اقدام نمایشی رؤسا و همذات‌پنداری واقعی ما! | دانشگاه‌های ایران توان پذیرش دانشجویان معترض آمریکایی را دارند؟



 کنکور, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه

 

روزنامه توسعه ایرانی نوشت:اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و تصاویری از درگیری خشونت‌بار پلیس با این دانشجویان در روزهای اخیر، صحنه‌های ناخوشایندی را به جهانیان مخابره کرد. 

 

استقرار چند هفته‌ای کمپ‌های اعتراضی دانشجویان و اساتیدی که خواستار توقف کشتار در غزه پس از هفت ماه جنگ بی‌وقفه در این منطقه بودند، سرانجام به حمله پلیس و ضرب و شتم و بازداشت برخی از حاضران انجامید و حتی خبرهایی از اخراج و تعلیق برخی از آنها نیز منتشر شد.

 

در این میان اما آنچه نظر شهروندان و کاربران فضای مجازی ایرانی را بیشتر از این اعتراضات بحق در دانشگاه‌های آمریکا به خود جلب کرد، اعلام آمادگی روسای بیش از 13 دانشگاه در کشور برای پذیرش دانشجویان تعلیقی دانشگاه‌های آمریکا بود! 

 

در روزهای اخیر روسای چندین دانشگاه کشور از جمله شیراز، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، رازی و ... اعلام کردند که درِ دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکایی باز است. برخی از کاربران فضای مجازی اما در واکنش به این موضوع با یادآوری برخورد با دانشجویان و اساتید منتقد در کشور و آمارتعلیق و اخراج و محرومیت و زندان و ستاره‌دار شدن شمار زیادی از اساتید و دانشجویان در چند دهه اخیر، به برخوردهای ناخوشایند یکی دو سال اخیر با جامعه دانشگاهی ایران اشاره کردند که به افت کیفی دانشگاه‌ها و تسریع مهاجرت نخبگان از کشور انجامیده است.

 

شیرین زبانی روسای دانشگاه‌ها برای آمریکایی‌ها

حدود یک سال و نیم پیش و در گیرودار ناآرامی‌ها در پی حادثه مرگ مهسا امینی؛ بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور صحنه اعتراضات دانشجویی و درگیری به تبع آن بود. از حضور نیروهای پلیس و لباس شخصی‌ها در محوطه برخی دانشگاه‌ها از جمله شریف تا خوابگاه‌های دانشجویی خبر می‌رسید و تصاویری از دستگیری دانشجویان منتشر می‌شد. صف‌های طولانی برای بررسی هویت دانشجویان جلو درهای ورودی برخی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شد و خبرهایی نیز از ممنوع‌الورود کردن گسترده دانشجویان معترض به دانشگاه به گوش می‌رسید. پس از آن، خبرها از احکام کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها مبنی بر اخراج و تعلیق و... حکایت داشت که در رسانه‌های غیررسمی و گاهی رسمی درز می‌کرد. 

 

در روزهای اخیر روسای چندین دانشگاه اعلام کردند که درِ دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکایی باز است. برخی از کاربران فضای مجازی در واکنش به این موضوع برخورد قهری با دانشجویان و اساتید منتقد کشور را در ناآرامی‌های یک سال و نیم گذشته یادآوری کردند

 

با آرام شدن دانشگاه‌ها نه تنها این خبرها متوقف نشد که خبر اخراج گسترده اساتید هم به اخبار ناخوشایند قبلی افزوده شد؛ اساتیدی با کارنامه درخشان، ولی همراه با اعتراضات جامعه و متعاقب آن دانشجویان.

 

این خبرها هنوز هم ادامه دارد. دیروز کارن ابری‌نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه به خبرآنلاین گفت: «سال ۱۴۰۲ برای دانشگاه سال خوبی نبود و برای اساتید انواع و اقسام محدودیت‌ها و محرومیت‌ها ایجاد شد. این محدودیت‌ها شامل حدود ۲۰۰ استاد دانشگاه شده است و نزدیک به ۲۵ استاد از دانشگاه اخراج شدند».

 

در چنین شرایطی، روسای دانشگاه‌ها هم در حرکتی رقابتی و گویی امتیاز ویژه‌ای نصیبشان می‌شود، از دانشجویان تعلیقی آمریکا دعوت کرده‌اند برای ادامه تحصیل به ایران بیایند. مثلا عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت که: «اگر رشته تحصیلی این افراد با رشته تحصیلی دایر در دانشگاه علامه طباطبایی مطابق باشد آمادگی داریم به این دانشجویان بورس تحصیلی ارائه کنیم و حتی آمادگی آموزش زبان فارسی از طریق وبینار و فضای مجازی در دوره‌های معینی به آنها داریم تا با زبان فارسی آشنا شوند‌».

 

داوود یونسیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز گفت: «ما با همان شرایطی که این دانشجویان تحصیل می‌کردند آنها را پذیرش می‌کنیم؛ یعنی عیناً همان امکانات و تسهیلاتی که در کشورهای اروپا و آمریکا به این دانشجویان ارائه می‌شد را در اختیارشان قرار خواهیم داد».

 

سیدمحمود آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم اعلام کرد که «برای این دانشجویان بورسیه تحصیلی در نظر گرفته‌ایم و هزینه آموزش، خوابگاه و اسکان را به طور کامل تقبل می‌کنیم».

