آشنایی با قوانین، اصطلاحات و وسایل بازی پینگ پنگ



بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,پینگ پنگ بازی

بازی پینگ پنگ

 

قوانین بازی پینگ پنگ

پینگ پنگ ورزشی پر تحرک و پرجنب و جوش است که روی میز انجام می شود. این بازی هیجان آور و سرگرم کننده گذشته تاریخی دارد. در این بازی افراد با استفاده از یک راکت و توپ بازی می کنند. با تهیه وسایل این بازی و آشنایی با قوانین این بازی که در ادامه به آن ها می پردازیم می توانید این بازی مهیج را انجام دهید.

سالهاست که بازهایی از جمله بازی پینگ پنگ، بازی بیلیارد ، بازی تنیس و ... اختراع شده است و طرفداران زیادی در سراسر جهان جذب این رشته ها شده اند. پینگ پنگ، علاوه بر یک بازی دوستانه در سطح قهرمانی هم مطرح است. این بازی به توانایی بالا و دقیق، تکنیک، عمل و عکس العمل فوری، قدرت و سرعت، هماهنگی و انعطاف پذیری بالا و چابکی احتیاج دارد.

 

وسایل مورد نیاز برای ورزش پینگ پنگ

میز پینگ پنگ

سطح میز پینگ پنگ یا سطح بازی مستطیلی به ابعاد ( طول آن 2.74 متر و عرض آن 1.52 متر و ارتفاع میز از سطح زمین 76 سانتیمتر) است که در قسمت کناره های میز، موازی با طول و عرض آن نواری سفید با عرض 2 سانتیمتر وجود دارد. رنگ سطح میز پینگ پنگ تیره و یکنواخت و بدون بازتاب نور است و توسط یک تور عمودی به دو بخش مساوی تقسیم شده است که هر قسمت نیز با یک خط به عرض سه میلیمتر به دو قسمت مساوی به نام (نیمه زمین) تقسیم شده است.

 

تور

مجموعه ی تور شامل تور، ضمائم آن، پایه ها و گیرنده هایی است که مجموعه ای تور را به میز وصل می کند. تور توسط دو پایه عمودی به میز وصل میشود و ارتفاع تور از سطح میز 15.25 سانتیمتر است.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,قوانین بازی پینگ پنگ

قوانین پینگ پنگ

 

توپ

توپ پینگ پنگ ، گرد و از جنس سلولوئید یا مواد پلاستیکی با رنگ سفید یا نارنجی مات و بدون بازتاب نور به قطر 40 میلی متر و وزن 2.7 گرم است.

 

راکت

راکت پینگ پنگ ، شامل تیغه و سطح صاف و محکم و اندازه و وزن معین است به گونه ای که هر راکتی با هر اندازه و وزنی نمیتواند مورد استفاده قرار بگیرد. سطح راکت یکنواخت و دارای ضخامت یکسانی است. جنس چوب راکت از چوب طبیعی می باشد که برای استحکام آن از الیاف کربن و الیاف شیشه یا کاغذ فشرده استفاده میشود.

 

رنگ یک سمت راکت قرمزمات و سمت دیگر آن مشکی مات است که هر دو سمت نور را بازتابش نمی کنند و بخش هایی از راکت که به وسیله آنها ضربه زده می شود دارای یک پوشش لاستیکی آج دار است.

 

شیوه بازی تنیس روی میز

تنیس روی میز (پینگ‌پنگ)، به‌ گونه انفرادی (تک‌به‌تک) یا گروهی (دوبه‌دو) و روی یک میز انجام می‌شود. هر بازیکن یک راکت دارد و با استفاده از آن باید به توپ ضربه بزند. میز بازی به وسیله یک تور به دو قسمت تقسیم‌شده است که برخورد توپ با آن قوانین ویژه ای دارد. شخص آغاز کننده باید سرویس بزند و گیرنده باید توپ را برگشت دهد و به همین ترتیب هر دو بازیکن توپ را به‌ طور پی در پی و بر اساس قوانین بازی بازگشت می‌دهند.

