آخرین اخبار فرهنگی - هنری

بانک اطلاعاتی هنرمندان ایرانی

بانک اطلاعاتی هنرمندان ایرانی و خارجی راه اندازی شد!

در دنیایی که روز به روز در تمامی موضوعات شاهد رشد هستیم نمی توان عبارت بانک اطلاعاتی را به هر منبعی ربط داد. در همین بین…

آیا عامل مرگ بتهوون مسمومیت با سرب بود؟



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
تحقیقات جدید با آزمایش‌های دقیق پزشکی مشخص کرد که سطح سرب در خون بتهوون، موسیقیدان و آهنگساز آلمانی، بسیار بیشتر از حد عادی بوده اما تا اندازه‌ای نبوده که به تنهایی موجب مرگ او شده باشد.

ایرنا: به گزارش  «فیز»، تا به امروز کسی بطور حتم نمی‌داند که چه چیزی موجب بیماری کبد، کلیه و مرگ نابهنگام «لودویگ فان بتهوون» شده است. اما یک نامه جدید به سردبیر نشریه «شیمی بالینی» این نظریه پرطرفدار را که سرب موجب مرگ بتهوون بوده، منتفی کرده و نشان داده است که این آهنگساز در معرض سطح بالایی از سرب قرار گرفته اما آن اندازه نبوده است که موجب مرگ او شود.

 

بتهوون در طول زندگی خود با برخی مشکلات سلامتی از جمله مشکلات دستگاه گوارشی و ضعف شنوایی در کنار بیماری کبدی و کلیوی دست به گریبان بود. سطح بالای سرب معمولا با همه این مشکلات مرتبط است.

 

از این رو زمانی که محققان در سال ۲۰۰۰ تکه‌هایی از مو را پیدا کردند که گمان می‌رود موی بتهوون بوده و در آن مقدار بسیار زیادی سرب پیدا کردند، نتیجه‌گیری کردند که مسمومیت سربی موجب مشکلات سلامتی و مرگ این آهنگساز شده اما مطالعات بیشتر در نهایت مشخص کرد که آن مو متعلق به یک زن و نه بتهوون بوده است.

 

سپس در سال ۲۰۲۳ چند تکه از موی بتهوون با تایید اصالت آن از طریق آزمایش ژنتیکی مشخص شد و اکنون گروهی از کارشناسان آزمایشگاه پزشکی با هدایت «نادر رفاعی» با مدرک دکتری در دانشکده پزشکی هاروارد، اقدام به تحلیل سمی روی این موها کرده‌اند.

 

این محققان با استفاده از دو روش آزمایشی بسیار دقیق موسوم به طیف‌سنجی توده‌ای این موها را برای تعیین سرب بررسی کردند. آنها مشخص کردند که مقدار سرب موجود در این موها ۶۴ برابر و ۹۵ برابر سطح عادی است و از این طریق برآورد کردند که سطح سرب در خون بتهوون ۶۹ تا ۷۱ µg/Dl بوده که این چندین برابر سطح عادی سرب در خون برای بزرگسالان است اما آنقدر بالا نیست که علت اصلی مرگ او در نظر گرفته شود.

 

رفاعی در این خصوص گفت: هر چند میزان سرب مشخص شده از این نظریه که سرب موجب مرگ بتهوون شده حمایت نمی‌کند اما این مساله ممکن است در بیماری‌هایی که او در طول زندگی به آنها مبتلا بوده، نقش داشته باشد.

 

وی افزود: به اعتقاد ما این یک تکه مهم از یک پازل پیچیده است و مورخان، پزشکان و دانشمندان را قادر خواهد ساخت تا سابقه پزشکی این آهنگساز بزرگ را بهتر بشناسند.

 

«لودویگ فان بتهوون» در ۱۷ دسامبر سال ۱۷۷۰ در شهر بن آلمان دیده به ‏جهان گشود. پدر او «یوهان» نوازنده دربار بن بود. بتهوون در همان اوایل کودکی به موسیقی علاقه‌ نشان داد و پدرش روز و شب و گاه به ‏‏‌زور کتک به تعلیم وی همت گماشت.

 

آثار موسیقایی بتهوون این آهنگساز بزرگ آلمانیِ دوره کلاسیک و رمانتیک، هم بر اساس ژانر و هم بر مبنای شماره طبقه‌بندی می‌شود.

 

رایج‌ترین روش‌های شماره‌گذاری و طبقه‌بندی آثار بتهوون بر اساس شماره اُپوس همراه با ذکرِ نام و ژانرِ اثر است که توسط ناشران آثار آهنگساز در طول زندگی او تعیین شده‌است. برای مثال، از کوارتت زهیِ شماره ۱۴ که به‌ عنوان اُپوس ۱۳۱ منتشر شده‌ است، به دو شکل یاد می‌شود؛ «کوارتت زهی شماره ۱۴» و «کوارتت زهی اپوس ۱۳۱»

 

بتهوون ۹ سمفونی، ۹ کنسرتو و شماری آثار ارکستری دیگر از جمله اوورتور، موسیقی صحنه برای آثار تئاتری و تعدادی آثار متفرقه تصنیف کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------