آیا تردمیل باعث درد زانو می‌ شود؟



مضرات تردمیل,فواید و مضرات تردمیل,مضرات تردمیل برای  زانو

مضرات تردمیل برای زانو

 

دویدن بر روی تردمیل اثر آسیبی بیشتری نسبت به جاده (اگر آسفالت باشد) ندارد. تردمیل یک تخته چوبی نیمه شناور زیر تسمه متحرک خود دارد که در کنار چند ضربه‌گیر پلاستیکی با‌ کیفیت بالا، وظیفه انتقال فشار و جذب نیروی وارد از پاهای ورزشکار را دارد. این مورد برای کاهش تاثیر آسیبی به پاشنه پا، زانو و ستون فقرات تعبیه شده است.

آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟

پاسخ ما این است: نه مطلقا!

زانوها از یک سیستم پیچیده‌ای از مفاصل تشکیل شده‌اند و به علت تحمل وزن و نیرو آسیب پذیر هستند. تمرین فوق العاده‌ای مانند دویدن باعث ایجاد تنش زیادی در زانو می‌شود. حرکت تکراری برای حفظ سرعت در یک تردمیل باعث ایجاد فشاری تکراری می‌شود، با گذشت زمان این می‌تواند خطر آسیب به زانو را افزایش دهد.

 

در این راستا برای کاهش آسیب، تهیه یک تردمیل باکیفیت از الزامات است. همچنین هر چه ابعاد تسمه کوچکتر باشد، طول گام های شما نیز کوتاه تر خواهید بود. پس لازم است حداقل عرض تسمه ۵۰ سانتی متر را در نظر بگیرید.

 

قبل از اینکه از تردمیل خود استفاده کنید، چیزهای زیادی را باید در مورد شرایط ایجاد آسیب در نظر بگیرید. برخی از عوامل بیرونی و برخی دیگر درونی هستند.

 

به طور کلی دویدن بر روی سطوح سخت به زانوها فشار وارد می‌کند، تردمیل‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. تنها تفاوت می تواند کیفیت تردمیل و مشخصات تسمه آن باشد. آمادگی جسمانی و تقویت مفاصل پا با انجام برخی از تمرین‌های مخصوص می تواند سلامت را برای‌تان به ارمغان بیاورد.

 

مضرات تردمیل,فواید و مضرات تردمیل,مضرات تردمیل برای  زانو

تردمیل برای درد زانو

 

دویدن روی هر سطحی چه روی زمین باشد یا روی تردمیل برای چند دسته از افراد مناسب نیست:

کسانی که آرتروز، ساییدگی غضروفی یا ستون فقرات دارند.

افرادی که وزن بالا، به‌خصوص با شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ دارند.

کسانی که آسیب‌دیدگی در منیسک‌های زانو یا سابقه جراحی روی آن‌ها به‌خصوص منیسک خارجی زانو دارند.

افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌های درمان‌نشده رباط‌های صلیبی زانو هستند.

کسانی که زانو‌های به‌شدت پرانتزی دارند.

افرادی که تحت اعمال جراحی دیسک کمر یا درمان‌های تعویض مفصل قرار گرفته‌اند.

افرادی که سابقه پیچ‌خوردگی مکرر مچ پا دارند.

البته این افراد و نیز سالمندان می‌توانند با مشورت و تایید پزشک متخصص از تردمیل، بدون شیب و به صورت پیاده‌روی ملایم استفاده کنند.

 

برای شروع ورزش با تردمیل بهتر است راه رفتن را باید با سرعت کم شروع کنید و حداقل 5 دقیقه آهسته بر روی ترمیل راه بروید تا بدن تان کم کم آمادگی لازم برای ورزش را پیدا کند و گرم شود.

 

زمانی که بدون گرم کردن با سرعت بالا بر روی تردمیل راه بروید عضلات و تاندون های شما کشیده می شوند و به بدنتان آسیب های جدی وارد خواهد شد. زمانی که آمادگی جسمانیتان بالا رفت و تعداد ضربان قلبتان افزایش پیدا کرد، شدت تمرینات یا سرعت آنها را افزایش دهید و حتما در پایان تمریناتتان به یاد داشته باشید تا در حدود 5 دقیقه نیز به سرد کردن بدنتان باید بپردازید که این کار را می توانید با کم کردن سرعتتان انجام دهید تا بدن به اصطلاح سرد شود.

