ورزش درمانـی؛ چـرا؟ چقـدر ؟ چگونـه؟



ورزش درمانی, درمان با ورزش, ورزش درمانی چیست

ورزش درمانی

 

ورزش درمانی چیست؟

ورزش درمانی به انواع گسترده ای از فعالیت های جسمانی است که به ترمیم و ساخت نیروی فیزیکی، استقامت، انعطاف پذیری، تعادل و ثبات کمک می کند. مقصود از ورزش های درمانی، برگشت فرد صدمه دیده به یک وضعیت بدون درد و کاملا کارآمد است. ورزش های درمانی به وسیله یک متخصص طب فیزیکی (PT) کنترل می شوند.

برخی از برنامه های ورزش درمانی

ورزش درمانی چندین نوع گوناگون دارد. هر یک از این شیوه های درمانی روی یک خصوصیت ویژه تمرکز دارند. فیزیوتراپیست ها طبق مشکل و آسیب بیمار امکان دارد یک یا چندین شیوه ورزش درمانی را برای درمان بیماری به کار بگیرند. در این مقاله بیتوته تعدادی از این روش ها را توضیح داده ایم:

 

تمرین های کششی

این نوع از ورزش ها برای بهبود انعطاف پذیری بدن انجام می شود. هدف این تمرین این است که برای افزایش انعطاف پذیری به عضله مورد نظر فشار وارد کنیم. برای تاثیر داشتن این ورزش باید همه قسمت هایی که با عضله صدمه دیده در ارتباط است هماهنگ باشند. یعنی چنانچه به طور مثال تصمیم دارید حرکات کششی پا انجام دهید نباید کمر در فشار قرار بگیرد. یکی از نکته های مهم حرکات کششی تنفس مناسب است.

 

برای کمک به آرامش عضله و داشتن کمترین مقاومت باید دم و بازدم خوب و اصولی باشد.  توجه شود که تعداد دفعات انجام حرکات کششی باید کم ولی مدت زمان آن ها قدری طولانی باشد.

 

ورزش درمانی, درمان با ورزش,کاربرد ورزش درمانی در کاهش درد

درمان با ورزش

 

تمرین های تقویتی

تمرینات تقویتی می توانند قدرت، استقامت یا توان عضلات را بالا ببرند. ورزش های فیزیوتراپی روی دو نوع عضله انجام می شوند، عضلات حرکتی و عضلات استوار کننده.

 

عضلات استوار کننده در اعماق بدن قرار دارند و غالباً از طول کوتاهتری برخوردارند مثل عضلات سر شانه، دو سر بازو، دو سر ران و غیره. این عضلات ساختار اصلی بدن را تشکیل می دهند.

 

وظیفه عضلات حرکتی به وجود آوردن حرکات بزرگ است. عضلات به سطح بدن نزدیک تر بوده و طولانی تر از عضلات استوار کننده هستند. چون این عضلات همیشه در حرکت هستند میل بسیاری به خستگی دارند.

 

تمرین های تمرکزی

این تمرین ها برای این است که فرد بتواند از عضلات خود به خوبی و هماهنگ استفاده کند. درست راه رفتن، تعادل برقرار کردن، هماهنگی دست ها، هماهنگی انگشت ها و ... از مزایای تمرینات مرکزی است. کشیدن یک شکل مخصوص با پاها، دست ها یا هر عضو صدمه دیده دیگر، از تمرین های این شیوه درمانی است.

 

تمرین های کاربردی

بعضی اوقات امکان دارد یک بیمار در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل شود. در این صورت فیزیوتراپیست با دادن تمرین های ساده اختلالات حرکتی بیمار را تصحیح می کند.

 

ورزش درمانی, درمان با ورزش,ورزش درمان چیست و چه فوایدی دارد

ورزش درمانی چیست

 

ورزش درمانی در موارد زیر مفید می باشد:

- کمک به کاهش دردهای مفصل ران

- کمک به کاهش دردهای مفصل زانو

- کمک به کاهش دردهای مفصل شانه

- کمک به کاهش دردهای مفصل آرنج ومچ دست

- کمک به کاهش درد و انحراف ستون فقرات

- کمک به کاهش دردهای عضلات و رباطها

- کمک به کاهش دردهای مفصل مچ پا

- کمک به کاهش دردهای ناحیه کمری لگنی

- کم کردن عوارض پس از جراحی های ارتوپدی 

- محافظت از سلامتی و جلوگیری از دردهای مفاصل و عضلات

- جلوگیری و درمان پوکی استخوان

- پیشگیری از پیشرفت آرتروز مفاصل

- کمک به کاهش وزن

- کاهش استرس و خستگی در بدن

- احساس شادابی و نشاط

 

