علت درد قفسه سینه هنگام دویدن



درد قفسه سينه بعد از ورزش, علت درد قفسه سينه هنگام راه رفتن, علت درد قفسه سينه بعد از ورزش

درد قفسه سينه بعد از ورزش

 

دلیل درد قفسه سينه موقع راه رفتن

هنگامی که اشخاص در حال ورزش کردن هستند به خصوص چنانچه ورزش را تازه آغاز نموده باشند اغلب درد در قفسه سینه را تجربه می کنند. درد سینه پس از ورزش و کوهنوردی دلیل های گوناگونی دارد امکان دارد به علت حملات قلبی، رژیم غذایی نامناسب یا کمبود ویتامین در بدن باشد. متخصصان می‌گویند موضوعات گوناگونی می‌تواند سبب پیدایش درد در قفسه سینه در زمان ورزش شود.

بعضی اشخاص هنگامی که اقدام به انجام فعالیت‌های ورزشی به خصوص دویدن می‌کنند، حس سوزش در سینه خود دارند. این مسئله اغلب با ادامه دویدن تشدید شده و امکان دارد شخص دچار تنگی نفس شود.

 

پیدایش درد در قفسه سینه می‌تواند بر اثر طیف وسیع از مسائل مثل آنژین صدری و یا سکته قلبی باشد. با این حال، نگران نباشید. در خیلی از موارد به خصوص در کسانی که سابقه بسیاری در ورزش کردن ندارند، اصلی‌ترین علت پیدایش درد در قفسه سینه در زمان فعالیت ورزشی گرفتگی ماهیچه‌های بین دنده‌ای است.

 

یکی از اصلی‌ترین علل پیدایش این گرفتگی عضلات کمبود آب بدن است. برای درمان این نوع درد در قفسه سینه باید به مقدار کافی آب بنوشید. همین طور تغییر الگوی تنفس خیلی اهمیت دارد. خیلی از مردم الگوی درستی برای نفس کشیدن به خصوص در زمان ورزش کردن ندارند.

 

چنانچه با برداشتن دو قدم عمل دَم و با برداشتن دو قدم دیگر عمل بازدم را انجام می‌دهید، این بار با برداشتن دو قدم عمل دم و با برداشتن ۳ قدم عمل بازدم را انجام دهید و شاهد تسکین گرفتگی عضلات خود باشید. چنانچه با نوشیدن مقدار کافی آب و تغییر الگوی تنفس درد سینه بهتر نشد، بهتر است قدری استراحت نموده تا گرفتگی عضلات مرتفع شود. در آغاز دوباره ورزش بهتر است به طور آهسته فعالیت خود را افزایش دهید.

 

از طرف دیگر، کمتر فردی می‌داند که انجام فعالیت ورزشی سبب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به دستگاه گوارش می‌شود. این فشار می‌تواند سبب باز شدن دریچه اتصال بین مری و معده شده و در این حالت اسید معده به طرف بالا حرکت می‌کند. پزشکان به این وضعیت رفلاکس معده می‌گویند که سبب پیدایش سوزش سر معده شده و این درد در پشت قفسه سینه پیدا می‌شود.

 

تنفس هوای سرد هم می‌تواند سبب درد در قفسه سینه شود. هوای سرد (به خصوص در زمستان) خیلی خشک است. ترکیب این هوای خشک و سرد با گرما و آب موجود در ریه‌ها می‌تواند سبب پیدایش درد در قفسه سینه در روند دَم و بازدم شود. با این حال، این نوع درد در کسانی که دارای ریه‌های سالم هستند بعد از مدتی تسکین یافته و از بین می‌رود. این مسئله می‌تواند کسانی که از بیماری‌های ریه مثل آسم رنج می‌برند را بیشتر درگیر کند.

 

درد قفسه سينه بعد از ورزش, علت درد قفسه سينه هنگام راه رفتن,درد قفسه سينه هنگام دويدن

علت درد قفسه سينه هنگام راه رفتن

 

عضلات قفسه سینه تان گرفته اند 

درست مانند هر عضله دیگری، عضلات اطراف قفسه سینه شما ( عضلات بین دنده intercostal muscles) نیز می گیرند. این درد شدید اغلب موضعی است، یعنی دقیقا می توانید مکان درد را مشخص کنید و معمولا چنانچه دویدن را ادامه دهید، بدتر نیز می شود. کم شدن آب بدن یا نبود الکترولیت می تواند دلیل این نوع دردها باشد.

 

برعکس دیگر عضلات، کار بسیاری برای تقویت عضلات بین دنده وجود ندارد که بتوانید انجام دهید، به جز تمرینات قدرتی روزانه که سبب کشش دینامیکی این عضلات شده و به طور پیش فرض روی این عضلات نیز تاثیر می گذارد. برای درمان این نوع دردهای قفسه سینه، باید آب بیشتری بنوشید و همین طور الگوی تنفسی تان را عوض کنید. چنانچه هر دو قدم، دم و هر دو قدم، بازدم دارید، تلاش کنید دم را در دو قدم و بازدم را در 3 قدم انجام دهید تا ببینید آیا روی گرفتگی عضلات اثری دارد یا نه. چنانچه این شیوه ها تاثیری نداشت استراحت کنید تا گرفتگی از بین برود و مجدد ورزش تان را به صورت آرام از سر بگیرید.

