نحوه انتخاب دارت (راهنمای خرید برای مبتدیان)



نحوه انتخاب دارت ، بهترین تیر دارت حرفه ای، تخته دارت حرفه ای

ورزش جهانی دارت

 

خرید دارت حرفه‌ای و ارزان نکاتی برای انتخاب بهترین دارت

دارت یکی از سرگرمی‌های جالبی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. این سرگرمی جزو ورزش‌های جهانی می‌باشد. برای اینکه بتوانید در پرتاب دارت حرفه‌ای شوید. لازم نیست به باشگاه بروید؛ بلکه می‌توانید با خرید تخته دارت در خانه تکنیک‌های آن را تمرین کنید و مهارت لازم را کسب نمایید. در این مطلب از بیتوته راهنمای خرید دارت و نکات مهمی درباره تهیه آن بیان خواهیم کرد.

انواع تخته دارت

در هنگام خرید تخته دارت به نوع استفاده و انتظارات خود دقت نمایید تا بتوانید برحسب نیاز خودتان خرید مناسبی انجام دهید. به‌طورکلی چهار نوع تخته دارت در بازار وجود دارد که عبارت‌اند از:

 

1. دارت سوزنی: تیر این نوع دارت به‌صورت سوزنی است و به‌راحتی وارد تخته می‌شود. این نوع تخته بیشتر در مسابقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت این نوع تخته نسبتا زیاد است.

 

2. دارت مغناطیسی: این تخته دارت از سه‌لایه تهیه می‌شود و در لایه وسطی آن یک صفحه نازک مغناطیسی قرار می‌گیرد. در قسمت نوک تیرها نیز یک آهنربای کوچک قرار می‌دهند تا به‌راحتی به تخته بچسبد. این نوع دارت دقت زیادی ندارد به‌خاطر همین در مسابقات از آن استفاده نمی‌کنند؛ اما برای مصارف خانگی بی‌خطر و عالی است.

 

3. دارت دیجیتالی: این نوع دارت دارای یک صفحه الکتریکی است که به‌محض احساس فشار در یکی از بخش‌های خود، امتیازی را ثبت می‌نماید. این نوع دارت در اغلب امکان تفریحی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

4. تخته دارت مویی: این نوع تخته دارت از الیاف سیسال فشرده که به یک‌ تخته چسبیده شده‌اند، ساخته می‌شوند. لبه‌ها با نوارهای فلزی و یا منگنه به هم متصل می‌شوند. مزیت الیاف مویی این است که وقتی دارت را از تخته بیرون می‌کشید سوراخ ایجاد شده توسط نوک تیز دارت بسته می‌شود. این ویژگی باعث طول عمر بیشتر این نوع تخته دارت می‌گردد.

 

نحوه انتخاب دارت ، بهترین تیر دارت حرفه ای، دارت با تیرهای مغناطیسی

دارت با تیرهای مغناطیسی

 

نکات مهم در هنگام خرید تخته دارت مویی

• انتخاب تخته باکیفیت: در هنگام خرید بهتر است به دنبال تخته‌ای باشید که استانداردهای مسابقات در آن رعایت شده باشد؛ بنابراین در هنگام خرید به جنس تخته دارت توجه نمایید.

 

• حلقه‌های قابل جدا شدن: بهتر است در هنگام خرید دقت کنید که حلقه‌های اعداد قابل جدا شدن باشند. زیرا برخی از اعداد بیشتر از سایر اعداد مورد هدف قرار می‌گیرند بنابراین اگر اعدا قابل جدا شدن باشند به راحتی می توانید تخته را بچرخانید تا بخش‌های خاص تخته سایش پیدا نکند 

 

‌ • عنکبوتی را در نظر بگیرید: عنکبوتی بخش‌های امتیازدهی را بر روی تخته از هم جدا می‌کند. تخته‌های سطح بالا دارای لبه‌های مثلثی شکل نازک و بدون منگنه هستند درحالی‌که تخته‌های سطح پایین معمولاً دارای سیم‌ها و منگنه‌های گرد هستند. دلیل استفاده از سیم زاویه‌دار این است که در صورت اصابت دارت به سیم در هنگام پرتاب، آن را به سمت تخته منحرف کند و نگذارد دارت به بیرون پرتاب شود.

