معرفی ورزش تیر و کمان



معرفی ورزش تیر و کمان

 

تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می‌تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود. ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل ویک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک تیز بود تشکیل می شد وفرد تیرانداز با گذاشتن تیر درکمان وکشیدن آن تیر را پرتاب می‌کرد.

  

تیراندازی با کمان در رشته های کمان‌های کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می گردد. 

کمان ریکرو: این کمان شامل قسمت‌های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، زه است. این کمان به کمان‌های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییردقت و قدرت آن افزایش یافت. مسابقات آن در مسافت های۱۸و۳۰و۷۰ متر برگزار میگردد. مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش‌های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان برگزار می‌شود. این کمان باید پس از استفاده اجزایش برای سالم ماندن جدا می‌شود.

 

کمان کامپوند: این کمان شامل قسمت‌های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو… است. این کمان بسیار پیشرفته‌است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است. مسابقات آن نیز در مسافت های۱۸و۳۰و۵۰ متر برگزار میگردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

 

کمان سنتی:این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان‌های اولیه است. یکی از ویژگی‌های جالب این رشته ورزشی آن است که هرفرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می‌کند.

 

تیراندازی با کمان در رشته های کمان‌های کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می گردد

 

تیراندازی با کمان در پارالمپیک (مسابقه و ورزش معلولین

ورزش تير و کمان بيش از 30 سال در مسابقه پارالمپيک (مسابقه معلولين) قدمت دارد برنامه های پارالمپيک شامل دوبل، انفرادی، و تيمی است که امتياز بندی مسابقه دقيقا شبيه بازيهای المپيک (بازي های افراد سالم) است مسابقات با کمی تغييرات زير نظر فدراسيون بين المللی تير و کمان برگزار می شود. مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزی، آسيب نخاعی، معلولين خفيف (دست و پا) و قطع عضوها می شود. گرچه معلولين ديگر نيز از اين رشته ورزشی لذت می برند. ورزشکاران معلول اولين بار در بازی های استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تيروکمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازی های پارالمپيک شرکت می کنند.

ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تير و کمان بصورت ايستاده يا بر روی ويلچر می توانند در مسابقه شرکت کنند و در كل در سه نوع کلاسبندی تقسيم می شوند.

  

تیراندازی با کمان در المپیک

رشته تير و كمان از همان دوره های نخست المپيک موردتوجه ويژه مسئولان برگزاری اين تورنمنت كه بيانگر ارزش ويژه آن است، قرار گرفت. ورزش تير و كمان در المپيک 1900 ،1904، 1908و 1920 برگزار شد كه در اين سال ها «هوبرت فن اینیس» با كسب شش مدال طلاو سه نقره نام خود را بر سر زبان ها انداخت. ورزش تير و كمان پس از وقفه ای طولانی در المپيک1972 مطرح شد و از المپيک1988 بود كه تيم ها تلاش فراوانی برای كسب مدال های اين رشته به خرج دادند. در المپيك1996ركورد بيننده تلويزيونی برای اين رشته شكست.

  

فدراسیون جهانی فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان

فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان (World Archery Federation) نهاد اصلی اداره کننده و برگزاری مسابقات ورزش تیراندازی با کمان در جهان است.

 

این سازمان در سال 1931 تأسیس شده و مقر آن در لوزان، سوئیس است. فدراسیون جهانی تیراندازی مسابقات تیراندازی با کمان در بازی‌های المپیک تابستانی، مسابقات قهرمانی تیراندازی با کمان جهان و جام جهانی تیراندازی با کمان را برگزار می کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------