تاریخچه ورزش هندبال



تاریخچه هندبال, تاریخچه ورزش هندبال, خلاصه تاریخچه هندبال

تاریخچه هندبال

 

تاریخچه هندبال

هندبال ورزشی گروهی است که در زمان های دور به نام اورانیا شناخته می شد. در ادامه با این ورزش آشنا شوید.

ورزش هندبال چیست؟

هندبال ورزشی گروهی است که دو تیم شرکت کننده در آن، هر کدام دارای هفت بازیکن هستند، از این هفت بازیکن یک نفر به عنوان دروازه‌بان مقابل دروازه می‌ایستد. در ورزش هندبال بازیکنان برای گرفتن امتیاز باید توپ را داخل دروازه حریف بزند، در این ورزش از دست برای پاس دادن و شوت کردن استفاده می‌شود. در هندبال تیمی برنده ‌است که تعداد گل بیشتری بزند.

 

تاریخچه ورزش هندبال

ورزش هندبال را در زمان های دور با نام اورانیا می شناختند و حرکات این ورزش را در 600 سال پیش از میلاد بر روی دیواره های حجاری شده آتن یونان در سال 1926 یافته اند، که این نشان دهنده ی قدمت این ورزش پر هیجان است. ولی شکل گیری رسمی این ورزش به سال 1890 بر می گردد، در ادامه این ورزش به وسیله پدر هندبال یعنی کارل شلنز توسعه  داده شد و به علت سردی هوا در منطقه اروپا ورزش هندبال داخل سالن و با هفت نفر بازیکن شکل امروزی را به خودش گرفت.

 

سه کشور آلمان، چکسلواکی و دانمارک نقش مهمی در به نتیجه رساندن این ورزش در جوامع بین المللی داشتند و در سال 1928 فدراسیون بین المللی هندبال با یازده کشور عضو در آمستردام هلند به وجود آمد و برای اولین بار در سال 1931 کمیته بین الملل المپیک اجازه ی ورود هندبال به جمع بازیهای المپیکی را صادر کرد. با وقوع جنگ جهانی دوم ورزش هندبال کوتاه مدت اجرا نشد اما پس از آن در سال 1950 این فدراسیون در سوئیس مجددا آغاز به کار کرد.

 

تاریخچه هندبال, تاریخچه ورزش هندبال, خلاصه تاریخچه هندبال

هندبال در چه سالی ابداع شد

 

انواع هندبال

- هندبال سالنی

- هندبال ساحلی

- هندبال داخل چمن

- هندبال چکی

- هندبال گالیک

- هندبال کوچک

- هندبال 7 نفره

- هندبال با ویلچر

- هندبال نشسته

 

شیوه بازی با توپ هندبال

بازیکنان در بازی هندبال مجاز هستند که با اعضای بالاتر از زانوی خود توپ را لمس کرده، پرتاب کرده، ضربه زده و یا اینکه توپ را نگه دارند. همینطور بازیکنان تنها می توانند 3 ثانیه به صورت ثابت ایستاده و توپ را در دست داشته باشند، در غیر اینصورت داور به نفع تیم روبرو خطا اعلام خواهد کرد.

 

همینطور در حالت ایستاده و یا دویدن یک مرتبه به زمین بزند و یا به صورت پی در پی آن را با یک دست دریبل کند پس از کنترل دوباره توپ قانون ۳ ثانیه و ۳ قدم وارد عمل خواهد شد. همینطور بازیکن هندبال باید توپ را با یک دست به دست دیگرش بدهد.

 

قوانین هندبال

- یک بازی هندبال، بین دو تیم هفت نفره (شامل یک دروازه‌بان) برگزار می‌شود.

 

- بازیکنان (به جز دروازه‌بان) فقط می‌توانند از دست خود برای گرفتن توپ استفاده کنند. دروازه‌بان فقط می‌تواند برای گرفتن شوت و پیشگیری از بازشدن دروازه، از هر قسمت بدن خود استفاده کند.

 

- فقط دروازه‌بان می‌تواند در محوطه دروازه (در فاصله شش متری دروازه) قرار داشته‌باشد. البته بازیکنان مهاجم می‌توانند در ادامه ضربه یا پاس خود، وارد محوطه شوند؛ به شرطی که قبل از محوطه، پرش خود را شروع کنند. (به عبارت دیگر، قبل از رسیدن به محوطه باید توپ خود را رها کنند.

 

- بازیکنان می‌توانند با توپ در زمین حرکت کنند؛ ولی باید مثل بسکتبال، دربیل کنند. همینطور می‌توانند سه گام را بدون دریبل کردن در مدت حداکثر سه ثانیه بردارند.

