تازه های متفرقه دینی

کدام پیامبر در قرآن نامش بیشتر تکرار شده است

نام کدام پیامبر در قرآن بیشتر از بقیه تکرار شده است ؟

نام کدام پیامبر در قرآن بیشتر از بقیه تکرار شده است ؟ نام کدام پیامبر در قرآن بیشتر ذکر شده است…

علائم ظهور امام زمان (عج)، نشانه هایی از فرج و ظهور ایشان



علائم ظهور امام زمان

تحقیق درباره علائم ظهور امام زمان (عج)

 

آشنایی با نشانه های ظهور امام زمان به زبان ساده :

علائم ظهور امام زمان (عج) در این مقاله از بیتوته، بررسی خواهند شد. این علائم به نشانه فرج و ظهور امام زمان (عج) می باشند که بر اساس روایات اسلامی ذکر شده اند. برخی از این علائم شامل وقایع طبیعی، اخلاقی و اجتماعی هستند که برای شناسایی فرج امام زمان (عج) باید به آن ها توجه شود.

امام زمان (عج)، قائم مقام مهدویت، از جمله موضوعاتی است که در تمامی ادیان بزرگ، به خصوص اسلام، مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از مردم از زمان های گوناگون به دنبال علائم ظهور امام زمان هستند تا بتوانند از حضور او در دنیا مطلع شوند. علائم ظهور امام زمان، نشانه هایی هستند که برای شناسایی نزدیکی ظهور امام زمان باید به آن ها توجه کرد. در این مقاله، به بررسی علائم ظهور امام زمان پرداخته خواهد شد تا بتوانیم با شناخت بهتری، منتظر حضور امام زمان باشیم.

 

نشانه های ظهور امام زمان (عج) :

نشانه های ظهور یا علائم ظهور حوادثی هستند که در آستانه ظهور یا قیام امام زمان (عج) رخ می دهند. این علائم به دو دسته حتمی و غیرحتمی تقسیم می شوند.

 

نشانه های حتمی :

علائم حتمی، علائمی هستند که پیش از ظهور امام زمان (عج) قطعاً رخ می دهند و به عنوان نشانه های قطعی برای حضور وی در جامعه مورد استفاده قرار می گیرند. مانند صیحه آسمانی، خروج سُفیانی، قیام یَمانی، قتل نفس زَکیّه و خَسفِ بَیداء و نشانه‏ های غیرحتمی علائمی است که بدون تحقق آنها هم امکان ظهور امام زمان وجود دارد. در برخی از منابع روایی، نشانه های ظهور مهدی(عج) با علامت های برپایی قیامت آمیخته شده است.

 

برخی از اندیشمندان نشانه های ظهور مانند سفیانی و دجال را رمزی و نمادین دانسته است. به عنوان مثال دجال را نماد انحراف از اسلام و سفیانی را نماد انحراف در جامعه اسلامی می دانند؛ اگرچه این نظر را خلاف ظاهر احادیث و لغو کارکرد علائم ظهور دانسته اند.

 

منبع نشانه های ظهور احادیثی است که در جوامع روایی فریقین نقل شده است. در کتاب مقدس برای ظهور منجی علائمی ذکر شده که برخی از آنها با نشانه های ظهور امام مهدی (عج) در منابع روایی مسلمانان مشترک است.

 

یکی از علامت های حتمی ظهور امام عصر (عج)، ندای آسمانی است، این ندای آسمانی بر اساس برخی روایات (بنابر نقل الغیبه) ندای حضرت جبرئیل است که در ماه مبارک رمضان شنیده می شود و چون قیام امام زمان (عج) توحیدی، بین المللی و جهانی است، از راه هایی که مردم دنیا از این اتفاق عظیم آگاه می شوند همین ندا (صیحه) آسمانی است. امام باقر (ع) فرمودند: قیام قائم (عج) محقق نخواهد شد مگر اینکه منادی از آسمان ندا می دهد که اهل مغرب و مشرق آن را می شنوند.

