آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند/ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟

سرپرست سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه با واگذاری سهام عدالت جاماندگان، قطار سهام عدالت به ایستگاه پایانی می‌رسد، گفت: اگر…

ادامه واکنش‌ها به انفجار تروریستی در خطوط لوله گاز ایران؛ سرپوش رجزهای سیاسی بر باگ‌های امنیتی



ادامه واکنش‌ها به انفجار تروریستی در خطوط لوله گاز ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
در روزهای اخیر زمزمه‌های استعفای وزیر نفت افزایش یافته است. ماجرای گلایه رهبری از نسپردن امور به بخش خصوصی و پاسخ اشتباه وزیر در مورد ستاد اجرایی فرمان امام علت آغاز این زمزمه ها بود. حوادث متعدد برای پمپ بنزین‌های کشور و حالا انفجار خطوط گازی نشان داد که وزارت تحت امر اوجی به شدت دچار مشکل امنیت است. البته اوجی با اعتماد به نفس باز هم می‌گوید هم می‌دانستیم و هم آماده بودیم!

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: در روزی که هنوز ترکش‌های هک شدن سایت مجلس ادامه داشت و نمایندگان مجبور شدند با قیام و قعود و به سبک دو دهه پیش درباره بودجه رای بدهند و البته راه چاره را منع حضور خبرنگاران دیدند، رسانه‌ها از اقدام تروریستی دیگری در ایران خبر دادند.

 

در پی وقوع دست‌کم دو انفجار که وزیر نفت از آنها با عنوان «خرابکارانه و تروریستی» یاد کرده، خبرها حکایت از قطع گاز در ادارات و صنایع دو استان و محدودیت گازرسانی در دو استان دیگر کشور «با هدف مدیریت مصرف» داشت.

 

ایسنا درباره نخستین انفجار نوشت که انفجار در خط لوله سراسری گاز در استان چهارمحال و بختیاری باعث رعب و وحشت مردم شهرهای بروجن، بلداجی و گندمان شده است و مردم خانه‌های خود را ترک کرده، به خیابان‌ها آمدند.

 

تلویزیون هم در گزارشی اعلام کرد که یک انفجار دیگر در حوالی صفاشهر مرکز شهرستان خرمبید در استان فارس رخ داد که خارج از محدوده شهری بود و تلفات جانی نداشته است.

 

مدیر مرکز راهبری گاز هم در مورد انفجار خطوط لوله اصلی گاز کشور اعلام کرد که این اقدامات «تروریستی» و «خرابکارانه» در ساعات یک بامداد در چند نقطه از خط لوله اصلی کشور رخ داده است.

 

سعید عقلی تاکید کرد که بخشی از روستاهای استان اصفهان دچار قطعی گاز هستند و در حال حاضر سوخت مایع و ال‌پی‌جی برای این مناطق در نظر گرفته شده است.

 

در پی این انفجارها انتقال گاز در ایران مختل شده و گاز ادارات برخی استان‌ها از جمله زنجان قطع و گاز مصرفی صنایع محدود شد. در همین رابطه روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان اعلام کرد که انتظار داریم خانواده‌ها با کاهش مصرف خود در تامین گاز در سراسر کشور این شرکت را همراهی کنند.

 

ساعاتی پس از وقوع انفجار «خرابکارانه» در خط لوله سراسری گاز کشور، گاز ادارات و صنایع در استان‌های لرستان، خراسان، البرز، فارس و چهارمحال و بختیاری نیز قطع شد.

 

خبرگزاری صدا و سیما همچنین اعلام کرد که پیرو تصمیم ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران، گاز صنایع و ادارات استان خراسان شمالی قطع شده است.

 

ستاد مدیریت بحران لرستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی انفجار شب گذشته در خطوط انتقال گاز، گاز تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و صنایع تا اطلاع بعدی قطع شده است.

 

در اصفهان اما یک پیامک حاشیه‌ساز شد. در این پیامک به مردم  توصیه شد که به «‌مواد غذایی، آب و وسایل گرمایشی» مجهز شوند. دقایقی بعد پیامکی دیگر با همان شماره برای شهروندان ارسال شد که ضمن تکذیب پیام قبلی در آن آمده «‌هیچ‌گونه مشکل خاصی در حوزه شرکت گاز و گازرسانی وجود ندارد.»