 

دلایل برتری تخته دارت الکترونیکی 

1. ایمنی تخته دارت‌های الکترونیکی بالاتر است

دارت ممکن است به بیرون پرتاب شود و سنگینی و نوک‌تیز فولادی دارت‌ها ممکن است به دیوارها، کف و یا کسانی که در کنار تخته ایستاده‌اند آسیب برساند؛ بنابراین استفاده از دارت الکترونیکی که دارای نوک نرم هستند امن‌تر هستند.

 

2. قابلیت‌های تخته دارت الکترونیکی

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تخته دارت الکترونیکی می‌توان به تعداد زیاد بازی، امکان تغییرات مختلف، داده‌هایی که نحوه کارتان را می‌گویند، امتیازدهی خودکار، پیش‌بینی نتیجه داخلی و تخته تعاملی اشاره کرد.

 

نحوه انتخاب دارت ، بهترین تیر دارت حرفه ای،راهنمای خرید تخته دارت

راهنمای خرید تخته دارت

 

چطور دارت مناسب خریداری کنیم؟

برای خرید دارت بهتر است هدفتان و بودجه‌تان را مشخص نمایید. توجه داشته باشید که دارت گران‌تر الزاماً دارت بهتری نیست و عوامل متعددی وجود دارند که برای خرید دارت مهم هستند. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

 

1. بودجه خرید دارت را در نظر بگیرید

مهم‌ترین چیز در هنگام خرید دارت هزینه‌ای است که می‌توانید برای خرید آن بپردازید. در هنگام خرید در نظر بگیرید که برخی از دارت‌ها به علت داشتن قابلیت‌های اضافی که اصلاً نیازی به وجودشان نیست، گران هستند. این در حالی است که افراد حرفه‌ای به سراغ دارت‌های ارزان‌قیمت می‌روند زیرا با این کار می‌توانند برای تمرینات بیشتر خود چند دارت به‌جای یک دارت خریداری نمایند.

 

2. به مواد سازنده دارت توجه کنید

در هنگام خرید دارت حتماً به جنس و مواد سازنده تیر دارت توجه نمایید. برای اینکه اندازه، وزن، استحکام تیر دارت، در حس بازیکن در هنگام در دست‌گرفتن آن تأثیر می‌گذارد. رایج‌ترین موادی که برای ساخت این تیرها استفاده می‌شود نیکل، برنج، تنگستن یا ترکیبی از این مواد هستند.

• از میان آنها مواد برنجی ارزان‌تر هستند و دوام آن کمتر است.

 

3. تیر دارت نیکلی گران‌تر و بادوام‌تر است

4. اگر تیر دارای ویژگی تنگستن  باشد بهتر است؛ زیرا تنگستن فلزی فشرده است به‌خاطر همین می‌توان تیرهای نازکی با این فلز ساخت؛ بنابراین بدون اینکه وزن تیر را کاهش بدهند امکان ساخت تیرهای نازک با فلز تنگستن فراهم می‌شود.

 

5. وزن تیر دارت اهمیت دارد

قانونی برای وزن تیر دارت وجود ندارد. اما وزن تیر روی عملکردتان در هنگام پرتاب تأثیرگذار است. بهتر است هر بازیکن نسبت  به سبک پرتابش، تیری که برایش مناسب‌تر است را انتخاب نماید. اما به‌طورکلی تیرهای سنگین‌تر با انحراف کمتری، به طور مستقیم در هوا حرکت می‌کنند. افراد حرفه‌ای از تیرهای سنگین  استفاده می‌کنند؛ زیرا تیرهای سنگین‌تر دقت عملی بیشتری را در هوا برای بازیکنان ایجاد می‌کنند. وزن تیرها به‌طورکلی 16 تا 26 گرم هستند.