 

- زمین زدن توپ با چرخاندن دست از وضعیت رو به پشت ( به اصطلاح ملاقه ای ) خطا به حساب می آید و بازیکن خطا کار باید توپ را به آرامی روی زمین قرار دهد تا تیم روبرو بازی را از جای خطا شروع کند.

 

- بازیکنان در بازی هندبال مجاز هستند که با اعضای بالاتر از زانوی خود توپ را لمس کرده، پرتاب کرده، ضربه زده یا اینکه نگه دارند. همینطور بازیکنان تنها می‌توانند ۳ ثانیه به صورت ثابت ایستاده و توپ را در دست داشته باشند، در صورت نگهداری توپ بیش از اندازه مجاز داور به نفع تیم مقابل خطا اعلام خواهد کرد. همینطور در حالت ایستاده یا دویدن یک مرتبه به زمین بزند یا به‌طور مکرر آن را با یک دست دریبل کند پس از کنترل دوبره توپ قانون ۳ ثانیه و ۳ قدم وارد عمل خواهد شد. همینطور بازیکن هندبال باید توپ را با یک دست به دست دیگرش بدهد.

 

تاریخچه هندبال, تاریخچه ورزش هندبال, خلاصه تاریخچه هندبال

ورزش هندبال

 

مدت بازی هندبال

در دو زمان ۳۰ دقیقه ای برای بزرگسالان – ۲۵ دقیقه ای برای جوانان – ۲۰ دقیقه ای برای نوجوانان و ۱۵ دقیقه ای برای نونهالان می باشد با زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای بین دو نیمه.

 

تعداد بازیکن هندبال

۱۲ نفر که ۷ نفر بازیکن اصلی می باشند و در مینی هندبال ۵ نفر اصلی می باشند.

 

دروازه بان هندبال

دروازه بان می تواند در منطقه ۶ متری حرکت کند و هر وقت از منطقه بیرون آید به عنوان بازیکن زمین به حساب می آید. هیچ بازیکنی حق ندارد توپ را در منطقه ۶ متری به دروازه بان پاس بدهد.

 

بازیکن زمین هندبال

بازیکنان اجازه دارند توپ را با پاس یا دریبل به زمین حریف پرتاب کنند، به شرط ینکه مرتکب تخلف نشوند (رانینگ – دبل) هر بازیکن حق استفاده از دو تا سه گام را دارد. یک سه گام پیش از دریبل و سه گام دوم پس از دریبل که باید بلافاصله توپ را پاس دهد و یا شوت بزند.

 

بازیکن ذخیره هندبال

بازیکن ذخیره در هر لحظه و به تعداد دفعه می تواند وارد زمین بازی شود به شرط اینکه ابتدا بازیکن از زمین خارج شود و آنگاه بازیکن ذخیره وارد زمین شود.

 

تاریخچه هندبال, تاریخچه ورزش هندبال, خلاصه تاریخچه هندبال

تحقیق در مورد هندبال

 

طریقه کارت دادن و خطا 

در این بازی کارت زرد وجود دارد که کارت زرد دوم به معنای اخراج است البته اخراج در هندبال 2 دقیقه‌ است و پس از این مدت بازیکن مجدد به زمین برمی‌گردد. هر 3 اخراج 2 دقیه اخراج کامل از بازی را به همراه دارد که داور آن را با کارت قرمز نشان می‌دهد.

 

زمین بازی هندبال

زمین بازی هندبال، یك مربع مستطیل است كه طول زمین ۵ سانتی متر میباشد. دارای دو نیمه می باشد كه با خط سرتاسری وسط مشخص می شود.

 

در هزینه دو محوطه ۶ و ۹ متری جلوی دروازه ما قرار دارد كه محوطه شش متر برای دروازه بان و ۹ متر برای پرتاب خطاهای افراد دفاع میباشد. در جلوی دروازه یك خط ۱۵×۵ سانتیمتر به فاصله  چهار متر از خط دروازه وجود دارد كه حد جلو آمدن دروازه بان در موقع پرتاب ضربه پنالتی است. خط دیگری به ابعاد ۱۰۰×۵ سانتیمتر در فاصله هفت متری دروازه می باشد كه محل پرتاب ضربه پنالتی میباشد.

 

اندازه سایز و وزن توپ هندبال

در هندبال خردسالان بزرگتر از ۸ سال: محیط توپ ۲۹۰ تا ۳۳۰ و وزن توپ ۵۰ تا ۵۲ گرم است.

در بازی هندبال زنان، پسران نوجوان میان ۱۲ تا ۱۶ سال و دختران بزرگتر از ۱۴ سال: محیط توپ هندبال ۵۴ تا ۵۶ سانتیمتر و وزن آن ۳۲۵ تا ۳۷۵ گرم است.

در بازی هندبال مردان، بزرگتر از ۱۶ سال: محیط توپ هندبال ۵۸ تا ۶۰ سانتیمتر و وزن آن ۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------