آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گروسی؛ آژانس نمی‌تواند درباره صرفا صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد

بلومبرگ نوشت: در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تهیه کرده و به رؤیت بلومبرگ رسیده، آمده است: «درحالی‌که کار بازرسی به صورت…

روزنامه جمهوری اسلامی: عهدشکنی روسیه در برجام و جزایر سه گانه برایتان عبرت نشد؟ پس سرنوشت ارمنستان را ببینید



ایران و روسیه،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

روززنامه جمهوری اسلامی نوشت: نيکول پاشينيان نخست‌ وزير ارمنستان روز دوشنبه با انتقاد بي‌سابقه از روسيه، توافق همکاري امنيتي با مسکو را ناکارآمد دانست. وي در حالي از روسيه انتقاد کرد که رئيس‌ جمهور آذربايجان رسماً اعلام کرد در تلاش براي ايجاد تغييرات جغرافيايي در مرز ايران و ارمنستان با همکاري ترکيه است.

 

علي‌اف در ديدارش با رجب طيب اردوغان در نخجوان گفت تصميم گرفته دالان زنگزور را ايجاد کند، اقدامي که مستلزم اشغال استان سيونيک ارمنستان در مرز ايران است.

 

«نيکول پاشينيان» نخست ‌وزير ارمنستان در سخناني بي‌سابقه که از تلويزيون دولتي اين کشور پخش شد اعلام کرد ارمنستان ديگر دليل محکمي براي ادامه همکاري امنيتي با روسيه ندارد. وي سياست‌هاي کاخ کرملين در بحران قره‌باغ را ناکارآمد دانست و خطاب به مردم ارمنستان گفت اتحاد امنيتي با روسيه تا اينجاي کار ناکارآمد بوده و اقدام‌هاي اين کشور براي حمايت از ارمنستان «ناکافي» است.

 

نخست ‌وزير ارمنستان به اين ميزان از حمله به روسيه اکتفا نکرد و با زير سؤال بردن پيمان امنيتي روسيه با جمهوري‌هاي جدا شده از شوروي گفت: «وقتي صحبت از حفاظت از امنيت و منافع ملي ارمنستان مي‌شود، دستگاه‌هاي نظامی-امنيتي کشورهاي متحد (روسيه و ديگر کشورهاي عضو سازمان پيمان امنيت جمعي) ناکارآمدند».

 

وي افزود: «براي همه در ارمنستان آشکار شده است که ابزارهاي سازمان پيمان امنيت جمعي و ابزار همکاري‌ نظامی-سياسي ارمنستان و روسيه براي حفاظت از امنيت خارجي ارمنستان کافي نيست. ارمنستان بايد به همکاري با متحداني ادامه دهد که آماده برداشتن گام‌هاي مقابلند و منافع ارمنستان را تضمين مي‌کنند.»

 

اين، تندترين انتقاد يک عضو شوروي سابق از روسيه بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است. البته حساب اوکراين که روسيه با تجاوز نظامي مرتکب خون‌ريزي، ويراني و خسارت‌هاي شديد به آن شده، جداست. بعد از اوکراين که طبعاً به دليل زخمي که از روسيه خورده، فرياد بلندي عليه کرملين دارد، سخنان انتقادي نخست‌ وزير ارمنستان عليه دولت روسيه و کرملين، اعتراض بي‌سابقه‌ايست. در عرف سياسي و روابط بين‌الملل، با توجه به بدعهدي روس‌ها که بر خلاف پيماني که با ارمنستان دارند حاضر نشدند از ارمنستان در برابر تهديدهاي نظامي باکو حمايت کنند، چنين دولتي غيرقابل اعتماد است. روس‌ها و مشخصاً ساکنان کرملين بارها مرتکب اين قبيل بدعهدي‌ها شده‌اند و در اين زمينه سابقه دارند.

 

همين يکماه قبل بود که رئيس واگنر را عليرغم همراهي زيادي که در جنگ اوکراين با روس‌ها کرده بود، با ساقط کردن هواپيمايش به قتل رساندند. با ايران هم، چه در دوران تزاري، چه در دوران شوروي و چه بعد از آن، روس‌ها رفتار غيرصادقانه‌اي داشتند. اشغال بخشي از خاک ايران، ايجاد حزب توده و حمايت از آن تا مرز کودتا عليه جمهوري اسلامي از نقطه‌هاي سياه کارنامه روس‌ها هستند. در جنگ تحميلي نيز با اينکه صدام و حزب بعث عراق از حمايت کامل آمريکا و اروپا برخوردار بودند، روس‌ها نيز عهده‌دار تأمين بخش مهمي از سلاح‌هاي مورد نياز آنها براي حمله به ايران و ارتکاب جنايت عليه مردم ايران بودند. در برجام و جريان تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ايران نيز روس‌ها همواره براساس منافع خود عمل کردند و منافع و پر کردن جيب خود را بر مصالح ملت ايران ترجيح دادند.

 

علاوه بر اينها، بيانيه مشترک وزير خارجه روسيه و وزراي خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس درباره جزاير سه‌گانه ايراني و تأييد ادعاي موهوم امارات درباره اين جزاير آنهم در زماني که لاف دوستي روس‌ها با ايران گوش فلک را کر کرده است، از نمونه‌هاي روشن غيرقابل اعتماد بودن ساکنان کرملين است کمااينکه در جنگ اوکراين نيز تلاش کردند ايران را بدنام کنند.

 

با توجه به پرونده سراسر بدعهدي روسيه در تعامل با کشورهاي مختلف، انتقاد تند نخست ‌وزير ارمنستان از پيمان ‌شکني روسيه امري کاملاً طبيعي است. آنچه در اين ميان عجيب است درس عبرت نگرفتن سران بعضي کشورها از واقعيت‌هاي تلخي است که هر روز در کارنامه کرملين مي‌بينند و در عين حال به روس‌ها اعتماد مي‌کنند. پيمان شکني عبرت‌‌انگيزي که نخست ‌وزير ارمنستان به خاطر آن از روسيه انتقاد مي‌کند آخرين شاهد بر غيرقابل اعتماد بودن روس‌ها نيست. اين واقعه براي مسئولين نظام جمهوري اسلامي نیز درس مهمي به همراه دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------