 

توصیه می شود در زمان راه رفتن به تردمیل حداقل 2 درجه شیب بدهید تا این دستگاه بتواند راه رفتن و پیاده روی روی زمین را برای شما شبیه سازی کند. فراموش نکنید زمانی که می خواهید از تردمیل استفاده کنید مانند پیاده روی بیرون بهتر است از کفش مناسب ورزشی که کفی قابل ارتجاعی دارند استفاده کنید تا به اندام ها و مخصوصا زانوهای شما فشار کمتری وارد شود. دائما از تردمیل اطاعت نکنید، زیرا در غیر این صورت کل بیومکانیک راه رفتن شما به هم می خورد و اندام های تحتانی شما کشیده خواهند شد و تاندون ها و رباط های مفاصل دچار درد و مشکل می شوند.

 

سعی کنید بر روی تردمیل راه رفتن درست و اصولی داشته باشید و مانند زمانی که بر روی زمین گام بر می دارید بهتر است سعی کنید در هر بار قدم برداشتن نوار تردمیل را به عقب هل دهید، مانند زمانی که بر روی زمین راه می روید. زمانی که ورزشتان را با کمک تردمیل شروع می کنید سرعت دستگاه را در پایین ترین حد خود نگه دارید تا دچار آسیبی نشوید و بتوانید با قدم زدن آهسته بر روی تسمه تعادل خود را حفظ کنید. بهترین روش برای راه رفتن قدم برداشتن کوتاه ولی با تکرار است تا بتوانید تمرینات بی خطر و درستی برای بهبود سلامتیتان اجرا کنید.

 

مضرات تردمیل,فواید و مضرات تردمیل,مضرات تردمیل برای  زانو

مضرات استفاده از تردمیل برای زانو

 

در زمان استفاده از تردمیل بعد از بدست آوردن تعادلتان دستگیره های تردمیل را نگیرید، زیرا این کار بکلی اشتباه است. این کار سبب می شود تا فشار زیادی به اندام های تحتانی وارد شود و نوار تردمیل پاها را به سمت عقب بکشد و برای شما مشکل ایجاد کند. با گذشت مدت زمانی اگر به روند بد راه رفتن بر روی تردمیل ادامه دهید به دنبال آن کمر و زانوهای شما فرمی بدی پیدا می کنند و در دراز مدت دچار کمر درد و زانو درد شدیدی خواهید شد.

 

دسته های تردمیل به دلیل آنکه در زمان اضطراری بتوانید آنها را بگیرید تا تعادلتان را بدست آورید تعبیه شده اند و باید راه رفتن و دویدن بر روی این دستگاه بدون گرفتن این دسته ها انجام شوند. اگر نمی توانید بدون گرفتن این دستگیره ها راه بروید یا بدوید به این معناست که سرعت دستگاه برای شما مناسب نیست و باید آن را کم کنید.

 

در زمان انجام دادن تمرینات از طریق تردمیل به پایین نگاه نکنید تا فشار بیش از حدی به گردن شما وارد نشود و کل ستون فقرات و زانوهای شما دچار مشکلی نشوند. در زمان راه رفتن بر روی تردمیل فقط مستقیما به جلو نگاه کنید و اگر می خواهید سرگرم باشید و متوجه گذر زمان نیز نشوید بهتر است روبه روی خود تلویزیونی نصب کرده تا بتوانید مدت زمان بیشتری ورزش کنید.

 

همیشه راه رفتن بر روی تردمیل را از کم شروع کرده و به تدریج افزایش دهید و برای اینکه تمریناتتان دچار یکنواختی نشود از برنامه ها یا شیب و سرعت های متفاوت در زمان تمرین استفاده کنید و مدت زمان طولانی بر روی تردمیل راه نروید و تایم زمانی تمریناتتان را به دو یا سه مرحله تقسیم کنید تا فشار زیادی به زانوها و بدنتان وارد نشود. حتما اگر دچار زانو درد هستید قبل از شروع تمرینات ورزشی با متخصص طب ورزشی مشورت کنید تا با استفاده از راهنمایی های آن بتوانید بر حسب شرایط خاص خود ورزش مناسب و ایده آلی را انجام دهید و به بهبود وضعیت جسمانی خود کمک کرده و حتی به تناسب اندام ایده آل خود نیز برسید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------