ورزش درمانی, درمان با ورزش, ورزش درمانی چیست

کاربرد ورزش درمانی در کاهش درد

 

هدف ورزش‌درمانی

کاهش درد و التهاب یکی از اولین اهداف ورزش درمانی است. برنامه ورزش‌درمانی بعد از رسیدن به این هدف بر روی تقویت و بازیابی قدرت و توانایی حرکت عضلات متمرکز می‌شود.

 

همین طور ورزش‌درمانی برای اصلاح حالت اندامی، آرامش تن و بهبود تناسب اندام کلی موثر است. به همین علت است که تمرین‌درمانی معمولا در کنار جراحی یا در برخی موارد به‌جای جراحی تجویز می‌شود. درهرحال ورزش‌درمانی به شرط آن‌که به درستی و تحت نظر متخصص فیزیوتراپی انجام شود، فواید زیادی دارد. چنانچه فکر می‌کنید ورزش‌درمانی می‌تواند برایتان موثر باشد، با متخصص درباره تمرین‌های مناسب مشورت کنید.

 

ورزش درمانی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

کمردرد

کمردرد یکی از رایج ترین مشکلات بیماران مراجعه کننده به پزشکان ارتوپد است. در بعضی موارد کمردرد به دلیل کشش بیش از اندازه اجزای ساختاری در کمر به وجود می آید. بیشتر موارد اغلب خیلی خوب به ورزش‌درمانی پاسخ می‌دهد.

 

سردرد و درد گردن

سردرد و درد گردن به علت کشیدگی شانه و گردن به علت فشار، بد ایستادن، آرتریت، عدم تحرک، ضربه یا به وسیله فعالیت‌هایی مثل نشستن پشت کامپیوتر به مدت طولانی رخ می‌ دهد. بیماران اغلب به ورزش‌درمانی خوب جواب می‌دهند.

 

درد مفصل/عضله

پزشکان می‌توانند کشیدگی عضله را در هر قسمتی از بدن مثل لگن، پاها، زانوها، قوزک، مچ، آرنج، شانه‌ها، بازوها و دنده‌ها برای مثال در موارد آسیب به زانو، شانه منجمد، پیچ‌خوردگی مچ پا و غیره را درمان کنند.

 

ورزش درمانی, درمان با ورزش,کاربرد ورزش درمانی در کاهش درد

ورزش درمان چیست و چه فوایدی دارد

 

آسیب‌های ورزشی

ورزش درمانی می‌تواند برای ورزشکاران در هر سطحی موثر باشد. اگر می‌خواهید با فاصله کم پس از صدمه دیدن به ورزش بازگردید یا مشکلی دارید که مانع از انجام بهترین عملکرد شما می‌شود ورزش‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا به بیشترین تناسب خود برسید.

 

بارداری

در بارداری تغییرات بسیاری در شرایط بدن رخ می دهد که می‌تواند باعث کمردرد و ناراحتی برای شخص شود. پزشکان برای این کار از شیوه های خاصی استفاده می‌کنند و همین طور توصیه‌هایی در ارتباط با ورزش و مسائل مربوط به مراقبت از سلامت دارند.

 

پس از جراحی

درمان فیزیکی بیمار سرپایی می‌تواند به بیماران به خصوص افرادی که حرکتشان تحت تاثیر جراحی قرار گرفته به منظور به دست آوردن دوباره وضعیت حرکت و سبک زندگی قبل از بارداری کمک کند. جراحی‌ها شامل جایگزینی کامل مفصل، بازسازی مجدد مینیسک و ACL، تعمیر کاف روتاتور، برداشتن فشار از روی ساب‌آکرومیال، خارج کردن ترقوه دیستال، خارج کردن دیسک مهره‌ای، فیوژن‌ها، جایگزینی‌های دیسک و جا اندازی باز شکستگی‌های استخوان و غیره می‌شود.

 

و بیماری های دیگری مانند سیاتیک،آرتریت،آسیب فشار تکراری/تاندونیت،آسیب‌های نورولوژیک (سکته،ام‌اس) و مشکل در حفظ تعادل را می توان به وسیله ورزش درمانی درمان کرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------