آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش تند مسئولان اسرائیلی به حکم احتمالی بازداشت نتانیاهو

شفقنا: در پی احتمال صدور قرار بازداشت بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت وزير جنگ این رژیم به اتهام ارتکاب جنایت جنگی،…

اعطای امتیازات ارضی دولت پاشینیان به آذربایجان؛ معترضان ارمنستان وارد ایروان شدند



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
کشور‌های ارمنستان و آذربایجان روند تاریخی تعیین مرز‌های خود را آغاز کرده‌اند. بر این اساس، قرار است چهار منطقه به باکو بازگردانده شود که همین باعث شروع اعتراضات در ارمنستان شده است. راهپیمایی‌کنندگان امیدوار بودند که هنگام ورود به شهر ایروان هزاران نفر در روز پنجشنبه ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) به جمع آن‌ها بپیوندندد.

یورونیوز: کشورهای ارمنستان و آذربایجان روند تاریخی تعیین مرزهای خود را آغاز کرده‌اند. بر این اساس، قرار است چهار منطقه به باکو بازگردانده شود که همین باعث شروع اعتراضات در ارمنستان شده است.

 

راهپیمایی‌کنندگان امیدوار بودند که هنگام ورود به شهر ایروان هزاران نفر در روز پنجشنبه ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) به جمع آن‌ها بپیوندندد.

 

از پنج روز قبل، حدود ۵۰۰ ارمنی راهپیمایی‌هایی را در سراسر این کشور به سمت پایتخت آغاز کردند و مخالفت خود را علیه واگذاری قلمرو توسط دولت ارمنستان به آذربایجان ابراز کردند. این روند امتیازدهی  در ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز شد و مستلزم تعیین مرزهای تاریخی بین این دو جمهوری شوروی سابق است.

 

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با واگذاری چهار منطقه اطراف روستاهای مرزی در منطقه تاووچ به همسایه خود، آذربایجان موافقت کرده است.

 

 

این مناطق پس از جنگ اول قره باغ (بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸) توسط نیروهای جدایی طلب ارمنی تصرف شد و ساکنان آذربایجانی آن‌ها مجبور به ترک آنجا شدند.

 

مهم‌تر آنکه این منطقه مرزی به دلیل ارتباط جاده‌ای با گرجستان و خط لوله گاز روسیه، دارای منافع استراتژیک برای ارمنستان است.

 

بقراط گلستانیان، رهبر این راهپیمایی به روزنامه فرانسوی لوموند گفت: «این روند تعیین خطوط مرزی غیرقانونی است.» گلستانیان اسقف اعظم منطقه تاووچ است،‌منطقه‌ای که تحت تأثیر این تغییرات سرزمینی قرار گرفته است.

 

آقای گلستانیان گفت: «جنبش ما [تحت عنوان « تاووچ به نام سرزمین مادری»] الان از روستاهای آسیب دیده آغاز شده، حال آنکه در دراز مدت، کل ارمنستان در معرض تهدید است.»

 

وی با اشاره به اینکه جنبش آن‌ها «مذهبی نیست» اعطای این امتیازات «یک جانبه» را محکوم کرده و با اشاره به اینکه «در قانون اساسی ارمنستان برای تغییر قلمرو همه پرسی پیش بینی شده است» گفت که «اعطای این امتیازات تحت‌الشعاع تهدید باکو انجام پذیرفته است.»

 

او خاطرنشان کرد که «وقتی نیکول پاشینیان دو ماه پیش به دیدن روستاییان آمد، خیلی صریح به آن‌ها گفت که اگر این روند تعیین مرزها را طی نکنیم، جنگ دیگری با آذربایجان خواهیم داشت.»

 

ایروان در موقعیت ضعیف

 

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در اواخر ماه آوریل اطمینان داد که توافق صلح با ارمنستان «نزدیکتر از همیشه» است. با این حال، نگرانی ها در مورد یک درگیری جدید بالقوه وجود دارد که با درگیری های مسلحانه مداوم در امتداد مرز تقویت شده است.

 

پاشینیان معتقد است که دادن امتیاز به باکو برای جلوگیری از وقوع مجدد خصومت‌ها ضروری است.

 

ارمنستان خود را در موقعیتی آسیب‌پذیر می‌بیند و نمی‌تواند به متحد سنتی خود روسیه تکیه کند چرا که روسیه در جریان حمله آذربایجان به قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۳ منفعل عمل کرد و اکنون به «دیده یک خائن» نگریسته می‌شود.

 

انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------