم می شود.

 

زباله‌های کمتر از یک سانتی‌متر، کوچکتر از آن هستند که بتوان با سامانه های کنونی آنها را ردیابی کرد؛ با این حال این زباله های کوچک می‌توانند انرژی جنبشی کافی برای آسیب رساندن به فضاپیماهایی که در مدار با آنها برخورد می‌کنند، داشته باشند.

 

هدف این استارتاپ ثبت و تجزیه و تحلیل اندازه، سرعت و مسیر زباله های ریز است و با پرتاب صدها حسگر روی ماهواره ها، به دنبال ایجاد نقشه ای پویا و با وضوح بالا از محیط زباله های مداری در ابعاد کوچکتر از سانتی متر است.

 

ساخت حسگری برای شناسایی زباله‌های میلی‌متری مدار زمین 

 

۵۰۰ هزار دلار هزینه اولیه

 

به گفته نیو، در حالی که این حسگر برای حدود ۲ ماه از عمر ماموریت دو ساله مورد انتظار D-Orbit طراحی شده است، حسگرهای آینده در تمام دوران فعالیت ماهواره میزبان به جمع آوری داده ها خواهند پرداخت.

 

وی گفت این استارتاپ همچنین در حال کار برای ارتقای فناوری حسگر خود برای به دست آوردن داده های بیشتر و افزایش انطباق با طیف وسیع تری از اشکال و اندازه های ماهواره ای است.

 

این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۴ راه اندازی نسل بعدی حسگرها را آغاز کند و سالانه بیش از ۱۰ حسگر را در مدار لئو و زمین ثابت مستقر می‌کند.

 

نیو پس از تامین بیش از ۵۰۰ هزار دلار بودجه اولیه و کمک های مالی سازمان فضایی بریتانیا، گفت: این شرکت با عمر سه سال برای سرمایه گذاری های بیشتر جهت گسترش پایگاه مشتریان خود و استقرار مرحله اول این شبکه حسگر آماده می شود.

 

حسگر نمایشی این شرکت در ماهواره D-Orbit ION نصب شد و با موفقیت شروع به جمع آوری داده ها از محیط اطراف خود کرد.

 

قدرت آسیب زباله‌های میلی‌متری معادل یک گلوله

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، زباله‌های فضایی میلیاردها دلار در سال برای بخش فضایی هزینه داشته باشد. زباله های بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی‌متر در حال حاضر ردیابی می شوند و می‌توان از آنها دوری کرد اما بیش از ۹۹ درصد زباله‌های کوچک برای فناوری های ردیابی موجود، نامرئی و بسیار مخرب هستند. حتی یک تکه زباله یک میلی متری انرژی یک گلوله را دارد.

 

زباله های زیر سانتی متری به بزرگترین تهدید برای زیرساخت های فضایی تبدیل شده اند و هیچ فناوری برای مقابله با تهدید فزاینده زباله های زیر سانتی متری وجود ندارد.

 

در واقع استارتاپ Odin Space برای پُرکردن این خلأ مهم در بخش فضا تأسیس شده است.

 

این شرکت سال گذشته، با توسعه حسگر و الکترونیک، انجام آزمایش صلاحیت فضایی و آزمایش یکپارچه‌سازی ماهواره‌ای، سطح آمادگی فناوری خود را ارتقا بخشید. گام بعدی شرکت، مانند هر شرکتی که فناوری مبتنی بر فضا را توسعه می دهد، آزمایش این سخت افزار در مدار و اثبات کارآمدی آن در فضا است.

 

این حسگر برای شروع آزمایش با حساسیت فوق العاده بالا تنظیم شده است تا کوچکترین ارتعاشات ماهواره میزبان خود را دریافت کند. پس از گذشت بیش از یک هفته از پرتاب، تیم فضایی از ثبت داده های صوتی خبر دادند.

 

زباله فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی

ثبت کوچکترین رفتار ریزترین زباله‌های فضایی

داده های به دست آمده گام مهمی در تهیه اطلاعات حیاتی از زباله های فضایی زیر سانتی متری است و این شرکت را یک گام به تولید تجاری کامل حسگر نزدیکتر می کند. این حسگر قادر به نقشه برداری از زباله ها در ابعاد یک دهم میلی متر تا یک سانتی متر است و اندازه و موقعیت آن را اندازه گیری می کند. این حسگر همچنین داده های سرعت و مسیر حرکت زباله ها را که تاکنون انجام نشده است، ثبت می کند. این اطلاعات استارتاپ Odin Space را قادر می‌سازد مدل‌های پویا از نحوه رفتار حتی کوچک‌ترین زباله را بسازد و شناختی از موقعیت فضا برای فعالان این حوزه فراهم کند.

 

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰۰ هزار ماهواره و صدها میلیارد دلار زیرساخت های مبتنی بر فضا در مدار زمین قرار گیرند. درک نحوه رفتار زباله‌ها بخش گمشده پازل آگاهی از موقعیت فضایی برای اپراتورهای ماهواره و ارائه دهندگان خدمات در مدار و شرکت های بیمه است.

 

ارائه نسل بعدی داده‌های فضایی به ذینفعان، آنها را قادر می‌سازد تصمیم های تجاری بهتری اتخاذ و اطمینان حاصل کنند که می‌توانند زیرساخت های خود را برای مدت طولانی‌تر ایمن نگه دارند، هزینه‌ها را به حداقل برسانند و درآمد بیشتری داشته باشند.

 

کریس مک‌کوایر، یک مقام سازمان فضایی بریتانیا می گوید: از آنجا که وابستگی به ماهواره‌ها همچنان در حال افزایش است، باید به خطرات ناشی از زباله‌های فضایی در هر شکل و اندازه‌ای بپردازیم. به همین دلیل این فناوری جدید بسیار امیدوارکننده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------