آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

در چارچوب بودجه سال ۱۴۰۱ بنا شد دولت در ازای بدهی خود به برخی پیمانکاران، نفت و میعانات نفتی تحویل می‌دهد تا حساب خود را تسویه کند، موضوعی…

ساداتی‌نژاد و «شایعاتی» که «اصل حقیقت» بود | بخش اعظم فساد پرونده چای دبش در دولت رئیسی روی داده



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
با اینکه بخش اعظم فساد پرونده چای دبش در دولت سیزدهم روی داده و اینطور که رئیس قوه قضائیه تصریح کرده است «در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ و ۷۰ درصد ارز واردات را به گروه دبش داده‌اند» رئیسی براینکه دولت در افشای فساد این پرونده پیشگام بوده است، پای می‌فشارد

 روزنامه توسعه ایرانی نوشت: تا الان از مسئولان عالی که از ردپایشان در ‎فساد ۳/۷ میلیارد دلاری چای دبش گفته می‌شود؛  جواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق کشاورزی، دانه‌درشت‌ترین آنهاست. گفته می‌شود که پای برادر زن و قائم مقام او در قرارگاه امنیت غذایی نیز در پرونده چای‌گیت در میان است.

 

رئیس‌ قوه قضاییه ارتباط استعفای وزیر جهاد کشاورزی را با فساد ۳/۷ میلیارد دلاری در پرونده واردات چای تایید کرد و گفت که تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شده است. پیش از این عباس عبدی، فعال سیاسی، در روزنامه اعتماد نوشت فسادی در این سطح قطعا با اطلاع مقام‌های عالی‌رتبه حکومت بوده است.

 

غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای، روز پنجشنبه ۱۶ آذر در جلسه‌ای در دانشگاه محقق اردبیلی، گفت که متخلفان واردات چای و تمام افرادی که در فساد مالی نهاده‌های دامی و چای نقش داشته‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

 

او بدون نام بردن از جواد ساداتی‌نژاد، وزیر مستعفی جهاد کشاورزی گفت: «در حال حاضر افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. تاکنون هشت جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه نهایی برای گرفتن دفاع آخر باشد.»

 

اژ‌ه‌ای به این نکته نیز اشاره کرد که ۶۰ مدیر دولتی که گفته می‌شود در ارتباط با این فسادها برکنار شده‌اند تاکنون به قوه قضاییه معرفی نشده‌اند.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: «در همان سال گروه دبش حدود دو میلیون دلار و در سال ۹۹، ۲۱ میلیون دلار گرفته است اما در سال ۱۴۰۰، به میزان ۶۰ درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند که حتما خلاف است و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است.» یک دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این میان خطاب به رئیس قوه‌قضائیه گفت: در مورد عزل وزیر قبلی جهادکشاورزی شفاف‌سازی کنید. وی افزود: «گاهی برای ریشه‌کن کردن فساد باید سراغ ریش‌سفیدان این عرصه رفت. برخی تسهیل‌گر فساد اطرافیان خود می‌شوند. داماد یکی از وزرای دولت قبل در زمره متهمان پرونده پتروشیمی گیت بود و اکنون در بلاد کفر با لباس نامتعارف عکس منتشر می‌کند.»

 

ساداتی‌نژاد   و  «شایعاتی»  که «اصل حقیقت»   بود

 

احسان بداغی، فعال رسانه‌ای دیروز در شبکه ایکس نوشت:«۷ ماه است که دولت درباره وضعیت وزیر سابق جهاد کشاورزی سکوت کرده، ... ساداتی‌نژاد کجاست؟ اتهاماتش چیست؟پرونده او در چه مرحله‌ای است؟وسعت فساد کوتاژ صوری نهاده‌ها چقدر است؟-ارتباط او با ‎چای گیت چه بوده؟»

 

البته این نخستین فسادی نیست که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم رخ می‌دهد. سال گذشته و در زمان زعامت جواد ساداتی‌نژاد بر وزارت کشاورزی نیز پرونده فساد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی کوتاژ صوری نهاده دامی افشا شد‌. بر اساس این پرونده، ۵۰۰ هزار تن نهاده بدون اینکه وارد کشور شود، به قیمت ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سامانه بازارگاه (سامانه متعلق به وزارت کشاورزی) به مرغداران و دامداران فروخته شده بود.  قطعا وقوع چنین اتفاقاتی در این سطح گسترده بدون چراغ سبز و امضاهای طلایی مدیران نهادهایی چون وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک غیرممکن بوده است‌. 

 

غلامرضا نوری قزلچه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «انتخاب» در خصوص برخوردهای صورت‌گرفته با عاملین این فسادها، اظهار کرد: برای من باورش سخت بود که در زمان روی کار بودن دولت سیزدهم فسادی در حد پرونده چای دبش رخ دهد، زیرا این دولت مدام شعار فسادستیزی سرمی‌دهد و حال هضم اینکه خودشان مبتلا به چنین فساد شده‌اند، بسیار سخت است. 

