۱۱ فیلم اکشن هندی متفاوت با همتایان هالیوودی؛ از Shootout at Wadala تا Asoka



فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

روزیاتو | علاقه روزافزون تماشاگران غربی به سینمای بین المللی، آن ها را با سبک های جدید و متنوع فیلمسازی آشنا کرده است. در واقع، در یک دوره هیجان انگیز در تاریخ سینمای جهان به سر می بریم و مخاطبان در سراسر جهان آماده اند تا شیفته و سرگرم جذابیت های سینمایی متنوعِ فیلم های بین المللی شوند. سینمای هند را می توان سینمایی کمتر دیده شده ، در شرایطی که انتشار فیلم هندی RRR در سال ۲۰۲۲ نقطه عطفی برای جایگاه بالیوود در غرب محسوب می شود. و در حالی که ممکن است بازسازی این پدیده به همان اندازه سرگرم کننده باشد، فیلمسازان هندی به طور کلی عمیقا باً ویژگی هایی سینمایی سروکار دارند که یک فیلم را عمیقاً هندی می سازد. این ویژگی ها شامل پیچش های منحصربفرد و متفاوت در ژانرهای کلاسیک است که به عنوان یک سرگرمی عامه پسند برای مخاطبان سینمای هند عمل می کند.

 

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

این موضوع در مورد ژانر اکشن بالیوود که در ۵۰ سال گذشته به عنوان یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمایی در میان مخاطبان هندی زبان باقی مانده است، نیز صدق می کند. در این سال ها، این ژانر شاهد تحولات عمده ای در قواعد استاندارد خود بوده است. در طی بیشتر این تغییرات، ژانر اکشن بالیوود سبک منحصر به فرد خود را حفظ کرده است. کسانی که از وسعت عظیم و ملودرام بی نظیر RRR لذت بردند، حتما این فیلم های متنوع را بسیار جذاب خواهند یافت و اگر به دنبال تجربه یک اثر اکشن منحصر به فرد هستید، مجموعه ای متنوع از عناوین سینمایی برای لذت بردن وجود دارد. بیایید ۱۱ فیلم اکشن بالیوود را بررسی کنیم که با آنچه در هالیوود دیده اید، تفاوت دارند.

 

۱۱- Dabangg (2010)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Dabangg فیلمی با بازی سلمان خان، ابر ستاره ماندگار بالیوود، نمونه کامل و بی نقصی از اکشن بالیوود در عصر حاضر است. سلمان خان در هند آنقدر معروف است و طرفدار دارد که در کلام نمی گنجد. در زندگی واقعی و در نقش های سینمایی اش، طرفدارانش او را تجسم مردانگی می دانند. او در طول این سال ها، سبک خاصی از زرق و برق را برای نقش های بلاک باستری خود نهادینه کرده است و عملکرد او در دبنگ، ماهیت این شخصیت روی پرده را به خوبی نشان می دهد. در این فیلم او را به عنوان افسر پلیس، چولبول پاندی می بینیم؛ شخصیتی که هیچ گاه در معرض آسیب قرار نمی گیرد و به نظر می رسد هرگز کسی نمی تواند به او آسیب بزند. خان با جذابیت خاصی وارد کالبد این شخصیت بزرگ شده و دیالوگ های جذابی به طرفداران بالیوود داده که به سرعت تبدیل به دیالوگ هایی کلاسیک شدند.

 

۱۰- Main Hoon Na (2004)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

اگر قرار بود بالیوود ردیف هایی برای ستاره هایش داشته باشد، قفسه بالایی توسط تعدادی بازیگر معدود ملقب به سه خان اشغال می شد. سلمان خان به وضوح یکی از آن ها است و دو نفر دیگر شاهرخ خان و عامر خان هستند. Main Hoon Na یک اثر کلاسیک مدرن بالیوود با بازی شاهرخ خان است. او که اغلب آخرین سوپراستار بالیوود نامیده می شود، به خاطر آوردن یک کیفیت جادویی و غیرقابل تقلید به نقش های رمانتیک مشهور است. این فیلم در دوران اوج او و پس از فیلم هایی در ژانر عاشقانه منتشر شد که حتی آثار کلاسیک بزرگ تری محسوب می شوند.