 

نحوه انتخاب دارت ، بهترین تیر دارت حرفه ای،ویژگی های تیرهای دارت

ویژگی های تیرهای دارت

 

6. شکل تیر دارت چگونه باشد

تیر دارت‌ها دارای شکل  و اندازه متفاوتی هستند. اندازه دست‌ها و شکلی که دارت را نگه می‌دارید در انتخاب شکل دارت مؤثر است.

• اگر عادت دارید تیر دارت را با چندین انگشت نگه می‌دارید، از تیرهایی با طول بلندتر استفاده کنید.

• اگر تیر را با نوک انگشتانتان نگه می‌دارید به سراغ تیرهای کوتاه‌تر بروید.

• افراد حرفه‌ای از تیرهای باریک‌تر استفاده می‌کنند.

 

البته بهتر است در شروع کار مدل‌های متنوع این تیرها را تست کنید و ببینید کدام مدل و کدام شکل با دست و خواسته‌هایتان سازگارتر است. تولیدکنندگان تیر دارت‌ها به بخشی از تیرها که در دستان بازیکن قرار می‌گیرند برش، کنگره و لبه اضافه می‌کنند تا تیر در دستان بازیکن لیز نخورد و به‌راحتی بتواند از آن استفاده بکند. ولی در هنگام خرید توجه کنید که بیش اندازه کنگره تیر دارت بزرگ نباشد که به دست بچسبد و پرتابش سخت و غیرممکن گردد.

 

7. ویژگی میله تیر دارت 

میله یا ساقه تیر، همان بخشی است که نوک تیر را به بخش انتهایی آن وصل می‌کند. هر چقدر میله دارت بلندتر باشد مسیر حرکتش بی‌ثبات‌تر است. البته لازم به یادآوری است که تیر با میله بلندتر دچار پرش روی سبیل نمی‌گردد و از صفحه جدا نمی‌شود.

جنس میله‌ دارت معمولاً از پلاستیک، تنگستن، آلومینیوم و... می باشد. جنس میله و شکل تیر دارت بیش‌تر روی ایست دارت بر روی صفحه و رفتار آن بعد از پرتاب نقش دارد. دارت‌ها با میله‌های نایلونی و پلاستیکی دوام کمتری نسبت به میله‌های فلزی دارند.

 

8. ویژگی‌های صفحه دارت یا سیبل

سیبل‌های که در حال حاضر در بازار موجود هستند به دو یک‌طرفه و دوطرفه طبقه‌بندی می‌شوند. تخته‌های دوطرفه در هر دو طرفشان بخش درجه‌بندی‌شده وجود دارد این درجه‌بندی‌ها در یک طرف تخته دارت مشبک و در طرفی دیگر به‌صورت دایره‌ای است.

 

در قسمت مشبک به طور دقیق‌تر امتیازات محاسبه می‌شوند. لازم به یادآوری است که در مسابقات از تخته‌های یک‌طرفه که به‌صورت دایره‌ای هستند استفاده می‌شود.

در هنگام خرید به صفحه دارت توجه کنید این صفحه هر چقدر براق‌تر و صاف‌تر باشد داری دوام بیشتری است.

 

برخی از ویژگی‌های صفحه دارت عبارت‌اند از:

• تخته‌هایی از جنس الیاف گیاهی، کیفیت بهتری دارند و قیمتشان بیشتر است.

• تخته‌هایی که جنس پارچه و پلاستیک باشد، حرفه‌ای نیستند و کیفیت پایین‌تری دارند

• تخته‌هایی که از جنس گیاهی هستند نباید در مجاورت سرما و یا گرمای شدید قرار بگیرند.

 

نحوه انتخاب دارت ، بهترین تیر دارت حرفه ای، نکات خرید تخته دارت

نکات خرید تخته دارت

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------