۱۵ فیلم بلاک باستری که در کمترین زمان به فروش بیش از یک میلیارد دلار در گیشه رسیدند



فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

روزیاتو | از زمان ظهورش در سال ۱۹۲۲، گیشه (باکس آفیس) به عنوان معیاری برای موفقیت یک فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. در طول ۱۰۰ سال گذشته، فیلم ها با سرعت فزاینده ای به نقاط عطفی مانند ۱۰۰ میلیون و یک میلیارد دلار فروش رسیده اند. در سال ۱۹۷۵، آرواره ها اولین فیلمی بودد که در گیشه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کردد (به ادعای هالیوود ریپورتر)؛ با این حال، سال های زیادی طول کشید تا فیلم دیگری به نام تایتانیک به نقطه عطف دیگری که همان یک میلیارد دلار فروش بود، برسد. در سال ۲۰۱۷، چهار فیلم سرنوشت خشمگین، دیو و دلبر، من نفرت انگیز ۳ و جنگ ستارگان: آخرین جدای در عرض یک سال از این رکورد فراتر رفتند. به همین شکل، نزدیک به ۷۵ سال طول کشید تا فیلمی به ۱ میلیارد دلار فروش در گیشه برسد. از سال ۲۰۱۰، تنها ۵۳ فیلم به این میزان فرش یا فراتر از آن رسیده اند.

 

حالا می پرسید چه چیزی باعث موفقیت یک فیلم در گیشه می شود؟ معیارهای موفقیت تجاری بسته به نوع فیلم و انتظارات از آن متفاوت است. به عنوان مثال، انتظار می رود که یک فیلم بلاک باستری در آخر هفته افتتاحیه خود حداقل ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد. برای فیلم های مستقل یا آثار کم بودجه، رسیدن به فروش یک میلیون دلاری یک موفقیت محسوب می شود. علاوه بر این، فیلم هایی که رکوردهای بزرگی مانند بیش از یک میلیارد دلار فروش را می شکنند، به خاطر موفقیت مالی شان مورد تحسین قرار می گیرند.

 

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

متاسفانه سرویس های استریمینگ روی اعداد و ارقام گیشه تاثیر گذاشته اند. افزایش محبوبیت آن ها و در دسترس بودن محتواهای بیشتر نسبت به گذشته منجر به کاهش درآمد گیشه برای بسیاری از فیلم ها شده است و درآمد گیشه جهانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل کووید -۱۹ بیش از ۷۱ درصد کاهش یافت اما در حال حاضر بهبود آهسته و مداومی را تجربه می کند. علاوه بر این، به دلیل افزایش رقابت، رسیدن به نقاط عطف خاص برای فیلم ها سخت تر از گذشته شده است. در سال ۲۰۲۳، تنها دو فیلم تا زمان نوشتن این مطلب به رکورد یک میلیارد دلار فروش رسیده اند: باربی و سوپر ماریو. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ فیلمی آشنا کنیم که در سریع ترین زمان ممکن به رکورد فروش یک میلیارد دلاری رسیده اند.

 

۱۵- The Super Mario Bros. Movie (2023)

۲۶ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

دنیا بالاخره به لطف فیلم سوپر ماریو، شخصیت های نینتندو را از خارج از میدان بازی همیشگی شان دید. این لوله کش محبوب سال ها است که در بازی های ویدیویی به عنوان یک برند شناخته شده حضور دارد و این شخصیت به اندازه میکی ماوس شناخته شده و مشهور است، با این حال حضور چند رسانه ای گسترده ای نداشته است. ماریو و دوستانش تا سال ۲۰۲۳ به دنیای کنسول های بازی محدود شده بودد.

 

ایلومینیشن استودیوز چالش خلق داستانی در رابطه با ماریو، لوئیجی و قلمرو تودستول را بر عهده گرفت. اگر از طرفداران بازی های سوپرماریو باشید، هر چیزی که دوست دارید را در این فیلم نیز خواهید دید. این داستان که توسط متیو فوگل نوشته شده، توسط تیم آرون هوروات و مایکل جلینیک کارگردانی شده که برای جلوگیری از هرگونه انحراف داستانی، همکاری نزدیکی با نینتندو داشتند. محصول نهایی با حضور کریس پرت، آنیا تیلور جوی، چارلی دی و جک بلک به بازار عرضه شده است. این فیلم اولین رکوردشکن سال ۲۰۲۳ بود که در ۲۶ روز به فروش ۱.۳ میلیارد دلاری رسید.