 

این ندا بشارت ظهور برای منتظران و برای منحرفان و بدکاران، هشدار است که بازگردند. محتوای پیام آسمانی دعوت به حق و پیروی از امام عصر(عج) است که ای اهل عالم! آگاه باشید، حجت بن الحسن (عج) قائم آل محمد (ص) است ... این روایت در الغیبه نعمانی آمده است.

 

امام صادق (ع) فرمودند: در آن هنگام هیچ صاحب روحی از آفریده های خدا باقی نمی ماند مگر آنکه این ندا به گوشش می رسد.

 

طبق برخی روایات بعد از ندای آسمانی، ندای شیطان هم از زمین برمی خیزد تا مردم را از بیعت و همراهی با امام زمان(عج) بازبدارد و به حمایت از سفیانی تشویق کند.

 

مهمترین بخش علامت های ظهور این علائم هستند علما و اهل حدیث بیش از دیگر علائم به آنها توجه کرده اند؛ شیخ صدوق در جلد دوم کمال الدین آورده که امام صادق (ع) فرمودند: قیام قائم ما اهل بیت (ع) پنج نشانه دارد، خروج سفیانی، خروج یمانی، نداکننده ای که از آسمان ندا در می دهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه.

 

در برخی روایات یکی دو مورد دیگر هم به اینها اضافه شده است مثل دجال و سید خراسانی.

 

وقتی امام زمان (عج) ظهور کنند، با عالم نمایانی روبرو می شوند که قرآن را تفسیر می کنند و تلاش می کنند تا مفاهیم دینی را به گونه ای توضیح دهند که توسط همه مورد قبول قرار گیرد. با این حال، در صورتی که امام زمان به آن ها بگوید که آن ها از حقیقت و گوهر دین دور شده اند و با تأویل برخی آیات قرآن و احادیث پیامبر، از حقیقت نورانی اسلام دور شده و به ظواهر دینی اکتفا کرده اند، بسیاری از مردم و حتی برخی از عالم نمایان در برابر حضور امام زمان (عج) مقاومت می کنند و دین و برنامه های او را رد می کنند، چرا که از حقایق دینی و برنامه های امام وحشت دارند و آن را به درستی درک نمی کنند.

 

پس از ظهور حضرت مهدی (عج) حضرت عیسی (ع) به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در حضور همگان به عنوان یکی از یاران حضرت قائم (عج) پشت سر او به نماز خواهد ایستاد. در آن زمان پیروان حضرت عیسی (ع) با دیدن این صحنه و به پیروی از پیامبر خود به حضرت مهدی (عج) علاقمند شده و به حضرتش گرایش و ایمان می آورند.

 

بر اساس روایات، علم و دانش 27 حرف (27 نوع) است. که تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج) تمام دانشهایی که بشر به آن دست می یابد به اندازه ی دو حرف از 27 حرف دانشِ در زمان ظهور آن حضرت باشد و ایشان 25 حرف دیگر از علم و دانش را برای مردم آشکار می سازند.

 

انشا درباره نشانه های ظهور امام زمان

نشانه های ظهور امام زمان در ایران

 

نشانه های غیرحتمی :

نشانه های دیگری که رخ دادنشان در زمان ظهور امام زمان حتمی نیست، عبارتند از:

 

• خانم ها شبیه مردان خواهند بود و بالعکس.

• نماز با نیت باقی می ماند.

• مردم از احکام واجب اسلام پیروی نمی کنند. کشتن مردم یک کار ساده و رایج در نظر گرفته خواهد شد.

• سود ناخواسته در جامعه رایج خواهد بود. گفتن حقیقت به عنوان یک عادت بد تلقی می شود در حالی که دروغگویی ترویج می شود.

• مصرف الکل رایج خواهد بود.

• مال خدا و رسولش غنیمت شمرده می شود و اموالی که از صدقه جمع آوری می شود به طور نامناسب مصرف می شود.

• مردمی که منتظر امام مهدی (عج) باشند منزجر می شوند و به یکدیگر نفرت و نفرین می کنند.

• امام سجاد علیه السلام درباره وقوع سیل و باران شدید در نجف، کربلا و آتش سوزی در حجاز پیش بینی کرد که زمان نزدیک شدن به ظهور حضرت مهدی (عج) است.

