لیپوساکشن جایگزین نامناسب رژیم و ورزش



 

لیپوساکشن

 

همان‌طور که می‌دانید امروزه بسیاری افراد به دنبال راه‌حل‌های یک شبه‌ای مثل انواع قرص‌ها و جراحی‌ها برای درمان چاقی خود می‌گردند. یکی از این راه‌ها که ظرف حداکثر چند ساعت می‌تواند مقداری از وزن افراد را کاهش دهد لیپوساکشن است. مقاله ذیل از دریچه دیگری به این راه حل می‌نگرد.

 

مطالعات جدید در این زمینه نشان می‌دهند گرچه لیپوساکشن ممکن است محیط دور کمر شما را کاهش دهد اما خطرات مرتبط با چاقی مثل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش نمی‌دهد در نتیجه، روش قدیمی یعنی کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی روزانه برای بهبود سطح سلامتی بسیار سودمندتر است.

 

بعد از اینکه در مطالعه‌ای، چربی اضافی شکمی 15 زن چاق توسط لیپوساکشن برداشته شد، محققان دریافتند که این کاهش ناگهانی وزن هیچ بهبودی را در وضعیت فاکتورهای خطر مرتبط با چاقی مثل حساسیت به انسولین، مقدار بالای کلسترول و چربی‌های خون و فشارخون فرد ایجاد نمی‌کند. در واقع محققان این مطالعه شگفت زده شده بودند چون مقدار زیادی چربی، یعنی در حدود 10 کیلوگرم از بدن هر فرد برداشته بودند (که در واقع 20 درصد از کل چربی بدن فرد محسوب می‌شود) ولی هیچ تغییری در وضعیت سلامتی این زنان ایجاد نشده بود.

 

دکترکلین، پروفسور دارو و تغذیه دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «حتی برخی محصولات هم که باعث برداشت چربی اضافی بدنی می‌شوند نه تنها باعث بهبود سطح فاکتورهای خطرمرتبط با چاقی نمی‌شوند بلکه حتی ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش دهند.»

 

وی می‌گوید: «اگر بیماران به وسیله رژیم غذایی تلاش کنند که چربی اضافی خود را کم کنند، حتی اگر این کاهش بسیار کمتر از آن چیزی باشد که درعمل لیپوساکشن از بدن فرد خارج می شود، بهبود چشمگیری را در وضعیت متابویکی شان ایجاد کرده اند.»

 

لیپوساکشن

 

احتمالا این وضعیت را می‌توانیم به این شکل تفسیر کنیم که وقتی شما وزن خود را توسط رژیم غذایی یا ورزش کم می‌کنید، اندازه سلول‌های چربی بدن خود را کوچک‌تر می‌کنید که همین کوچک‌تر شدن سلول‌های چربی باعث بهبود سطح سلامت متابولیکی‌تان می‌شود، ولی در عمل لیپوساکشن، شما تعداد سلولهای چربی خود را کم می کنید و اندازه سلولهای چربی باقی مانده همچنان ثابت می ماند.

 

محققان تأکید می‌کنند که رژیم غذایی که کالری روزانه فرد را محدود می‌کند سلول‌های چربی را کوچک می کند بنابراین برای دستیابی به مزایای سلامتی کاهش وزن باید به یک تعادل منفی انرژی دست پیدا کنید یعنی بیشتر از آنچه که توسط غذا به بدن‌تان می رسد در طی روز کالری بسوزانید.

 

نوع چربی‌های برداشته شده توسط لیپوساکشن هم می‌تواند یافته‌های دکتر کلین را توضیح دهد. در لیپوساکشن، چربی زیرپوستی شکم یا دیگرنقاط بدن برداشته می‌شود ولی همان‌طور که مطالعات قبلی نشان داده‌اند، چربی‌های اضافه‌ای که ارگان‌های داخلی بدن را احاطه کرده‌اند بیش از چربی‌های زیر پوستی باعث افزایش خطرات مرتبط با چاقی می‌شوند.

 

تحقیقاتی که در این مدت توسط دکتر کلی از مرکز تحقیقات چاقی و تغذیه دانشگاه پتس‌برگ و دکتر کلین روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که برداشتن چربی‌های داخلی بدن که معمولا اعما و احشای درون بدن را احاطه کرده‌اند باعث بهبود چشمگیری در مقاومت به انسولین این حیوانات می‌شود ولی برداشت چربی‌های زیر پوستی که به‌طور معمول در لیپوساکشن انجام می‌شود تاثیرات بسیار اندکی بر بهبود وضعیت سلامتی این حیوانات دارد.

 

متاسفانه مطالعات پی در پی این خبر ناراحت‌کننده را تکرار می‌کنند که تنها تغذیه مناسب و ورزش روزانه خطرات و مشکلات مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهند و در این زمینه راه میان‌بری وجود ندارد.

 

دکتر کلین می‌گوید نباید به لیپوساکشن به عنوان یک متهم نگاه شود چون به هرحال به‌عنوان یک جراحی زیبایی، می‌تواند برای افراد چاق مفید باشد. البته از دیگر مزایای احتمالی لیپوساکشن، ایجاد انگیزه در افراد برای داشتن تحرک بیشتر است که این تحرک بیشتر می‌تواند به کاهش بیشتر وزن و حفظ این وزن کاهش یافته در افراد کمک کند. در صورتی که لیپوساکشن بتواند به این هدف نايل شود می‌تواند راه‌حل خوبی برای چاقی باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------