 

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان هم در مصاحبه‌ای تاکید کرد که تصویر پیامک ارسال شده به شهروندان اصفهانی مبنی بر قطع جریان گاز جعلی است. وبسایت نور نیوز نزدیک به شورایعالی امنیت ملی هم با اشاره به این پیامک نوشت که «تلاش برای ایجاد نگرانی در افکار عمومی مکمل اقدام خرابکارانه منجر به انفجار در خط لوله سراسری گاز است.»

 

وزیر نفت: می‌دانستیم و آماده بودیم

در روزهای اخیر زمزمه‌های استعفای وزیر نفت افزایش یافته است. ماجرای گلایه رهبری از نسپردن امور به بخش خصوصی و پاسخ اشتباه وزیر در مورد ستاد اجرایی فرمان امام علت آغاز این زمزمه‌ها بود. حوادث متعدد برای پمپ بنزین‌های کشور و حالا انفجار خطوط گازی نشان داد که وزارت تحت امر اوجی به شدت دچار مشکل امنیت است. البته اوجی با اعتماد به نفس باز هم می‌گوید هم می‌دانستیم و هم آماده بودیم.

 

اوجی در حاشیه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «در ساعات اولیه بامداد که انفجار خطوط گاز شبکه سراسری ما در چند نقطه رخ داد، به حول قوه الهی با آمادگی که از قبل داشتیم آرایش شبکه را تغییر دادیم و تیم‌های عملیاتی ما سریع در همان ساعات اولیه در منطقه حضور پیدا کردند.»

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه خسارات جانی نداشته است، افزود: «همکاران از همان بامداد مشغول هستند خوشبختانه یکی از اهدافی که دشمن دنبال می‌کرد قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور بود که این اتفاق نخواهد افتاد و با تلاش و پیگیری همکاران ما و نیرو‌های عملیاتی ما از قبل هم روی همه تاسیسات نفتی و گازی آماده‌باش بودیم.»

 

وی یادآور شد: «اگر یادتان باشد ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ هم همین اتفاقات رقم خورد ۴ خط از شبکه سراسری ما را زدند، آن زمان هم من مدیرعامل شرکت گاز بودم با تلاش همکاران نگذاشتیم برای گاز هیچ شهر و روستایی مشکلی پیش بیاید.»

 

اوجی با بیان این جمله که «آمادگی لازم را در همه تاسیسات نفتی و گازی داشتیم»، به خبرنگاران گفت: «می‌دانستیم با این اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است و حضور پرشوری که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند، دشمنان به دنبال ایجاد چالش برای مردم هستند.»

 

به خاطر حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بود

تعدادی از نمایندگان اصولگرا به جای بررسی آسیب‌شناسی این گونه حوادث به نیت‌خوانی این اقدامات پرداختند.

 

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: دشمن از ملت ایران به دلیل حضور باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ثبت اثر تاریخی به شدت عصبانی است لذا به دنبال انتقام‌گیری از ملت و انقلاب کشورمان هستند که نباید به آنها اجازه انجام اقدامات تروریستی را داد.

 

محمد صالح جوکار همچنین تاکید کرد که طبق آنچه در رسانه‌های دشمن اعلام شده، آنها نسبت به حضور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ثبت این اثر تاریخی به شدت عصبانی هستند چون این اتفاق علی‌رغم خواسته‌های دشمن رخ داده است؛ آنها دنبال انتقام‌گیری از ملت و انقلاب کشورمان هستند لذا باید توجه کنیم که آنها اجازه این اقدامات تروریستی را پیدا نکنند.

 

ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم انفجار در خط لوله گاز در استان فارس را، اقدامی کور خواند و گفت: دشمنان می‌خواهند انتقام ناتوانی‌شان را از مردم ایران بگیرند.

 

عزیزی افزود: این اقدام کوری است که جریان‌ها و گروه‌های وابسته به ضد انقلاب انجام دادند؛ اما قطعا هیچ اثری بر مسائل اقتصادی و امنیتی ما ندارد.

 

ضرورت نگاهی نو به مقوله امنیت

تعدد اقدامات خرابکارانه در کشور و حمله به زیرساخت‌ها نشان می‌دهد باید رویکردهای دیگری را برگزید و با بررسی موشکافانه این گونه حوادث، طرح دیگری برای شناخت نقاط ضعف داشت.

 

اظهارات انقلابی و رجزهای سیاسی راه‌حل مشکل نیست و چگونگی پیشگیری از تکرار حوادث باید اولویت دستگاه‌های مسئول و امنیتی باشد.

 

طهمورث حسینی



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------