 

مین هون نا ترکیبی از ژانرهای سینمایی است که در آن سلمان خان در نقش یک ارتشی به نام رام بازی می کند، کسی که به عنوان یک دانشجوی کالج مخفیانه از دختر افسر ارشد خود محافظت می کند. همزمان با این اتفاقات، شخصیت او یک برادر عجیب و غریب نیز دارد که در همان کالج تحصیل می کند. در تمام این مدت، کشور با یک خطر جدی، در قالب یک سرباز نیروهای ویژه خائن مواجه است و این تهدیدی است که رام در نهایت باید شخصاً با آن مقابله کند. با وجود تنوع ژانر، مین هون نا روح یک فیلم کلاسیک شاهرخ خان را حفظ می کند، که اگر به درام های اکشن و تاریک هالیوود عادت کرده باشید، می تواند آن را به اثری جذاب برای تماشا تبدیل کند.

 

۹- Gangs of Wasseypur (2012)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

بزرگ ترین اکران های بالیوودی در هر سال به دلیل نیاز به جذب توده های بزرگ تر، تمایل به ارائه یک سبک همگن دارند. اما همیشه برخی فیلمسازان هندی بوده اند که تمایل به بازی کردن و آزمایش با سبک های فیلمسازی داشته اند. آنوراگ کاشیاپ با فاصله ای زیاد بزرگ ترین نام بالیوود در این دسته بندی است، فیلمساز ژانری که کارش مسیری متمایز از همتایان اصلی اش را در پیش می گیرد. دارودسته های واسیپور بهترین جواهر کارنامه فیلمسازی اوست – یک برداشت قوی از تریلرهای اکشن جنایی که در مرکز یک زیر ژانر کامل از فیلم های اکشن خشن در سینمای هند قرار دارد.

 

این فیلم دو قسمتی با فضای غیررسمی و دیالوگ های محاوره ای خود بینندگان غربی را شگفت زده و خوشحال خواهد کرد. به دور از فیلم های بزرگانی چون سلمان خان، شخصیت های این فیلم سر و صدای زیادی با ظاهر و رفتارشان به راه نمی اندازند و جذابیت چهره اهمیتی در آن ندارد، موضوعی که اعمال خشونت آمیز را تکان دهنده تر جلوه می دهد. این فیلم یک داستان پیچیده و بسیار درگیر کننده است که سه نسل را در یک خانواده جنایتکار در بر می گیرد و در مورد روسای متوالی این خانواده در طی سه نسل است که تلاش می کنند سلطه و انتقام دقیق خود را علیه یک جنایتکار بزرگ و شناخته شده اعمال کنند. دارودسته های واسیپور با کمدی سیاه و مسحورکننده ای و داستان ها و شخصیت های لایه دار همراه بوده، هنوز هیچ همتایی ندارد و همچنان به عنوان یک شاهکار متمایز در سینمای هند شناخته می شود.

 

۸- Mukkabaaz (2017)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

الگویی که دارودسته های واسیپور ارائه کرد، هیچ گاه در جریان اصلی سینمای هند قرار نگرفت و سینمای بلاک باستری هنوز هم تا حد زیادی تولید اصلی بالیوود باقی مانده است. فیلم Mukkabaaz ساخته سال ۲۰۱۷، یکی از معدود فیلم های بالیوود در سال های اخیر است که تاثیرات سبکی واضحی را از دارودسته های واسیپور به نمایش می گذارد. این تاثیر یک تاثیر مستقیم بود – وینیت کومار سینگ که نقش کوتاه اما مهمی در واسیپور داشت، در این فیلم در که در مورد بوکس است هم نویسندگی سناریو را بر عهده داشته و هم در آن بازی کرده است.

 

سینگ به عنوان یک ورزشکار سابقِ در سطح ملی، تصمیم گرفت یک فیلمنامه ورزشی بنویسد که شرایط واقعی ورزشکاران هندی را بدون بزرگنمایی و جذاب کردن آن، به شکلی واقع گرایانه تحلیل کند. هیچ سرمایه گذاری به او اجازه نمی داد که خودش در این فیلم بازی کند و این خود آنوراگ کاشیاپ بود که با ایده ساخت فیلم راکی برای هند، موافقت کرد که از Mukkabaaz حمایت کند. این فیلم به یک اندازه دارای روایت های اکشن و سیاسی است. نقش اصلی سینگ در این فیلم یک نقش جذاب است، کسی که نمی خواهد تحت تاثیر شرایط محیطی، شکست را بپذیرد. Mukkabaaz به واسطه این شخصیت، موضع جالبی می گیرد که آن را از فیلم های دیگر با این مضمون متمایز می کند. این فیلم در عین نمایش واقعیت افسرده کننده وضعیت ورزشکاران هندی، از گرفتن لحنی بدبینانه خودداری می کند.

