آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

در چارچوب بودجه سال ۱۴۰۱ بنا شد دولت در ازای بدهی خود به برخی پیمانکاران، نفت و میعانات نفتی تحویل می‌دهد تا حساب خود را تسویه کند، موضوعی…

واکنش ظریف به جنگ غزه: اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند برای هیچکدام از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد



واکنش ظریف به جنگ غزه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
ظریف با اشاره به جنگ اسرائیل و غزه گفت: نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.

به گزارش جماران؛ محمدجواد ظریف وزیر سابق خارجه و استاد حقوق و روابط بین الملل در نشست «مسأله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل با تأکید بر تحولات اخیر» گفت:

 

*نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.

 

*بله کودکان و افراد مسن و این‌ها غیرنظامی هستند اما شهرک نشینی خود یک اتفاق غیرقانونی است.

 

*تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌‌کردند. آیا ما باید حقوق آن‌ها را رعایت می‌کردیم؟

 

*این‌ها ابزار اشغالند.

 

*ما باید یک استاندارد حاکم بکنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد.

 

*نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام. این دولت اشغالی هرچه می‌کند باطل است.

 

*ما از کشتن بچه دفاع نمی‌کنیم. از جنبه حقوقی مساله فلسطین صحبت می‌کنیم. ما می‌گوییم اسرائیل شکست خورده چون افسانه شکست‌ناپذیری و افسانه مظلومیت اسرائیل از بین رفته و نشانه‌اش هم جمعیتی که پاریس و نیویورک به خیابان آمده‌اند.

 

*بحث سیاسی نداریم. از جنبه حقوقی صحبت می‌کنیم.

 

*اگر به اسراییلی‌های دستگیر شده می‌گویید گروگان، به چندین هزار فلسطینی در بند اسرائیل هم باید گفت گروگان.

 

*اگر به سیاستی انتقاد داریم راه‌حل ما نباید عوض کردن جای ظالم و مظلوم باشد.

 

*راه‌حل همانطور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم.

 

*ما در سیاست خارجی یک بحث نفوذ داریم و یک بحث حضور. این دو بحث با هم متضاد هستند.

 

*مردم ما بپذیرند که ما باید از حق دفاع کنیم اما دفاع از حق به معنای لشکرکشی نیست. الان بهترین دفاع از حق ملت فلسطین این است که نگذاریم اسرائیل به مردم فلسطین بگوید نیروی نیابتی.

 

*من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم. 

 

*باید منطق اسرائیل را که شکست‌ناپذیری و مظلومیت است نابود کنیم.

 

*الان که کشور سیاست معقولی دارد، با موضع‌گیری‌های تند آب به کاسه تندروی نریزیم.

 

*تندروها برای حیاتشان نیاز به تندروی دارند.

 

* هم ایران و هم سیدحسن نصرالله اعلام کردند که ما در عملیات طوفان الاقصی دخالتی نداشتیم

 

* آمریکا و اسرائیل به دنبال کشیدن پای ایران به معرکه هستند

 

* باید منطق اسرائیل بر پایه مظلوم نمایی و شکست ناپذیری را نابود کنیم

 

*در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دفاع از مستضعفان آمده اما قرار نیست ما جای مستضعفان بجنگیم. قرار است دفاع و حمایت کنیم.

 

*ما در سیاست خارجی دو بحث داریم: نفوذ و حضور. حضور متضاد نفوذ است. مردم ما بپذیرند که ما دنبال حق می رویم و باید از حق دفاع کنیم اما از حق دفاع کردن به معنای لشگرکشی نیست.

 

*الان بهترین دفاع از حق مردم فلسطین این است که اجازه ندهیم اسرائیل در بازی خود موفق شده و مردم این کشور را نوکر و نیروی نیابتی بیگانه صدا کند. 

 

*من هم معتقد هستم که مردم از پرداخت هزینه خسته شده اند. نیازی نیست ما هزینه پرداخت کنیم. ما می توانیم از حق دفاع کنیم و دلیلی ندارد وجود فلسطین را تکذیب کنیم.

 

*   اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند برای هیچکدام از مقام های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد! بمب بر سر مردم ایران فرود می آید! 