 

۱۴- Iron Man 3 (2013)

۲۳ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

دنیای سینمایی مارول با این فیلم به طور کامل تغییر کرد. انتقام جویان در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. مرد آهنی ۳ با آخرین ورودی در سه گانه مرد آهنی، فاز ۲ این دنیای سینمایی را آغاز کرد، اگر چه این آخرین باری نبود که تونی استارک را می دیدیم. جان فاورو این بار از مقام کارگردانی کنار رفت و سکان را به شین بلک داد که فیلمنامه را نوشت و کارگردانی کرد. همه بازیکنان فیلم های قبلی نیز بازگشتند که شامل رابرت داونی جونیور، گوینث پالترو و دون چیدل بود تا با تهدید ده حلقه، آدم های بد فیلم اول، روبرو شوند.

 

منصفانه است که بگوییم فیلم از شناخت برند نهایت بهره را برد، چرا که استودیو مارول در روایت جاری مسیر روشنی برای ساخت جهان خود داشت. فیلم سرعت روایت بسیار خوبی داشته و تعادل بی نقص در طنز و جدیت بر جذابیت آن افزود، حتی در شرایطی که پیچش داستانی بزرگ در پرده سوم فیلم بسیار کم اثر است. مرد آهنی ۳ تنها در ۲۳ روز توانست شتاب کافی برای شکستن رکورد یک میلیارد دلاری فروش را به دست آورد.

 

۱۳- Captain Marvel (2019)

۲۱ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

کاپیتان مارول اولین هنرنمایی انفرادی یک قهرمان زن در دنیای سینمایی مارول بود. این فیلم بین بازی Avengers Infinity War و Avengers Endgame قرار گرفت، بنابراین به عنوان یک فیلم مستقل برتری ها و نقاط قوتی داشت، چرا که اکثر طرفداران فکر می کردند این فیلم برای درک اتفاقات فصل پایانی فاز ۳ دنیای مارول ضروری است. این فیلم توسط آنا بودن و رایان فلک نوشته و کارگردانی شد و بری لارسون، ساموئل ال. جکسون، بن مندلسون و جود لا رادر مقام بازیگر در اختیار داشت.

 

در این داستان اتفاقات خاصی رخ می دهد که به گذشته نیک فیوری مربوط می شود و اینکه او چگونه رئیس SHIELD شده است. همچنین این فیلم کارول دانورس را به عنوان یکی از سرسرخت ترین شخصیت های دنیای سینمایی مارول معرفی می کند که شخصیت او را به عنوان آخرین منبعی معرفی می کند که فیوری در مواقع اضطراری از آن استفاده خواهد کرد. در پایان جنگ ابدیت به شکل ضمنی به بازگشت او اشاره می شود، وقتی که فیوری او را صدا می زند. این فیلم تنها در ۲۱ روز رکورد یک میلیارد دلار فروش در گیشه را شکست.

 

۱۲- The Lion King (2019)

۱۹ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

پس از رشته موفقیت هایی که با اقتباس های لایو اکشن به دست آمد، دیزنی در سال ۲۰۱۹ به دنبال بازسازی The Lion King یا شیرشاه رفت. جف ناتانسون فیلمنامه را تهیه کرد، در حالی که جان فاورو کارگردانی فیلم را بر عهده گرفت. برخلاف دیگر آثار لایو اکشن، این بازسازی از همان ویژگی های انیمیشن اصلی پیروی می کند که آن را بیش از هر چیز به یک فیلم انیمیشنی فتورئالیستی شبیه می کند.

 

دیزنی به دنبال این بود که با استخدام بهترین نیروی ستارگی برای صداپیشگی شخصیت های محبوب، فیلم را از نظر فرهنگی مرتبط کند. بازیگران مشهوری مانند دونالد گلوور، سث روگن، چیوتل اجیوفور، آلفر وودارد، جان الیور، بیانسه ناولز و جیمز ارل جونز در این فیلم لایو اکشن صداپیشگی کردند. موسیقی متن جدید هانس زیمر، آخرین لایه تازگی مورد نیاز برای داستان را فراهم کرد تا آن را کاملاً جدید جلوه دهد. این فیلم یک موفقیت کامل بود و در ۱۹ روز یک میلیارد دلار فروش کرد و دیزنی را با امید واضح توسعه داستان در آینده رها کرد.