 

۷- Force (2011)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

جان آبراهام را می توان معادل دواین جانسون در بالیوود دانست. او در طول این سال ها با کار بر روی طیف متمایزی از فیلم های اکشن که ویژگی های تعیین کننده آن ها دامنه بسیار خاصی دارد – از اکشن خام گرفته تا تریلرهای نظامی – ارتباط پایدار خود با ژانر اکشن را حفظ کرده است. Force یک تریلر اکشن پلیسی/انتقامی است که به دسته اول تعلق دارد و کمتر فیلم اکشنی در بالیوود با خشونت خام و هیجان و جنبش این فیلم رقابت می کنند.

 

دیدن فیلم های اکشن با یک طرح حداقلی اما قابل احترام در هالیوود بسیار رایج شده است. این رویکرد به مخاطبان اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای لذت بردن از چیزی که واقعاً می خواهند داشته باشند: اکشن سینمایی لذت بخش. فیلم نیرو این مفهوم را می گیرد و آن را به سطحی می رساند که فیلمسازان هالیوودی عموماً به آن ورود نمی کنند. با این حال، این موضوع همه چیز را بهتر می کند، چرا که سکانس های مبارزه پر از خشم که در فیلم زیاد هستند، همیشه مخاطب خود را در هر جای دنیا پیدا می کنند.

 

۶- Shootout at Wadala (2013)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

تیراندازی در وادالا یک تریلر جنایی خشن و تاریک است که به بررسی زندگی گانگستری واقعی به نام مانیا سورو می پردازد. این فیلم یک سبک خاص از اکشن بالیوود است که هر از گاهی ارائه می شود، در شرایطی که این فیلم خود پیش درآمدی بر فیلمی در سال ۲۰۰۷ با عنوان Shootout at Lokhandwala است. جان آبراهام در این فیلم در نقش قهرمان داستان، مانیا سورو، ظاهر می شود، نقشی که او آن را با بی رحمی و خشونت اجرا می کند. این فیلم در دهه ۸۰ میلادی روایت می شود و شامل شخصیت هایی براساس افراد واقعی دنیای زیرزمینی جرم و جنایت در هند است. دیالوگ های قهرمانانه و حرکات متفکرانه شخصیت اصلی نیز در این فیلم جای خاصخود را دارد، با این تفاوت که آن ها ویژگی های بسیار واقعی گانگستر واقعی، مانیسا سورو، بوده اند. تیرادازی در وادالا بسیاری از همان عناصر یک اکشن استاندارد بالیوود را دارد، با سبک بصری خشن تر و پخته تر.

 

۵- Agneepath (2012)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Agneepath بازسازی یک فیلم مشهور هندی با بازی آمیتاب باچان به همین نام است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. این فیلم یک داستان قدیمی و باشکوه با تمام جادو و درام سینمای کلاسیک هند است، از آن دست داستان هایی که این روزها به ندرت در بالیوود دیده می شود. داستان فیلم در مورد کودکی است که در شرایطی خشونت بار و توسط یک جنایتکار شناخته شده و به شدت بیرحم، یتیم می شود. با عزم انتقام، این پسربچه وارد همان دنیای زیرزمینی جنایتکاران می شود تا روزی به هدفش برسد. در این بازسازی، هریتیک روشن در نقش اصلی که در اصل توسط باچان ایفا شده بود، و سانجی دات به عنوان شخصیت منفی اصلی طاهر می شوند، و یک داستان با بازی هایی قوی از همه بازیگران روایت می شود. این فیلم همراه با سبک بصری رنگارنگ خود، ادای احترام مناسبی به فیلم اورجینال بود.

 

۴- Gadar: Ek Prem Katha (2001)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

Gadar: Ek Prem Katha حماسه ای سینمایی است که به سبک قدیمی سینمای هند خلق شده است. این فیلم با بازی سانی دیول، بازیگر کهنه کار بالیوود در نقش اصلی، یکی از موفق ترین فیلم های این بازیگر است که در زمان اکران به پرفروش ترین فیلم تاریخ بالیوود تبدیل شد. درست مانند سلمان خان، دیول در دوران اوج خود به عنوان یک قهرمان قابل توجه، شخصیت سینمایی متمایزی داشت که به خاطر مونولوگ های انفجاری و پر از خشم و ارائه برخی از نمادین ترین دیالوگ های تاریخ بالیوود مشهور بود.