 

عضو کمیسیون ‌کشاورزی مجلس ممکن است مسئولین و مدیران در وزارت کشاورزی، بانک مرکزی و سایر نهادها هیچ منفعتی از این فساد نصیب‌شان نشده باشد، اما به خاطر ضعف مدیریتی‌شان باید در بالاترین سطوح پاسخگو باشند. این فساد ناشی از ضعف مدیریتی دولت و عدم توجه به شایسته‌سالاری است‌ و حتی رئیس‌جمهور نیز باید در مورد آن پاسخ بدهد. در این دولت توجه به حب‌وبغض‌های سیاسی و سهمیه‌بندی‌های جناحی به انتخاب افراد سالم و شایسته ترجیح داده شده است.  وی همچنین در خصوص برخوردهای انجام‌شده با ساداتی‌نژاد به دلیل ماجرای کوتاژ صوری نهاده، گفت: برکناری آقای ساداتی‌نژاد از وزارت کشاورزی به همین دلیل بوده است. البته تا جایی که من شنیده‌ام پرونده ساداتی‌نژاد در خصوص فساد کوتاژ صوری نهاده در مسیر قضایی نیز قرار گرفته است، اما چیزی در مورد نتیجه آن نمی‌دانم.

 

برکناری او به دنبال رسوایی در این پرونده، در دولتی که ادعای همیشگی  شفافیت دارد؛ به دلایل واهی نسبت داده شد؛ به طوری‌که سخنگوی دولت همان زمان گفت: وزیر سابق جهاد کشاورزی استعفا دادند و استعفای ایشان پذیرفته شد. اکنون نیز یکی از معاونان سابق ایشان، سرپرست وزارتخانه است.

 

بهادری جهرمی افزود: آن چیزهایی که گفته می‌شود شایعه است، صحت ندارد و نباید بدان توجه کرد. او تصریح کرد دولت اکنون از کمک‌های ایشان استفاده می‌کند و در آینده نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت.

 

طبق اعلام سخنگوی دولت افزایش قیمت‌ها بعد از جنگ اوکراین و رکود دوره کرونا ارزیابی‌هایی صورت گرفت و منجر به این شد که جابه‌جایی مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

 

در برخورد با   فساد   به احدی رحم  نخواهم کرد 

 

با اینکه بخش اعظم فساد پرونده چای دبش در دولت سیزدهم روی داده و اینطور که رئیس قوه قضائیه تصریح کرده است «در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ و ۷۰ درصد ارز واردات را به گروه دبش داده‌اند» رئیسی براینکه دولت در افشای فساد این پرونده پیشگام بوده است، پای می‌فشارد. رئیس‌جمهور در اولین واکنش به پرونده فساد ۴ میلیارد دلاری چای دبش، گفت: در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد. دست اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد. همه کارها به دست دولت انجام شد.

 

ابراهیم رئیسی در سخنرانی مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی در خصوص پرونده فساد چای دبش گفت: در ایام انتخابات وعده دادم که رئیس دولت باید اولین مدعی مبارزه با فساد در کشور باشد و این در دولت سیزدهم‌ محقق شد. وی با بیان اینکه تمام کسانی که به نام دولت کار می‌کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند؛تاکید کرد: زیاده خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل توجهی پیش روی دولت است، اما حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد.

 

رئیس جمهور دیروز جمعه در سفر یک روزه به استان البرز، نیز در جمع مردم کرج با تاکید بر اینکه تلاش برای از بین بردن بسترهای فساد از تعهدات دولت است، گفت: به عنوان خادمی کوچک با مردم عهد کردم که در دوران مسئولیت،‌ تمامی بسترها و روزنه های فساد در کشور را از بین ببرم و در برخورد با فساد به هیچ احدی رحم نخواهم کرد. 

 

رئیسی از مدیران می خواهم مسائل مردم را جدی بگیرید. مبادا روابط ناسالم جای روابط سالم را بگیرد و پارتی بازی، رشوه و فساد بر سازمان‌ها حاکم شود. وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مصوبات دور اول سفر استانی به البرز انجام شده است، گفت: میزانی از طرح ها هم در دست اجراست که مسئولان استانی گزارش آن را به مردم می دهند. در این دور سفر هم مسائل مناطق مختلف استان مورد توجه قرار می گیرد. مسایل عموم مردم، حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

رئیسی ادامه داد: سفر من به استان ها تشریفاتی نیست بلکه این سفرها بستگی به میزان رفع مشکلات این مناطق دارد. تا وقتی مشکلات وجود دارد، وظیفه خود می دانم به استان ها سفر کنم.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------