 

* تا حالا مگر تحریم ها به چه کسانی ضرر زده؟ به کسانی که روزی چند میلیون دلار درآمد دارند یا به مردم بیچاره؟ 

 

* این مردم فلسطین هستند که باید درباره فلسطین تصمیم بگیرند اما اسرائیلی ها ثابت کردند که روی حرف خود باقی نمی مانند

 

*‌جمهوری اسلامی چند هزار کیلومتر با فلسطین فاصله دارد؟ سیاست خوب این است که بگوئیم این مشکل مردم فلسطین است و مردم فلسطین اگر با مساله ای موافق بودند ما هم موافق خواهیم بود.

 

*‌زمانی که در سال 2000 یاسر عرفات به کمپ دیوید 2 رفت، هنگام بازگشت او به ایران من میزبان بودم. در ماشین از او سوال کردم: چرا نپذیرفتید؟ گفت: اگر می پذیرفتم نمی توانستم وارد سرزمین های اشغالی بشوم.

 

 

به نوشته منیبان، بحث تاریخی فلسطین مهم است. در آن زمان، وزارت خارجه ایالات متحده مخالف شناسایی اسراییل بود.

 

طبق قطعنامه مجمع عمومی گروه های فشار صهیونیستی از اروپا به امریکا رفتند و فشار آوردند و لابی کردند تا تنها اسراییل را به رسمیت بشناسند. اگر این ادعای تاریخی که قومی در یک منطقه زندگی می کردند مبنا ادعا برای حاکمیت و اشغال سرزمین شود، بعید می دانم سنگ روی سنگ‌ بند شود. حقوق بین الملل نمی تواند بی ثباتی را دامن بزند. متاسفم که برخی این مسائل را مطرح می کنند.

 

ظریف با اشاره به جنگ اسراییل و حماس گفت: رعایت حقوق بین الملل بشردوستانه برای طرفین متخاصم ضروری است اما تعریف ما از شهروند غیرنظامی باید مشخص باشد. اشغال ۷۰ ساله در کشوری صورت گرفته و دو و نیم میلیون نفر در فلسطین زندانی و سه و نیم میلیون نفر در کرانه باختری این مشکل را دارند. دبیرکل سازمان ملل نمیخواست اعلام نظر کند و من توییت زدم. در ادامه وحشی گری علنی شد و دبیرکل موضع گرفت. میزان نقض حقوق بشر به نحوی است که جنایت جنگی رخ داده است. صحبت وزیر دفاع اسراییل نشان می دهد که هدف نسل کشی است.

 

وزیر پیشین امور خارجه درباره نقش روسیه در ترغیب حماس بیان کرد: من اعتقاد دارم تصویری که دوستان از حماس به عنوان نیابتی مطرح می کنند نه از منظر حقوقی درست است و نه سیاسی. اینکه ایران چرا از حمله حماس به اسراییل اطلاع نداشته چون اینها کار خود را می کنند. اینکه، ما و سیدحسن نصرالله خبر نداشتیم به خاطر این است که نیروهای حماس مستقل هستند. من اعتقاد دارم که از سال ۱۹۱۷ تا به امروز هرکسی که آغازگر جنگ بوده، پیروز نشده است جز دو عملیات آمریکا در گرنادا و‌ پاناما. به نظرمن جنگ کارآمدی خود را از دست داده است. 

 

وی افزود: کسی که از این جنگ بیشترین بهره را برده روسیه است که گوشت لخم به آن رسید. این جنگ آمریکا را گرفت و توجه مردم از اوکراین بیرون رفته است، البته این به معنی شراکت در جنگ نیست. اینکه روسیه بیشترین بهره برداری را از این نزاع برده  درست است اما این تصمیم اول و آخرش فلسطینی بوده و‌ کسی دخالت نداشته است. اینکه از منظر سیاسی این تصمیم درست بوده یا نه مردم فلسطین باید پاسخ بدهند.

 

محمدجواد ظریف گفت: ما باید یک استاندارد حاکم کنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد. نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام. این دولت اشغالی هرچه می‌کند باطل است. ما از کشتن بچه دفاع نمی‌کنیم. از جنبه حقوقی مساله فلسطین صحبت می‌کنیم. ما می‌گوییم اسرائیل شکست خورده چون افسانه شکست‌ناپذیری و افسانه مظلومیت اسرائیل از بین رفته و نشانه‌اش هم جمعیتی که پاریس و نیویورک به خیابان آمده‌اند.

 

ظریف بیان کرد: راه‌حل همانطور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم. ما در سیاست خارجی یک بحث نفوذ داریم و یک بحث حضور این دو بحث با هم متضاد هستند. من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------