 

۱۱- Avatar (2009)

۱۹ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

آواتار زمانی که برای اولین بار اکران شد، یک فیلم تحسین شده بود و هنوز هم به خاطر داستان سرایی عالی و انیمیشن های زیبا، تا به امروز مورد احترام همگان بوده است. هیجان و اشتیاق پیرامون آواتار بی سابقه بود؛ و این هیجان در بیش از ۱۳ سال که از اکران آن می گذرد همچنان ادامه داشته است، فیلمی که همچنان بر سینماهای سراسر جهان حکمرانی می کند. تماشاگران مشتاقانه منتظر دنباله راه آب بودند که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

 

توزیع کننده ها از ترس اینکه توانایی های داستان سرایی استادانه جیمز کامرونی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد،تاریخ انتشار فیلم های خود را تغییر می دهند. کامرون به عنوان اولین کارگردانی که سه فیلم بالای ۱.۵ میلیارد دلار در گیشه داشت، تاریخ ساز شده است. این فیلم نیز که در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ اکران شد، تا ۳ ژانویه ۲۰۱۰ فروشش به ۱.۰۲ میلیارد دلار رسید و تنها ۱۹ روز طول کشید تا به این عدد رکوردشکن برسد.

 

۱۰- Barbie (2023)

۱۹ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

فیلم پرسروصدا و جنجالی سال ۲۰۲۳ فیلمی با هوشمندانه ترین کمپین بازاریابی بود که تا به حال به نمایش گذاشته شده است. باربی هنوز هم فیلمی است که به سختی می توان آن را توصیف کرد، چرا که داستان این عروسک محبوب را در سناریویی نامحتمل به تصویر می کشد که لحن و ضرباهنگ انیمیشن های متعدد این شخصیت را ندارد. داستان نوشته شده توسط گرتا گرویگ برداشت تازه ای از باربی به عنوان یک چهره برای توانمندسازی زنان ارائه می دهد که باید با حساسیت های مدرن دختران در سراسر جهان آشنا شود.

 

درباره این فیلم حرف های زیادی زده شده است و برخی از خنده دارترین صحبت ها، آن را پلنگ سیاه برای دختران نامیده اند، چرا که هر دو داستان شباهت هایی با هم دارند: قهرمانی که در دنیایی جادویی زندگی می کند و در آن حکمرانی می کند، باید با غاصبی از دنیای بیرون که می خواهد تغییر ایجاد کند، مبارزه نماید. هر دوی آن ها با این مخالفت درگیر شده و غاصب را با شرط خود تسلیم می کنند در حالی که قهرمان چند خواسته غاصب را قبول می کند. همان طور که می توان حدس زد، این فیلم یک موفقیت بی نظیر بود و در ۱۹ روز از مرز فروش یک میلیارد دلار عبور کرد.

 

۹- Star Wars: The Last Jedi (2017)

۱۹ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Star Wars: The Last Guardian از همان ابتدا سروصدای زیادی پیرامون خود داشت. همچنین یکی از اورجینال ترین قسمت های سه گانه دنباله ای جنگ ستارگان محسوب می شود. این فیلم با وجود اینکه با واکنش منفی برخی از طرفداران مواجه شد، اما به دلیل تبلیغ شخص به شخص قوی و محبوبیت همیشگی فرانچایز جنگ ستارگان، هنوز هم توانست به یک فیلم پرفروش در گیشه تبدیل شود. علاوه بر این، بسیاری از شخصیت های محبوب سه گانه اصلی، مانند لوک اسکای واکر (مارک همیل) و پرنسس لیا (کری فیشر) در این فیلم حضور داشتند.

 

جنگ ستارگان: آخرین جدای یکی از بزرگ ترین فیلم های بلاک باستر هالیوودی در سال های اخیر است. این فیلم که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ اکران شد، در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ به رکورد فروش ۱.۰۴ میلیارد دلار رسید و همانند آواتار و باربی در عرض ۱۹ روز فروش خود را میلیارد دلاری کرد.

 

۸- The Fate of the Furious (2017)

۱۸ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Fate of Furious دارای تمام المان هایی است که یک فرانچایز اکشن موفق را تشکیل می دهند. این فیلم بازیگران محبوبی از جمله وین دیزل و دواین جانسون و همچنین یک داستان هیجان انگیز دارد که طرفداران را مشتاق بازگشت چیزهای بیشتری از این فرانچایز نگه می دارد. علاوه بر این، سکانس های اکشن دیدنی و هیجان های باکیفیتی دارد که بینندگان را دائماً روی صندلی های خود نیم خیز نگه می دارد.