 

نزدیک به یک دهه بزرگ تر از سه خان، سانی دیول پرکارترین دوره خود را درست زمانی که خان ها کار خود را آغاز می کردند، داشت. گادار درست زمانی منتشر شد که دیول در حال گذار از شخصیت نمادین سینمایی اش به نقش های اکشن مُسن تر، اغلب به عنوان یک افسر پلیس کهنه کار یا یک سرباز ارتش بود. گادار به هیچ یک از این قالب ها تعلق نداشت – این فیلم یک عاشقانه حماسی بود که در زمان تجزیه هند روایت شده، و دیول را در نقش یک راننده کامیون هندو نشان می داد که عاشق یک زن مسلمان می شود. این فیلم، چنین فضای هنری مناسبی را برای ارتقای شخصیت اورجینال فیلم با بازی دیول به نمایش گذاشت و ترکیب این دو است که این فیلم را منحصر به فرد می سازد.

 

۳- Karan Arjun (1995)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

به عنوان یک بلاک باستر و همکاری بیندو خان در اولین روزهای به شهرت رسیدنشان، Karan Arjun به دومین فیلم پرفروش بالیوود در سال ۱۹۹۵ تبدیل شد و تجربه ای فراموش نشدنی از ملودرام خاص بالیوود ارائه داد. در این فیلم سلمان خان و شاهرخ خان در نقش دو برادر بازی می کنند که توسط اشراف شیطان صفت دهکده کشته می شوند، اما دوباره زنده می شوند تا انتقام خود را بگیرند و دوباره در کنار مادر سالخورده خود باشند. نباید این فیلم را با انتظار سکانس های اکشن با هیجان و تنش بالا تماشا کرد. جذابیت اصلی این فیلم نمادین، درام پیرامون اکشن، دیالوگ های فراموش نشدنی و بازی های احساسی بازیگران است.

 


۲- Asoka (2001)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

آسوکا یک درام تاریخی حماسی بود که در یک دوره زمانی باستانی روایت می شود و در دوره ای منتشر شد که کمتر فیلمسازی می خواست با چنین موضوعی سر و کار داشته باشد. این فیلم محصول منحصر به فرد بالیوود در دهه ۲۰۰۰ بود و یک زیبایی نادر و هیپنوتیزم کننده داشت که متاسفانه دیگر هرگز در هیچ فیلم بالیوودی دیده نشد. این فیلم یک بار دیگر شاهرخ خان را در نقش امپراتور آسوکا نشان می دهد و سفر او از آغاز به عنوان یک جنگجوی جوان تا یک امپراتور ترسناک را بررسی می کند که در نهایت بیهودگی خشونت را به چشم خود می بیند.

 

۱- Laal Kaptaan (2019)

فیلم اکشن هندی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

در صنعتی که مخاطب حوصله چندانی برای تجربه کردن و آزمودن ندارد، لال کاپتان فیلمی بود که برداشتی سحرآمیز از تریلر اکشن تاریخی ارائه داد. در این فیلم سیف علی خان در قالب شخصیتی که هرگز در سینمای هند دیده نشده است، به تصویر کشیده می شود: یک راهب جنگجوی مرموز که در سفر انتقام از یک رئیس قدرتمند است. فیلم درباره پیشینه این شخصیت و رابطه اش با هدف خود توضیح چندانی نمی دهد. طراحی بصری شخصیت او به گونه ای است که هندی ها به راحتی او را به عنوان یک سادو هندو متعلق به یک فرقه مخفی و افراطی می شناسند. سیف علی خان حس مرموزی و خطرناک بودن این ضخصیت را به خوبی با خود حمل می کند و آن را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد، جایی که شخصیت او نه تنها خطرناک به نظر می رسد بلکه به سرعت ثابت می شود که نیرویی است که باید روی آن حساب کرد و ترسید.

 

لال کاپتان شباهت های آشکاری با وسترن های هالیوودی دارد. این فیلم در چشم اندازهای افسرده کننده هند روایت شده و یک فضای مینیمالیستی را ارائه می دهد که حتی تمرکز قوی تری را برای شخصیت گرگ تنهای مسلح شده به عزمی ترسناک به ارمغان می آورد. اما اینجاست که شباهت ها با وسترن هالیوودی به پایان می رسند. داستان این فیلم خود در دوره استعماری هند و حاکمیت بریتانیا روایت می شود و از طریق شخصیت هایی که به طور همزمان (برای مخاطب هندی) قابل درک و در عین حال مرموز هستند، نگاهی فوق العاده به این دوره از تاریخ هند ارائه می دهد. فیلم به هیچ وجه بی نقص نیست و مدت زمانی طولانی دارد که از تدوین سهل انگارانه و برخی رشته های داستانی که هرگز دنبال نمی شوند، رنج می برد. اما لال کاپتان تجربه ای منحصر به فرد با قابلیت های فراوان در داستان سرایی و بازی های خود است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------