 

ترتیب بازی در پینگ پنگ

در بازی های انفرادی زننده سرویس باید حتما یک سرویس درست انجام دهد و گیرنده سرویس باید یک برگشت درست را انجام دهد، پس از آن دوباره بازیکن زننده سرویس باید یک برگشت درست را اجرا کرده و بازی به همین صورت ادامه پیدا می کند.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,پینگ پنگ

پینگ پنگ بازی

 

قوانین بازی تنیس روی میز

این بازی با سرویس آغاز می شود و هر یک از دو بازیکن می توانند تا 5 بار سرویس بزند. سرویس ها در هر 5 امتیاز عوض می شوند، فقط در صورتی که دو حریف در امتیازی با عدد 20 با هم مساوی شوند. در این صورت در هر امتیاز سرویس عوض می شود.

 

پینگ پنگ در امتیاز 21 پایان پیدا می کند. اگر دو بازیکن در امتیاز 20 با هم برابر باشند بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که یکی از آن ها بتواند 2 امتیاز از بازیکن دیگر بیشتر به دست آورد. موقع سرویس زدن حتما توپ باید در هوا و در شرایطی کاملا آزاد باشد. به همین علت فردی که سرویس می زند باید توپ را به هوا پرتاب کند و آنگاه آن را بزند.

 

چنانچه در ضربه اول، توپ پس از برخورد با زمین به تور برخورد و در زمین حریف برخورد کند، لت به حساب می آید و کسی که آغاز کننده است باید دوباره ضربه را بزند و امتیازی برای فرد به حساب نمی آید. در هنگام مدت زمان بازی نباید توپ بیشتر از یک بار با سطح میز تماس پیدا کند و بعد از برخورد توپ با میز باید حتما به زمین حریف بازگردانده شود.

 

در بازی های دو نفره سرویس باید از نیمه راست میز شما به سمت نیمه راست میز حریف زده شود. بازیکنان باید در هر تغییر سرویس حتما تغییر جا بدهند.

 

انجام خطاهای زیر باعث از دست دادن امتیاز می شود

- اگر بازیکن در سرویس زدن خطا کند.

- اگر نتواند توپ را پیش از آن که به میز برخورد کند، بازگرداند.

- چنانچه دست خود را به میز تکیه دهد.

- درصورتی که پیش از آن که توپ یک بار به میز برخورد کند، آن را بزند.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,اصطلاحی در پینگ پنگ

قوانین تنیس روی میز

 

اصطلاحات بازی پینگ پنگ

رالی: کلمه رالی برای مدت زمانی که توپ در جریان بازی در حال گردش است مورد استفاده قرار می گیرد.

لت: یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور نمی شود.

امتیاز: یک امتیاز شامل یک رالی است که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می شود.

دست بازی: دستی است که راکت را می گیرد.

دست آزاد: دستی است که راکت را نمی گیرد.

زننده سرویس: فردی است که نخستین ضربه را در رالی به توپ وارد می کند.

گیرنده سرویس: فردی است که دومین ضربه را در یک رالی به توپ وارد می کند.

داور: کسی است که برای کنترل و هدایت مسابقه انتخاب می شود.

کمک داور: کسی است که در زمان تصمیم گیری های ویژه به داور کمک می کند.

خط پایانی: خطی است که به صورت فرضی در هر دو سمت امتداد داشته باشد.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,قوانین تنیس روی میز

قوانین بازی پینگ پنگ

 

شیوه زدن سرویس درست در پینگ پنگ

برای آغاز زدن یک سرویس، توپ باید روی کف دست آزاد زننده سرویس در پشت خط پایانی و در بالای سطح بازی قرار بگیرد. در ادامه بازیکن زننده سرویس باید توپ را به صورت عمودی و به طرف بالا بدون چرخش پرتاپ کند به طوری که توپ پس از رها شدن از کف دست بازیکن حداقل 16 سانتی متر به سمت بالا و پیش از ضربه خوردن بدون تماس با چیزی پایین بیاید.

 

موقع سرویس زدن، حریف باید بتواند حداقل 80 درصد توپ را ببیند. موقعی که توپ به سمت پایین در حال حرکت است زننده سرویس به سوی آن ضربه وارد می کند، به صورتی که توپ نخست با زمین خودی و بعد پس از عبور از روی تور مستقیما با زمین حریف تماس پیدا می کند.

 

از هنگام آغاز زدن سرویس تا موقعی که به توپ ضربه می زنید، توپ باید بالاتر از سطح بازی و پشت خط پایانی زننده سرویس قرار بگیرد و نباید توسط قسمتی از بدن یا لباس زننده سرویس از گیرنده سرویس مخفی شود. پس از انجام سرویس دست زننده سرویس هیچ وقت نباید در بین بدن او و تور وجود داشته باشد.