• پیامبر اکرم (ص) خورشید گرفتگی را در نیمه ماه رمضان و ماه گرفتگی را در اواخر همان ماه پیش بینی کرد. این خسوف ها در همان سال خواهند بود.

• اختلاف سه شاهزاده بنی عباس در ریاست دنیا و زوال حکومت ایشان

• کشته شدن آخرین پادشاه بنی عباس به نام «عبدالله»

• دو بار خورشید گرفتگی در ماه رمضان

• ماه گرفتگی در آغاز یا آخر آن ماه رمضان، برخلاف عادت

• ماه گرفتگی شب بدر ماه رجب

• خروج مردی از قزوین که همنام یکی از پیامبران است و جور و ستم زیادی به مردم می کند

• خروج شیصبانی

• ساخته شدن پلی بین بحرین و امارات

• فرورفتن بخش غربی مسجد دمشق

• فرورفتن یکی از روستاهای شام به نام حرستا در زمین

• ویرانی بصره

• کشتن فردی که علیه سفیانی قیام کرده در پشت کوفه همراه هفتاد نفر از یارانش

• ویران شدن دیوار مسجد کوفه

• به اهتزاز درآمدن پرچم های سیاه از جانب خراسان (سپاهی در منطقه ای نزدیک شیراز با سپاه سفیانی خواهد جنگید و اولین شکست را بر آنان تحمیل خواهد کرد. این پرچم ها تا زمانی که به بیت المقدس برسند، پایین آورده نخواهند شد.)

• ظهور مغربی در مصر و حکومت او بر مردم شام

• پدید آمدن شهری به نام طهران

• فرود ترک ها به جزیره

• ورود رومیان به رمله

• طلوع ستاره درخشان در سمت مشرق که همچون ماه می درخشد سپس دو جانب آن خم گردد که نزدیک شود که آن دو جانب به همدیگر متصل شوند

• پدید آمدن سرخی در آسمان که در فضا پراکنده گردد

• آتشی در طول مشرق، آشکار شود و سه روز یا هفت روز در آسمان باقی بماند

• آزادی عرب از اسارت و حکومتشان بر شهرها و کشورها

• بیرون رفتن عرب از تحت نفوذ سلطان عجم (غیرعرب)

• کشته شدن امیر مصر، توسط مردم مصر

• ویرانی گسترده در شام و عراق

• کشمکش سه گروه در شام (اصهب و ابقع و سفیانی)

• به جنبش درآمدن بیرق های قیس از مصر

• آمدن اسب هایی از جانب مغرب، تا اینکه در کنار حیره (نزدیک کوفه) بسته شوند

• برافراشته شدن پرچم های سیاه از جانب مشرق به سوی حیره

• طغیان آب فرات، به طوری که سرازیر کوچه های کوفه گردد

• خروج شصت دروغگو که همه آنان ادعای پیامبری می کنند

• خروج دوازده نفر از نژاد ابوطالب که همه آن ها خلایق را به اطاعت خویش می خوانند

• سوزاندن مردی بلندمقام از شیعیان بنی عباس بین سرزمین جلولاء (واقع در هفت فرسخی خانقین) و سرزمین خانقین

• بستن پلی نزدیک محله «کرخ» بغداد

• برخاستن باد سیاهی در بغداد، در آغاز روز

• زمین لرزه شدید در بغداد

• فرورفتن بیش تر شهر بغداد در زمین بر اثر زمین لرزه

• ترس عمومی که عراق و بغداد را فراگیرد

• مرگ های سریع و عمومی در بغداد

• کم شدن اموال و انسان ها و محصول کشاورزی

• دو بار پیدایش ملخ، یکی در فصل خود و دیگری در غیر فصل خود؛ تا آنجا که زراعت ها و غلات را از بین ببرد.

• کم شدن غلات و محصولات گیاهی و بروز قحطی

• اختلاف و کشمکش دو صنف از عجم، و خون ریزی بسیار میانشان

• خرابی ری

• جنگ بین جوانان ارمنی و آذربایجانی

• بیرون آمدن بردگان از زیر فرمان اربابان و کشتن اربابان

• مسخ شدن گروهی از بدعت گذاران به میمون و خوک

• پیروزی بردگان بر شهرهای اربابان

 

• ندای غیرعادی از آسمان بر همه جهان به طوری که هرکسی در هر زبانی باشد آن ندا را به زبان خودش می شنود.

