ورزش ,مشکـلات قاعدگـی را...



 

 

ورزش مشکـلات قاعدگـی راکمتـر می کنـد یابیشتر

 

برخلاف تصور عموم، به نظر می رسد کار و فعالیت، تداخلی در افزایش درد و خون ریزی دوران قاعدگی ندارد و ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای با انجام برخی تمهیدات ساده، می توانند در این دوران نیز به ورزش ادامه دهند...

 

دکتر لاله حاکمی، متخصص داخلی و نایب رییس فدراسیون ورزشی پزشکی ایران نه تنها مسایل روانی را ریشه بسیاری از مشکلات دوران قاعدگی می داند بلکه معتقد است فعالیت های بدنی و قاعدگی، باعث از دست رفتن آب بدن می شوند بنابراین برای جبران آن و تعادل فشار خون تاکید می شود در این دوران مایعات بیشتری استفاده شود.» بر اساس بسیاری از پژوهش ها، قطع ورزش به مدت ۷ تا ۱۰ روز به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای مناسب نیست چراکه ورزش باعث تطابق های عضلانی اسکلتی و قلبی عروقی در افراد می شود بنابراین برای حفظ این تطابق ها بهتر است در دوران قاعدگی نیز ادامه یابد.

 

هنوز در رابطه با اینکه ورزش مناسب دوران قاعدگی چه نوع ورزشی است، اختلاف نظر هایی وجود دارد تا جایی که برخی از کارشناسان در افرادی با درد شدید قاعدگی، ورزش های سبکی مثل پیاده روی یا یوگا را پیشنهاد می کنند. نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران نیز در این باره می گوید: «برخی مطالعات قطع ورزش در این دوران را تایید نکرده اند و ما توصیه نمی کنیم برنامه ورزشی در این دوران قطع شود و تنها در برخی موارد محدود مثل ورزش های آبی به دلیل آلودگی های احتمالی محدودیت هایی وجود دارد.»

 

 

● باورهای شایع

 

یک دوره قاعدگی از اولین روز خون ریزی قاعدگی در یک ماه تا اولین روز خون ریزی در ماه بعد است. خون ریزی قاعدگی قسمتی از این سیکل قاعدگی است. یک سیکل قاعدگی به طور متوسط روز است. اما یک سیکل طبیعی ممکن است از ?? تا ?? روز متفاوت باشد. سیکل قاعدگی به دو نیمه تقسیم می شود؛ نیمه اول فاز فولیکولرو نیمه دوم که فاز لوتئال نامیده می شود. بر اساس اظهارات دکتر حاکمی، طبق برخی پژوهش ها، فعالیت ورزشی حرفه ای می تواند در مرحله فولیکولار قاعدگی باعث افزایش آسیب رباط های متقاطع قدامی زانو شود و در رابطه با ورزشکارانی که به طور حرفه ای ورزش می کنند یا به دنبال ورزش شدید دچار کاهش وزن و لاغری شده اند، به دلیل اختلالاتی که در مسایل هورمونی بدن ایجاد می شود احتمال قطع یا اختلالات قاعدگی وجود دارد که می تواند در باروری این افراد در آینده مشکلاتی ایجاد کند. دراین موارد باید با پزشک متخصص تماس گرفت تا مشکل برطرف شود. وی در ادامه به این نکته مهم اشاره کرد: «در زنان، حداکثر ذخیره توده استخوانی تا سنین ۳۰ سالگی صورت می گیرد. هورمون استروژن در تراکم استخوانی نقش بسزایی دارد. خانم ها باید دقت داشته باشند که ورزش های خیلی شدید می تواند باعث اختلال در این هورمون و در نتیجه کاهش تراکم استخوانی شود که در نتیجه در سنین بالا عاملی برای شکستگی های استخوانی باشد. البته از آنجایی که عواملی مثل تغذیه، اضطراب و بیماری ها نیز بر قاعدگی تاثیر دارند، در موارد اختلالات قاعدگی باید قضاوت نهایی را بر عهده پزشک گذاشت.»

 

 

● تأثیر ورزش بر درد و خون ریزی

 

آنچه مسلم است بسیاری از زنان در طول چند روز اول قاعدگی دچار دردهایی در ناحیه کمر، شکم، ران و پاها می شوند. زنانی که بر این باور هستند که ورزش باعث تشدید درد و خون ریزی قاعدگی می شود باید به این گفته های دکتر حاکمی دقت بیشتری داشته باشند: «به نظر می رسد زمان طولانی مدت انجام ورزش به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند و حتی مشخص شده در کاهش علایم نشانگان پیش از قاعدگی مانند خستگی، خواب آلودگی، و... که چند روز قبل از شروع خون ریزی قاعدگی شروع می شوند می توان از ورزش سود برد.» حرکت بیشتر، خون ریزی را افزایش می دهد. اما ورزش باعث خون ریزی بسیار شدید و بعد از آن خستگی و بی هوشی و کم خونی نمی شود. در نهایت میزان خونی که هر ماه از دست می رود با فعالیت و بدون فعالیت، ثابت است و هنگام حرکت و جنبش بدنی به دلیل آنکه ضربان قلب و جریان خون تندتر می شود، احساس می کنید خون ریزی شما نیز شدت پیدا کرده است در حالی که میزان خون از دست رفته یکسان است. بسیاری از متخصصان بر قطع قاعدگی با داروهای هورمونی هنگام مسابقه های ورزشی اعتقادی ندارد و آن را نمی پذیرند هرچند که برای کاهش درد در این دوران استفاده از برخی مسکن های ساده آن هم تحت نظر متخصصان پیشنهاد می شود.

 

 

● پژوهش ها

 

براساس مطالعه ای در سوئد که در سال انجام شد، در برخی زنان فوتبالیست، آسیب های ناشی از ضربه در دوره پیش قاعدگی و حین قاعدگی افزایش داشت که این آسیب در افراد با علایم پیش از قاعدگی بیشتر بود. در تحقیقی دیگر عملکرد ضعیف تر قبل از قاعدگی در بعضی از شناگران دیده شد. در حالی که هنگام قاعدگی رکوردهای بهتری را از خود به جا گذاشتند. همچنین بر اساس پژوهش های دیگر اسکی بازان پس از قاعدگی نتایج بهتری کسب کردند و ورزشکاران پرش طول در دوره قاعدگی موفقیت بیشتری به دست آوردند. آنچه مسلم است بسیاری از زنان در دوران قاعدگی نیز توانسته اند مدال هایی کسب کنند و از آنجا که در همه سنین و در همه جای دنیا، زنان کمتر از مردان به ورزش تمایل نشان می دهند و بسیاری از فواید ورزش نصیب آنها نمی شود در نهایت تاکید دکتر حاکمی بر این اساس است: «خانم ها ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنند.»

منبع: salamat.ir

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------