 

بازیکن باید سرویس را به طوری اجرا کند که داور بتواند همه اجزا سرویس را ببیند. چنانچه داور نسبت به درست بودن شیوه زدن سرویس تردید کند، تنها با دادن اخطار به زننده سرویس کفایت می کند .

 

چنانچه سرویس به طور آشکارا اشتباه باشد، هیچ وقت اخطاری به او داده نمی شود و یک امتیاز به گیرنده سرویس داده می شود. اگر داور پیش از مسابقه از ناتوانی های جسمی بازیکن آگاه باشد، می تواند بعضی از موارد را نادیده بگیرد.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,قوانین بازی پینگ پنگ

اصطلاحات در پینگ پنگ

 

برگشت صحیح

چنانچه به توپی که برگشت داده شده، به شکلی ضربه وارد شود که به صورت مستقیم از بالا و یا از کنار مجموعه تور عبور کند و یا پس از برخورد به مجموعه تور به زمین حریف برخورد کند، به این حرکت برگشت صحیح می گویند.

 

لت

یک رالی در موارد زیر یک «لت» محسوب می‌شود:

- اگر توپ در سرویس در هنگام عبور از محوطه تور، به آن برخورد کند، به شرط آنکه سرویس به درستی انجام شده باشد و یا گیرنده توپ یا همبازی او در توپ انسداد به وجود آورد.

- اگر سرویس هنگامی اجرا شود که گیرنده سرویس با همبازی او آمادگی لازم را نداشته و هیچ اقدامی در جهت وارد کردن ضربه به توپ انجام ندهند.

- اگر بنا به عللی که خارج از کنترل بازیکن است، سرویس غیر صحیح یا برگشت غیر صحیح و یا عملی برخلاف قوانین بازی انجام گرفته باشد.

- اگر بازی به وسیله داور یا کمک داور متوقف گردد.

 

بازی پینگ پنگ, قوانین پینگ پنگ,اصطلاحی در پینگ پنگ

بازی پینگ پنگ

 

بازی پینگ پنگ را در موارد زیر می‌توان متوقف ساخت

برای تصحیح اشتباهی که در سرویس، دریافت و یا زمین اتقاق افتاده است؛ برای اعلام سیستم تسریع؛ برای اخطار یا جریمه بازیکن؛ چنانچه عواملی سبب اختلال در شرایط بازی پینگ پنگ شود به صورتی که در نتیجه رالی اثر بگذارد.

 

امتیاز در بازی پینگ پنگ

به جز مواردی که رالی، یک لت به حساب می آید، در موارد زیر بازیکن یک امتیاز می گیرد:

- در صورتی که حریف او نتواند یک سرویس درست انجام دهد.

- در صورتی که حریف او نتواند یک برگشت درست انجام دهد.

- در صورتی که بعد از آنکه یک سرویس درست با یک برگشت درست را انجام داد، توپ پیش از آنکه به وسیله حریف زده شود به جایی غیر از مجموعه تور برخورد کند.

- در صورتی که توپ بعد از آنکه به وسیله حریف زده شد، بدون اصابت با زمین او از خط انتهایی بگذرد.

- در صورتی که حریف مانعی بر سر راه توپ به وجود بیاورد.

- در صورتی که حریف دو مرتبه پی در پی به توپ ضربه وارد کند.

- در صورتی که حریف با طرفی از راکت که سطح آن فاقد لاستیک است به توپ ضربه وارد کند.

- در صورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده یا حمل می‌کند، سطح بازی را حرکت دهد.

- در صورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده و یا حمل می‌کند، به مجموعه تور برخورد کند.

- در صورتی که دست آزاد بازیکن به سطح بازی برخورد کند.

- در صورتی که بازیکنان مقابل در مسابقات دو نفره پینگ پنگ خارج از نوبتی که به وسیله نخستین زننده توپ و نخستین گیرنده توپ مشخص شده‌است به توپ ضربه وارد کنند.

- مواردی که در قسمت مربوطه به سیستم تسریع به آنها اشاره خواهد شد.

 

مدت زمان بازی پینگ پنگ

هر بازی پینگ پنگ از پنچ گیم، 11امتیازی تشکیل شده است و برنده بازی تیم یا بازیکنی است که زودتر به امتیاز 11 برسد البته چنانچه در امتیاز 10 یکسان شوند برنده تیم یا بازیکنی است که بتواند با اختلاف دو امتیاز از بازیکن یا تیم حریف پیش بیافتد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------