یافته‌های عجیب در یک مقبرۀ سه هزارساله؛ استخوان‌های قوزک و تصویر قورباغه



مقبرۀ سه هزارساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان در گورستانی باستانی در شرق قزاقستان گورتپه‌ی دختری از عصر برنز را کشف کرده‌اند که اطراف آن با گورنهاده‌هایی استثنایی و عجیب احاطه شده است.

به گزارش فرادید، این دختر جوان با تعدادی گورنهاده‌های عجیب و غریب، از جمله ۱۸۰ استخوان مچ پای حیوان و یک زینت نقره‌ای کوچک و نفیس به شکل قورباغه‌ای روی یک دیسک، دفن شده است. 

 

این کاوش به همراه کارشناسان دانشگاه کمبریج و به سرپرستی رینات ژوماتایف، رئیس گروه باستان‌شناسی دانشگاه ملی قزاقستان انجام می‌شود. حفاری‌های جاری از سال ۲۰۱۶ شتاب بیشتری گرفت. 

 

به گزارش «آستانه تایمز»، گور این دختر نزدیک روستای عینابولاک در شرق این کشور قرار دارد و مربوط به عصر برنز آسیای مرکزی است که تقریباً از ۳۲۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد به طول انجامید. 

 

رینات ژوماتایف، باستان‌شناسی که رهبری کاوش‌ها را عهده‌دار است، در گفت‌وگو با لایوساینس گفته است: «این دختر به سمت چپ و به حالت خمیده به خاک سپرده شده است. گوشواره‌های سیمی کوچکی نیز در هر دو گوش و مهره‌هایی دور گردنش بود.» 

 

دیسک قورباغه نخستین نمونه از نوع خود است که در قزاقستان یافت شده است. 

 

مقبرۀ سه هزارساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

دست‌سازه‌ی مزین به قورباغه که در این گور کشف شده اهمیت بسیار زیادی دارد. محققان نقش قورباغه را با آیین‌های مربوط به آب که در چین و مصر یافت شدند مرتبط می‌دانند که لایه‌ی جذابی را به تحقیقات جاری افزوده است. به گفته محققان، این نخستین نمونه‌ی کشف‌شده در قزاقستان است و شاید با تصویر یک زن در حال زایمان و آیین آب مرتبط باشد. 

 

حجم انبوه قطعات استخوان حیوانات مدفون‌شده در این گورتپه نیز توجه محققان را برانگیخته است. تعداد استخوان‌های دفن‌شده با این شخص در قیاس با سایر گورهای استپ اوراسیا (به ویژه گورهای کودکان و نوجوانان) که حاوی بقایای حیوانات بودند، بسیار زیاد بود. 

 

برخی دانشمندان فکر می‌کنند دفن استخوان‌های قوزک بخشی از یک «سنت مذهبی» بوده و از این استخوان‌ها در طول مراقبه استفاده می‌شده است. با این حال، برخی محققان نیز استخوان‌ها را نمادهای «رفاه» و «خوشبختی» می‌دانند، به عبارت دیگر، «آرزوی عبور موفقیت‌آمیز از یک جهان به جهان دیگر». 

 

به گفتۀ مسئول کاوش: «اکتشاف ما هنوز به پایان نرسیده است. تا پایان سال، پیش‌بینی می‌کنیم یافته‌های خود را اعلام کنیم و یک مقاله‌ی علمی جامع درباره‌شان منتشر کنیم.»

 

مقبرۀ سه هزارساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------