 

این فیلم همچنین از طریق طرح ازدواج بین دام (دیزل) و لتی (ترون)، جهش دراماتیک غیرمنتظره ای را در داستان ارائه می دهد. موفقیت خشمگین ۷ راه را برای فروش بالای این قسمت در گیشه هموار کرد. با در نظر گرفتن این عوامل، جای تعجب نیست که این فیلم پس از اکران در سال ۲۰۱۷ به این سرعت پولساز شد. این فیلم که در ۱۲ آوریل ۲۰۱۷ اکران شد، در ۲۹ آوریل ۲۰۱۷ به رکورد فروش ۱.۰۶ میلیارد دلار رسید و تنها ۱۸ روز طول کشید تا به این رقم برسد.

 

۷- Furious 7 (2015)

۱۷ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

خشمگین ۷ چند چیز داشت که آن را محبوب و پرفروش کرد. اول این که فیلم پایگاه طرفداران سفت و سخت و اعتبار فرانچایزی خاصی داشت که مخاطبان را جذب می کرد. دوم، در این فیلم شاهد تیمی از ستارگان هالیوود به رهبری وین دیزل و پل واکر بودیم که هر دوی آن ها ستاره های مشهور فیلم های اکشن با پایگاه طرفداران وفادار خاص خود بودند. سوم، یونیورسال استودیوز از قدرت بازاریابی خود برای تبلیغ این فیلم از طریق تبلیغات و مصاحبه با افراد مشهور و برنامه های آخر شب، مانند برنامه جیمی فالون استفاده کرد.

 

در نهایت، یونیورسال استودیوز از مرگ تراژیک واکر با استفاده از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای افزایش فروش بلیت، نهایت استفاده را برد، در حالی که همزمان به میراث او به عنوان یک بازیگر قوت بیشتری بخشید. این عوامل کمک کرد تا خشمگین ۷ با بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد ناخالص در عرض ۱۷ روز از تاریخ اکرانش، به یکی از موفق ترین فیلم های سال ۲۰۱۵ در گیشه تبدیل شود.

 

۶- Avatar: The Way of Water (2022)

۱۴ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

آواتار: راه آب در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد، در حالی که میلیون ها طرفدار بیش از یک دهه منتظر این دنباله بودند. این فیلم به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی جیمز کامرون ساخته شده است. آواتار: راه آب با رزولوشن ۶ K در دوربین های آری الکسا با نرخ فریم ۴۸ فریم بر ثانیه فیلمبرداری شده بود. جلوه های بصری توسط تیمی به رهبری جیم بوشر و ریچارد بینهام از Double Negative (Dneg) و با کمک از Weta Digital و دیگر استودیوهای جلوه های بصری در سراسر جهان خلق شد.

 

آواتار: راه آب از زمان اکران خود در دسامبر ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته است که آن را به یکی از پرفروش ترین فیلم هایی تبدیل می کند که تاکنون ساخته شده است. تنها ۱۴ روز طول کشید تا فروش این فیلم به ۱.۰۲ میلیارد دلار برسد و این موضوع اصلاً تعجب برانگیز نیست. فیلم آواتار: راه آب با جلوه های بصری فوق العاده، داستان زیبا و پایگاه عظیم طرفدارانش، موفقیت چشمگیری در گیشه داشت که کاملاً قابل انتظار بود.

 

۵- Jurassic World (2015)

۱۳ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

دنیای ژوراسیک قدرت ستارگی دنباله و نوستالژی خود را با هم ترکیب کرد تا طرفداران را شگفت زده کند. در این فیلم کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، عرفان خان و وینسنت دی آنوفریو ایفای نقش می کنند. داستان فیلم علاوه بر بازگرداندن شخصیت های نمادین فیلم اورجینال پارک ژوراسیک، برای مخاطبانی که دهه ها منتظر یک ماجراجویی دایناسوری دیگر بوده اند، به اندازه کافی آشنا و در عین حال هیجان انگیز است.

 

علاوه بر این، یونیورسال پیکچرز انتظارات بالایی از این فیلم داشت که باعث شد تمام تمهیدات لازم برای به موفقیت آن در گیشه را بیندیشد. دنیای ژوراسیک با فروش بیش از یک میلیارد دلار تنها در ۱۳ روز، یک موفقیت عظیم در گیشه بود و اگر به خاطر یک فیلم دیگر در این فهرست نبود، پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۵ می شد.

 

۴- Spider-Man: No Way Home (2021)

۱۲ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست حتی بر حسب اعداد و ارقام فیلم های مارول هم یک موفقیت بزرگ بود. فیلم های مارول به خاطر جذب طرفداران وفادار و فروش بسیار بالا در گیشه شناخته می شوند، اما No Way Home یکی از سریع ترین آثار دنیای مارول در رسیدن به این نقطه عطف بود.

