پیش بینی قیمت طلای جهانی / پاول دست سرمایه‌ گذاران را در پوست گردو گذاشت!



طلای جهانی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
طلای جهانی پس از افت قیمتی که در نیمه اول هفته پیدا کرد، برای بازگشت به روند صعودی با مشکل مواجه است. در این میان چشم‌انداز تکنیکال کوتاه‌مدت نیز حاکی از تمایل طلا به کاهش قیمت است. در راستای پیش بینی قیمت طلای جهانی می‌توان گفت در نبود انتشار گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار، اظهارات مقامات فدرال رزرو می‌تواند محرک اصلی قیمت طلای جهانی در هفته آینده باشد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلای جهانی برای دومین هفته متوالی بیش از 2 درصد کاهش یافت. در جریان معاملات هفته گذشته، طلای جهانی بخشی از این ریزش را جبران کرد. با وجود این، در نهایت دوباره تحت فشار کاهشی قرار گرفت.

 

با شیفت تمرکز بازار روی اظهارات مقامات فدرال رزرو، چشم‌انداز تکنیکال کوتاه‌مدت، از دست رفتنِ شتاب صعودی را نشان می‌دهد.

 

نقش رویدادهای اقتصادی هفته گذشته در تعیین قیمت طلا جهانی

هفته‌ پرنوسان طلا در نهایت با ثبت کندلی سرخ‌فام به پایان رسید. طلای جهانی هفته گذشته را آرام آغاز کرد و قیمت در روز دوشنبه تقریباً بدون تغییر در جایگاه خود قرار گرفت. روز سه‌شنبه اما قیمت این فلز گران‌بها جهتش را به سمت پایین تغییر داد و با بیش از دو درصد کاهش روزانه، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از سه هفته، یعنی پایین‌تر از 2290 دلار رسید.

 

این کاهش در پی انتشار داده‌های شاخص هزینه اشتغال (Employment Cost Index) رخ داد. این گزارش نشان داد، شاخص هزینه اشتغال در سه‌ماهه اول سال 1.2 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در سه‌ماهه چهارم 2023 بالغ بر 0.9 درصد بوده است. این رقم فراتر از پیش‌بینی بازار یعنی یک درصد بود و باعث شد بازده اوراق خزانه آمریکا افزایش یابد و قیمت طلا روند کاهشی به خود گیرد.

 

در این میان، ارزش دلار آمریکا پس از گزارشی از وال‌استریت ژورنال، همچنان در حال افزایش بود. گزارش این روزنامه اشاره کرد، فدرال رزرو به دلیل آمار بالای تورم مشاهده‌شده در سه‌ماهه اول سال، بر حفظ نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری نسبت به پیش‌ بینی‌های قبلی تاکید خواهد کرد.

 

نرخ بهره فدرال رزرو ثابت ماند

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد نگه داشت. فدرال رزرو همچنین در بیانیه خود اعلام کرد با کاهش سقف بازخرید اوراق خزانه از 60 میلیارد دلار در ماه به 25 میلیارد دلار در ماه، از ابتدای ژوئن، سرعت کاهش ترازنامه خود را کم خواهد کرد.

 

در کنفرانس خبری پس از نشست، زمانی که از جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، درباره احتمال تشدید سیاست‌ها در مواجهه با تورم مداوم پرسیده شد، او پاسخ داد بعید است حرکت بعدی نرخ بهره افزایشی باشد.

 

پاول از ارائه هرگونه سرنخی در مورد زمان تغییر سیاست‌های پولی خودداری کرد، اما اذعان کرد اطمینان یافتن از کاهش نرخ بهره به سمت هدف دو درصدی تورم، به احتمال زیاد نسبت به پیش‌ بینی‌های قبلی زمان بیشتری خواهد برد.

 

دلار تضعیف شد، طلا بالا رفت

بازده اوراق خزانه 10ساله آمریکا، اواخر روز چهارشنبه بیش از یک درصد کاهش یافت و با توجه به اینکه رویداد فدرال رزرو آن‌طور که انتظار می‌رفت با تندروی همراه نبود، ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای رقیب تضعیف شد. در نتیجه، قیمت طلای جهانی مجدداً به بالای 2300 دلار بازگشت.

 

شاخص دلار آمریکا (DXY) توانست روز پنجشنبه با گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) مبنی بر افزایش ۴.۷ درصدی «هزینه‌های واحد کار» در سه‌ماهه اول، روند صعودی به خود بگیرد و مانع از افزایش بیشتر قیمت طلای جهانی شود.

 

داده‌های بازار کار آمریکا، طلا را تضعیف کرد

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه اعلام کرد لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (Nonfarm Payrolls) در ماه آوریل 175 هزار نفر افزایش یافته است. این رقم کمتر از پیش‌ بینی بازار برای افزایشی معادل 243 هزار نفر بود. سایر جزئیات گزارش نشان داد نرخ بیکاری با اندکی افزایش به 3.9 درصد رسیده، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار با 62.7 درصد تغییری پیدا نکرده است.

 

علاوه بر این، متوسط درآمد ساعتی نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایشی 0.3 درصدی را داشتند. با وجود ضعیف بودن داده‌های بازار کار، طلا نتوانست نظر سرمایه‌ گذاران را به خود جلب کند، زیرا بازارها همچنان با ریسک‌پذیری مثبت به سمت آخر هفته حرکت کردند.

 

پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته پیش رو

تقویم اقتصادی ایالات متحده حاکی از آن است که هیچ اطلاعات سطح بالایی که بتواند تاثیر بالایی بر قیمت طلای جهانی بگذارد منتشر نخواهد شد. روز پنجشنبه، داده‌های تراز تجاری چین به دقت زیر نظر فعالان بازار خواهد بود. در صورتی که مازاد تجاری چین در ماه آوریل بیش از حد انتظار افزایش یابد، واکنش اولیه بازار می‌تواند به افزایش قیمت طلای جهانی کمک کند و سرمایه‌ گذاران آن را یک تحول مثبت برای چشم‌انداز صعودی تقاضای طلا ارزیابی کنند.

 

فعالان بازار علاوه بر آمار تراز تجاری چین، هفته آینده سخنان مقامات فدرال رزرو را نیز با دقت دنبال خواهند کرد. بر اساس ابزار «CME FedWatch»، احتمال چرخش سیاست‌های پولی فدرال رزرو در ماه سپتامبر پس از رویدادهای این نهاد مالی همچنان کمی بالاتر از ۵۰ درصد باقی مانده است. اگر سیاست‌گذاران فدرال رزرو راه کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را باز نگه دارند، موقعیت‌یابی بازار نشان می‌دهد ارزش دلار آمریکا می‌تواند تحت فشار فروش قرار گیرد.

 

از سوی دیگر، اگر مقامات فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را به نزدیک‌تر به پایان سال منتسب کنند، به احتمال زیاد ارزش دلار آمریکا حفظ می‌شود و کسبِ سهم بیشتر برای قیمت طلای جهانی را دشوار خواهد کرد. با وجود این، سیاست‌گذاران تا ماه سپتامبر داده‌های بیشتری در مورد تورم و اشتغال برای ارزیابی در اختیار خواهند داشت و ممکن است از ارائه هرگونه سیگنال واضحی درباره زمان چرخش سیاست‌های پولی اجتناب کنند.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------