 

سوزش سر دل دارید 

بیشتر مردم تشخیص نمی دهند که دویدن فشار زیادی روی سیستم گوارشی شان وارد می کند. افزایش تنش می تواند باعث تشدید انبساط مری شده و باعث افزایش بازگشت اسید معده به مری یا رفلاکس اسید شود. این رفلاکس باعث حس سوزش در قسمت بالایی و بخش مرکزی قفسه سینه درست پشت جناغ ( استخوان پستان ) می شود.

 

برای کم کردن این سوزش پیش از آغاز دویدن از خوردن غذای سنگین خودداری کنید. چنانچه پیش از دویدن می خواهید چیزی بخورید از خوردنی های ادویه دار، سرخ شده یا کافئین دار که سوزش سر دل را تشدید می کنند، خودداری کنید.

 

درد قفسه سينه بعد از ورزش, علت درد قفسه سينه هنگام راه رفتن, علت درد قفسه سينه بعد از ورزش

علت درد قفسه سينه بعد از ورزش

 

در هوای سرد تنفس می کنید

هوای سرد بسیار خشک است و ترکیب هوای گرم و مرطوب شش های شما، با سرمای بیرون می تواند باعث به وجود آمدن درد موقع دم و بازدم شود. خوشبختانه این حس بعد از گذشته چند دقیقه در کسانی که ریه های سالمی داشته باشند، از بین می رود، اما کسانی که مبتلا به آسم یا دیگر مشکلات سلامتی هستند، امکان دارد با دردسر بیشتری مواجه شوند.

 

چنانچه می خواهید در هوای سرد بدوید و سرما سبب به وجود آمدن حس درد در قفسه سینه تان می شود، از یک شال گردن با ماسک برای جلوی بینی خود استفاده کنید تا پیش از ورود هوا به ریه، آن را گرم کند.

 

ریه شما مشکل دارد 

تشخیص این نشانه قدری سخت است. چند مشکل گوناگون در ریه وجود دارد که می تواند سبب به وجود آمدن درد موقع دویدن شود، رایج ترین آن ها آسم است. گذشته از هوای سرد، دود و آلودگی و دویدن در شهر می تواند آسم را تشدید کند. به همراه داشتن اسپری موقع دویدن می تواند به شما کمک کند.

 

دیگر مشکلات کمتر رایج میان افراد پنوموتوراکس (pneumothorax) یا هواجنبی ( نشت هوا در فضای میان ریه ها و دیواره قفسه سینه ) و لخته شدن خون است. هر دوی این ها باعث به وجود آمدن درد شدید ناگهانی و تنگی نفس می شوند که حتی با توقف دویدن و استراحت هم از بین نمی روند. چنانچه دردی که احساس کردید این گونه است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

شما مشکلات قلبی دارید 

حالا بدترین سناریو برای درد قفسه سینه. هر چه سریع تر بدوید قلب تان برای پمپاژ خون، سریع تر کار می کند. تامین خون ناکافی می تواند باعث درد قفسه سینه و شرایطی دردناک به نام آنژین (angina) شود. آنژین اغلب احساسی مانند فشار، سوزش یا درد تیر کشنده در قفسه سینه دارد، اغلب زیر قفسه سینه حس می شود، هر چند امکان دارد به سوی گلو و فک شما نیز گسترش پیدا کند. درد قفسه سینه شدید شونده، عرق شدید، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، تپش شدید قلب یا نامنظم کار کردن آن، همه شاخص هایی هستند که نشان می دهند، مشکلی وجود دارد.

 

درد قفسه سينه بعد از ورزش, علت درد قفسه سينه هنگام راه رفتن,علت سوزش ریه هنگام دویدن

درد قفسه سينه در هنگام پياده روي

 

هشدار

هر نوع درد قفسه سینه که بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد، چه تنها و چه همراه با تنگی نفس، افزایش تعریق، سرگیجه ناگهانی یا دردی که به بازوی چپ یا گردن گسترش پیدا کند، امکان دارد علامت آن باشد که اندکی پیش، دچار حمله قلبی شده اید. در چنین مواردی، شما باید برای رسیدگی فوری پزشکی با 1155 یا تلفن اورژانس محلی تماس بگیرید.

 

شیوه ی نفس کشیدن تان را عوض کنید

شما به عنوان یک دونده امکان دارد متوجه شده باشید که چند دقیقه ی اول، باعث موفقیت یا شکست شما در دوی روزانه تان می شود. علتش این است که روال تنفسی شما، برای موفقیت کلی در رساندن هوا به ریه هایتان و برای پیشگیری از هرگونه درد قفسه سینه در موقع دویدن، خیلی حیاتی است.

 

دونده ها به صورت کلی، دم و بازدم را از راه دهان شان انجام می دهند که به شما امکان می دهد مقدار بسیاری هوا را نسبتا سریع دریافت کنید. با این حال نفس کشیدن فقط از راه دهان تان، در حقیقت اکسیژن درخون شما را کاهش می دهد، نفس کشیدن را سخت می کند و حتی سبب نفس نفس زدن می شود.

 

مثلا گاهی امکان دارد درد قفسه سینه به دلیل نوع رژیم غذایی و کمبود یک سری از ویتامین ها باشد و کافی است برای خلاص شدن از درد قفسه سینه  ویتامین های D و B را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------