 

این فیلم تنها در ۱۲ روز پس از اکران در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱.۰۵ میلیارد دلار عبور کرد. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست به تنها فیلم سال ۲۰۲۱ تبدیل شد که در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱ از این مرز عبور کرد. با توجه به اینکه فیلم در سال ۲۰۲۱ اکران شد، در شرایطی که پس از شیوع کووید، سالن ها به آرامی در حال بازگشایی بودند و بسیاری از مخاطبان برای بازگشت به سالن ها مردد بودند، این یک موفقیت چشمگیر به نظر می رسید. مرد عنکبوتی طرفداران سینما در دوران قرنطینه و خانه نشینی را از خانه هایشان بیرون آورد.

 

۱۳- Star Wars: The Force Awakens (2015)

۱۲ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Star Wars: The Force Awakens یکی از سریع ترین مواردی بود که طی آن یک فیلم توانست از مرز بیش از ۱ میلیارد دلار فروش عبور کند و هم طرفداران قدیمی و هم تازه واردها را راضی نگه دارد. در این فیلم بازیگران با استعداد بسیاری از جمله هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر و همچنین چهره های جدیدی مانند آدام درایور، دیزی ریدلی و جان بویگا حضور داشتند. علاوه بر این، جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد این مزیت را داشت که اولین فیلم فرانچایز جنگ ستارگان بود که پس از خرید لوکاس فیلم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۲ منتشر می شد، انتقالی که به آن ها منابع بیشتری برای تبلیغ نسبت به قبل می داد.

 

در نهایت، این فیلم توسط جی جی آبرامز کارگردانی شد، کسی که خوب می دانست چگونه نوستالژی را با تازگی، برای یک تجربه هیجان انگیز برای مخاطبان در سراسر جهان، متعادل کند. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا نیرو برمی خیزد با فروش ۱.۰۹ میلیارد دلاری تنها در ۱۲ روز، سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما لقب بگیرد.

 

۲- Avengers: Infinity War (2018)

۱۱ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

انتقام جویان: جنگ ابدیت به دلیل موفقیت های زیادی که در فیلم های قبلی انتقام جویان و دنیای سینمایی مارول به دست آمده بود، از همان ابتدا برای موفقیت ساخته شده بود و همه انتظار فروش بالایش را داشتند. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های تمام دوران ها است. بخشی از دلیل موفقیت آن این است که شخصیت های محبوب متعددی از دنیای سینمایی مارول مانند مرد آهنی، ثور، کاپیتان آمریکا و هالک در آن حضور دارند. علاوه بر این، یک خط داستانی پر از اکشن هیجان انگیز با المان های احساسی را به بینندگان ارائه می دهد که برای مخاطبان سراسر جهان جذاب و قابل درک بود.

 

علاوه بر این، Infinity War به خاطر استفاده مناسب و موفقش از شخصیت ها و لوکیشن های مختلف، بدون از دست دادن سرعت روایت خود تحسین شده است.در نهایت، میراث این فیلم با این تعریف خواهد شد که چگونه مخاطبان را با پایان دلخراش خود حیرت زده کرد، پایانی که در آن شاهد نابودی برخی از شخصیت های محبوب به دست تانوس بودیم. جنگ بی نهایت تنها در ۱۱ روز بیش از ۱.۰۴ میلیارد دلار فروش کرد و بدین ترتیب به دومین فیلمی تبدیل شد که در سریع ترین زمان ممکن به فروش بیش از ۱ میلیارد دلار می رسد.

 

۱- Avengers: Endgame (2019)

۵ روز

فیلم های پرفروش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

انتظار برای انتقام جویان: پایان بازی بسیار بالا بود و جای تعجب نیست که در این مدت کوتاه میلیاردها دلار درآمد داشته است. چیزی که این فیلم را از بقیه متمایز می کند، توانایی آن در ارائه یک پایان هیجان انگیز، سرگرم کننده و تاثیرگذار از نظر احساسی بر خط داستانی حماسی ماجرای ابدیت شخصیت های مارول است.

 

آنتونی روسو و جو روسو، کارگردانان فیلم، داستانی حماسی خلق کردند که حقیقتاً اوج یک دهه داستان سرایی بود. انتقام جویان: پایان بازی با فروش بیش از ۱.۲۲ میلیارد دلار تنها در پنج روز ، سریع ترین فیلم تا به امروز برای رسیدن به مرز یک میلیارد دلار است، فیلمی که به نظر می رسد تمام دنیا برای دیدن آن عجله داشتند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------