 

واکنش‌ها به دعوت‌نامه به دانشجویان آمریکا

این سخنان البته دستمایه طنز و کنایه کاربران در فضای مجازی هم شد مثلا کاربری در ایکس نوشت: «شبیه اینه که سایپا به مشتریان کارخانه پورشه بگه که ماشین‌های پورشه تون رو آتیش بزنید تا بهتون پراید صفر بدیم!».

 

یکی از رفتارهای واکنش‌برانگیز در ارتباط با اعتراضات دانشجویی در آمریکا، سخنان مجری صدا و سیما بود که به دوربین زل زد و خطاب به جو بایدن گفت: «دانشجوها را نزنید. اساتید دانشگاه‌ها را بازداشت نکنید. اینها سرمایه‌های کشور هستند. اینها آینده‌سازان کشور هستند. جنبش دانشجویی نماد اکثریت مردم است. نمی‌خواهید صدای مردمتان را بشنوید؟»

 

کاربری با اشاره به پوشش دانشجویان معترض در آمریکا نوشت: «برای اینکه در سلف دانشگاه پسر و دختر، آن هم با مانتو مقنعه کنار هم نشستند و غذا خوردند، فریاد وا اسلاما سر دادید و گروهی را اخراج کردید، برخی را تعلیق کردید و اساتید حامی را از دانشگاه برکنار کردید. حالا هم بد نیست به پوشش دانشجویان معترض آمریکایی نگاهی بیندازید و بعد دعوت‌نامه صادر کنید».

 

مصطفی داننده، فعال رسانه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قبلش بهشون بگید که: اینجا از این سوسول بازی‌ها نداریم. بست بشینیم و اعتراض کنیم. اینجا فقط باید از سیاست خارجی کشور تعریف کرد. به خانواده‌ هم بگید بله نصب کنن، چون بقیه فیلتره. بعدش هم اگه کار پیدا کردید ۲۰ میلیون بهتون حقوق میدیم که میشه ۳۳۳ دلار».

 

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و یکی از اساتید اخراجی سال‌های اخیر هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یکی به این‌ها بگوید خودمان کلی دانشجوی محروم از تحصیل و با احکام تعلیق از یک تا چند ترم داریم. خیلی بیل‌زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید و دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه خودتان را دریابید».

 

روی سخنتان با بایدن بود یا رئیسی؟

اما یکی دیگر از رفتارهای واکنش‌برانگیز در روزهای اخیر که به ماجرای اعتراض دانشجویان آمریکا و برخورد پلیس بازمی‌گشت سخنان مجری صدا و سیما بود که به دوربین زل زد و خطاب به جو بایدن گفت: «دانشجوها را نزنید. اساتید دانشگاه‌ها را بازداشت نکنید. اینها سرمایه‌های کشور هستند. اینها آینده‌سازان کشور هستند. جنبش دانشجویی نماد اکثریت مردم است. نخبگان دانشگاهی نخبگان جامعه هستند و باید آن کشور را بسازند. چرا با آنها برخورد می‌کنید. چرا استاد فلسفه، استاد تاریخ، استاد حقوق بین‌الملل را بازداشت می‌کنید. چرا تک تیرانداز در دانشگاه مستقر می‌کنید نمی‌خواهید صدای مردمتان را بشنوید».

 

عباس عبدی فعال رسانه‌ای هم در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به این سخنان نوشت: «پیش از انقلاب یک آقایی سخنرانی تندی علیه شاه کرد. پس از سخنرانی ساواک دستگیرش کرد. گفت من علیه شاه افغانستان حرف می‌زدم. گفتند دروغ نگو همه آنچه می‌گفتی به اعلیحضرت خودمان می‌خورد.

 

شاید منظور اصلی ایشان هم رئیس‌جمهورهای دیگری باشد».

 

در حالی که برخی صاحبنظران معتقدند حضور خشونت‌بار قوای قهریه در مراکز دانشگاهی و ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان و استادان در هر کشوری امری نکوهیده و نشان‌دهنده سطح نازل دمکراسی است و تصویری دلهره آور از یک سیستم حکومتی به جهان مخابره می‌کند؛ به قول صادق زیبا کلام؛ این سوالات را هم باید طرح کرد که «چه تعدادی از معترضین در نتیجه شلیک گلوله‌های جنگی از پشت بام ساختمان‌های اطراف دانشگاه کلمبیا یا کالیفرنیا کشته یا مجروح شده‌اند؟ چه تعدادی از اساتید آمریکا بواسطه حمایت ازدانشجویان، ممنوع التدریس یا از دانشگاه اخراج شده‌اند؟چه تعدادی از دانشجویان معترض تعلیق شده‌اند؟ برای چه تعداد از معترضین اعم از اساتید یا دانشجویان، قوه قضاییه آمریکا به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» تشکیل پرونده‌های امنیتی داده؟»و ده‌ها سوال دیگر و پس از مقایسه آن با اعتراضات اجتماعی سال‌های اخیر در ایران پرچم کشور را بالا گرفت و با افتخار از دانشجویان محروم از تحصیل آمریکا برای ادامه تحصیل در ایران دعوت کرد و البته چند ماهی پس از این فراخوان روسای دانشگاه‌ها کشور هم، آماری مستند از تعداد پذیرش‌های صورت گرفته در این راستا ارائه داد.

 

 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------