آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

در چارچوب بودجه سال ۱۴۰۱ بنا شد دولت در ازای بدهی خود به برخی پیمانکاران، نفت و میعانات نفتی تحویل می‌دهد تا حساب خود را تسویه کند، موضوعی…

تحلیل عجیب روزنامه رسمی دولت در مورد همه پرسی و حجاب؛ بهتر نیست اصلا وارد این حوزه نشوید؟!



  مذاکره با آمریکا,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
مدت ها است بحث همه پرسی در مورد برخی موارد مورد اختلاف از مذاکره با آمریکا تا بحث حجاب از سوی برخی به ویژه مخالفان مطرح می شود، این بحث به خصوص زمانی داغ تر می شود که برخی رسانه ها دست به انتشار آمار عجیب و غریب در مورد باورمندی مردم به حجاب کامل می زنند؛ آماری مثل اینکه بی حجاب ها مثلا فقط ۵ درصد جامعه را تشکیل می دهند یا بی حجابی توسط اقلیتی ناچیز انجام می شود؛ در این مواقع است که طرف مقابل می گوید خوب اگر واقعا چنین است چرا همه پرسی برای آن برگزار نمی کنید تا صحت گفتارتان مشخص شود؟!

 به گزارش نواندیش؛ مدت ها است بحث همه پرسی در مورد برخی موارد مورد اختلاف از مذاکره با آمریکا تا بحث حجاب از سوی برخی به ویژه مخالفان مطرح می شود، این بحث به خصوص زمانی داغ تر می شود که برخی رسانه ها دست به انتشار آمار عجیب و غریب در مورد باورمندی مردم به حجاب کامل می زنند؛ آماری مثل اینکه بی حجاب ها مثلا فقط ۵ درصد جامعه را تشکیل می دهند یا بی حجابی توسط اقلیتی ناچیز انجام می شود؛ در این مواقع است که طرف مقابل می گوید خوب اگر واقعا چنین است چرا همه پرسی برای آن برگزار نمی کنید تا صحت گفتارتان مشخص شود؟!

 

از بحث شدنی بودن یا نبودن این مساله که بگذریم روز گذشته روزنامه رسمی دولت دوباره دست به انتشار تحلیلی عجیب، متناقض و البته به نظرم غیر قابل فهم زد آن هم در شرایطی که اصلا این روزها کسی کاری به کار رفراندوم نداشت! این روزنامه در بخشی از مطلب خود نوشت: این روزها زیاد به گوش ما می‌خورد که چرا درباره الزامی یا اختیاری بودن حجاب رفراندوم برگزار نمی‌کنید؟

 

براساس یافته‌های علمی و پژوهش‌های میدانی معتبر، همین الان اگر در جامعه ایران یک رفراندوم و همه‌پرسی درباره این سؤال اجرا شود که «آیا با الزام رعایت حجاب در جامعه موافقید؟» قطعاً نتیجه نهایی رفراندوم به نفع مدافعان حجاب اختیاری نخواهد بود و اکثریت جامعه به ضابطه‌مند شدن پوشش اجتماعی و ضرورت حجاب در جامعه رأی خواهند داد. اما با وجود این، مخالف برگزاری رفراندوم درباره حجاب هستیم. چرا؟

 

حقیقت این است که توده‌های مردم بیش از هر چیز متأثر از رسانه و روایت‌های برساخته رسانه‌ها از واقعیت هستند. حجاب در جامعه ایران در دهه‌های اخیر پیوندی گسست‌ناپذیر با تجربه ضعیف و ناکارآمد گشت ارشاد داشته و در رسانه‌ها، حجاب و قانون حجاب با گشت ارشاد همنشین است.

 

به عبارت دیگر، رفراندوم به معنای ارجاع صادقانه و ناشی از اضطرار حکمرانی برای فهم نظر حقیقی مردم در شرایط حاکمیت رسانه عملاً امکان وقوع ندارد و آن چیزی که در واقعیت اتفاق خواهد افتاد، رقابت رسانه‌ای بر سر تسلط بر ناخودآگاه جمعی مردم ایران است که با کمی انصاف و واقع‌نگری درمی‌یابیم که این زمین بازی از ابتدا نابرابر و ناعادلانه طراحی شده و ظرفیت‌های رسانه‌ای گفتمان مخالف حجاب به مراتب بیشتر و مهیاتر از گفتمان مدافع حجاب است. مضافاً اینکه تجربه ناکارآمد گشت ارشاد در دهه اخیر هم وبال گردن گفتمان مدافع حجاب است.

 

خلاصه کلام روزنامه ایران این است، مردم به حجاب باور دارند خواهان آن هستند اما در همه پرسی احتمالی به آن رای نخواهند داد! حقیقتا که این تحلیل روزنامه دولت با هیچ متر و معیاری قابل هضم نیست؛ اول اینکه مشخص نیست مقصود از حجاب دقیقا چیست روسری یا پوششی مناسب دوم اینکه براساس کدام یافته علمی و پژوهش میدانی این برآورد صورت گرفته است و نکته اصلی آنکه یعنی چه مردم موافق حجاب در زمان همه پرسی برای آن پای کار نخواهند بود، حقیقتا بعید می دانم حتی نویسنده این مطلب هم دقیقا متوجه شده باشد چه می گوید بنابراین بهتر است از این به بعد اصلا توجهی به کلمه همه پرسی نداشته و وارد این حوزه هم نشوند اصلا هر گاه این کلمه را شنیدند گوشی در و گوشی دیگر را دروازه کنند چرا که بی توجهی به مراتب بهتر از ارائه چنین تحلیل های عجیبی است، آن هم در شرایطی که خود نویسنده هم به طور ضمنی پذیرفته آقایان عرصه رسانه ای را به رقیب واگذار کرده اند تا جایی که حتی کار به همه پرسی برسد قدرت آن ها به خیل عظیم موافقان حجاب هم می چربد!

 

بدون شک تحلیل های این چنینی آن هم در مقطع فعلی جز اینکه باعث خشم عده ای شود هیچ آورده ای حتی در میان مخاطبان سرسخت این روزنامه هم نخواهد داشت؛ گاهی بهترین گفتار هیچ نگفتن است که امیدواریم برخی دوستان آن را مد نظر داشته باشند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------