ورزش چگونه بر سلامت سالمندان تاثیر میگذارد



اثرات ورزش

در بین سالمندان افرادی هستند که ورزش جزو برنامه زندگی آنها بوده و دارای بدن سالم هستند

 

افزایش سن، بهانه خوبی برای ورزش نکردن به حساب نمی‌آید. انجام ورزش مداوم بیش از هر درمان دارویی می‌تواند به سلامت کمک کند. با این وجود کمتر از نیمی از افراد سالمند به اندازه کافی ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

 

ما دریافتیم که انجام ورزش کم یعنی روزی 15 دقیقه، 22 درصد خطر مرگ را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. کافی است که افراد سالمند روزی 15 دقیقه با سرعت زیاد پیاده روی کنند. آنها باید به تدریج میزان ورزش خود را افزایش دهند.

 

در بین سالمندان افرادی هستند که ورزش جزو برنامه زندگی آنها بوده ، بدن خود را فعال نگاه داشته و سالم هستند و برخی از آنها در سنین 60 یا 70 سالگی و بالاتر از آن قادر به انجام ورزش های سنگین نیز می باشند.

 

سیر نزولی قدرت بدنی پس از پایان دوران جوانی سال به سال ادامه می یابد . بطور کلّی هر سال قدرت قلب برای گردش خون در بدن در حدود یک درصد کم می شود . جریان خون از بازوها به طرف پاها در سن 60 سالگی ، 30 تا 40 درصد کمتر و آرام تر از دوران جوانی است . میزان هوایی که شخص می تواند در ریه های خود جای دهد نقصان یافته و جدار شش ها ضخیم می شود . همچنین در 70 سالگی قدرت و کارایی اعصاب 10 تا 15 درصد کمتر خواهد بود .

بررسی ها نشان داده که بیشتر این کاهش ها را می توان به وسیله ی ورزش تقلیل داد و به تأخیر انداخت . ورزش در جلوگیری از کم شدن فعالیت قلب مؤثر و باعث ازدیاد و سرعت جریان خون می شود و در هر سنی که شخص ورزش کند حرکت و فعالیت بدنی به استخوان های او فشار آورده ، تحرک آنها بیشتر و باعث آن می شود که کلسیم بیشتری جذب کنند و در نتیجه آسیب پذیری آن ها کمتر می گردد .

البته ورزش سالمندان بدون خطر هم نیست . دکتر گودفری متخصص داروهای ترمیمی بدن در دانشگاه تورنتو ورزش های نظیر دویدن سریع ، پرش ، طناب بازی ، و به طور کلی ورزش های سنگین را برای سالمندان بالاتر از پنجاه سال را مناسب ندانسته و می گوید : ورزش بهترین راه برای تأمین سلامتی است ولی باید کیفیت آن را در نظر گرفت و به طریق صحیح از آن استفاده کرد .

 

فواید ورزش سالمندان

افزایش سن، بهانه خوبی برای ورزش نکردن به حساب نمی‌آید

 

سالمندان چگونه ورزش کنند؟
1 – قبل از اینکه ورزش را شروع کنید به پزشک خود مراجعه کرده و یک معاینه کامل و آشنایی به وضع بدن و قلب خود را مهم دانسته ، و مسئله را جدی تلقی کنید .

2 – همیشه قبل از شروع حرکات ورزشی بدن خود را گرم کنید .
در حدود 10 دقیقه نرمش سبک کرده یا راه بروید ، سپس حرکات ورزشی خود را شروع کنید . به خود فشار نیاورید . ورزش را از حرکات ساده به آرامی شروع و بتدریج توسعه دهید . حرکات نرمش ، از سفت شدن مفاصل جلوگیری می کنند .

آزمایش ها نشان داده که سفت شدن و درد مفاصل که در افراد مسن پیدا می شود اغلب در اثر آرتروز نبوده بلکه عدم تحرک دلیل آن می باشد .

3 – همواره به میزان آمادگی بدن خود توجه داشته باشید . اگر خیلی خسته شده و خوب نمی توانید بخوابید و یا روحیه خوبی ندارید ممکن است در اثر افراط در ورزش باشد .

4 – ورزش کردن را مرتب ادامه دهید . چند هفته و حتی چند ماه طول می کشد تا وضع بدنی شما بنحو مطلوب درآید ولی چنانچه فعالیت ورزشی خود را قطع کنید در ظرف یکی دو هفته وضع خوب بدنی از بین می رود . سعی کنید برنامه ای برای ورزش خود تنظیم و لااقل هفته ای 3 بار اوقات فراغت خود را به این امر تخصیص دهید . اما اگر بیمار شدید ورزش را قطع کنید حتی اگر بیماری شما فقط یک سرماخوردگی باشد .

5 – پس از انجام حرکات ورزشی بتدریج بدن خود را سرد و آرام کنید . هرگز پس از حرکات تند و شدید یکباره فعالیت بدنی را قطع نکنید . پس از یک راهپیمایی تند و سریع حداقل 2 دقیقه به آرامی راه بروید و چنانچه می خواهید دوش بگیرید بجای آب گرم از آب نیمه گرم استفاده کنید .

امروزه در اثر آشنایی بیشتر به اثرات ورزش ، میلیونها نفر از بزرگسالان می دوند ، شنا و دوچرخه سواری می کنند و در راه یک زندگی سالم تر و با نشاط تر به پیش می روند . شما هم به آن ها بپیوندید .

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته
منبع: 

rastineh.ir

isna.ir

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------