 

در کل 5 صدا از آسمان شنیده خواهد شد که فقط مورد چهارم (که در ماه رمضان است) حتمی است. 3 صدای اول در ماه رجب و به این شکل خواهد بود:

 

* ندای اول: «ألا لعنة الله علی القوم الظالمین»؛ «بدانید لعنت خدا شامل حال جمعیت ظالم و ستمکار می شود.»

* ندای دوم: «یا معاشرالمؤمنین أزفة الآزفة؛ «ای گروه مؤمنان! قیامت (ظهور) نزدیک شده است.»

* ندای سوم: (که همراه با بدن آشکار و نمایانی است): «ألا إن الله بعث مهدی آل محمد للقضاء علی الظالمین»؛ «بدانید که خداوند مهدی آل محمد (ص) را برای اجرای قضای خود بر ستمکاران برانگیخت و فرستاد.»

* صدای چهارم که در ماه رمضان (احتمالاً سحرگاه بیست وسوم) است و از طرف جبرئیل خواهد بود، در حمایت از اهل بیت شهادت خواهد داد.

* صدای پنجم که از طرف شیطان است (احتمالاً غروب بیست وسوم) به طرفداری از سفیانی خواهد بود.

 

• همچنین در روایتی آمده است که ندایی در حقانیت یمانی که قبل از مهدی می آید شنیده می شود.

• پیدایش چهره و سینه انسان (احتمالاً چهره علی یا عیسی) در قرص خورشید که همه او را خواهند شناخت.

• مردگانی زنده از قبرها بیرون آیند و به دنیا بازگردند و به دیدوبازدید با همدیگر بپردازند.

 

• در پایان همه، 24 بار، باران پی درپی می آید و زمین خشک را پس از مرگش، زنده و سبز و خرم می کند و به دنبال آن برکت های زمین بروز می کند و در دسترس قرار می گیرد. (احتمالاً پس از ظهور رخ می دهد)

 

• طلوع خورشید از مغرب.

• شکسته شدن سد یأجوج و مأجوج

 

علائم ظهور امام زمان عج

تحقیق در مورد نشانه های ظهور امام زمان

 

روایاتی از نشانه های ظهور حضرت مهدی (عج) :

در این روایت، امام صادق (ع) به یکی از یاران خود فرمودند:

هر گاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستم فراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجود آمده است؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!

 

 و همچنین هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفته اند؛ و کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی شود، و بد کاران باز خواست نمی شوند؛ و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا می کنند.

 

و هنگامی که دیدی افراد باایمان سکوت کرده، و سخنشان را نمی پذیرند؛ و دیدی که شخص بدکار دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی کند؛ و دیدی که بچه ها به بزرگان احترام نمی گذارند؛ و قطع رحم می شود.

 

و وقتی دیدی که بد کار را ستایش کنند و او شاد شود، و سخن بدش به او برنگردد؛ و دیدی که نوجوانان پسر همان کنند که زنان کنند [یعنی به مانند آنان خود را زینت می کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج کنند.

 

و هنگامی که دیدی انسانها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرف می کنند و کسی مانع آنها نمی شود؛ و دیدی که افراد با دیدن کار و تلاش مؤمنانه [از آن تعجب می کنند] و به خدا پناه میبرند.

 

و دیدی که مداحی دروغین از اشخاص زیاد شود؛ و همسایه همسایه خود را اذیت می کند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی که : کافران از صعوبت زندگی مؤمن، شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشکار می آشامند، و برای نوشیدن آن کنار هم می نشینند و از خداوند متعال نمی ترسند؛ و کسی که امر به معروف می کند خوار و ذلیل است.

 

و همچنین هنگامی که دیدی آدم بدکار در چیزی مورد ستایش ست که خداوند آن را دوست ندارد؛ و دیدی که اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نیک بسته و راه بد باز است؛ و دیدی که انسان ها به زبان می گویند، ولی عمل نمی کنند.

 

و وقتی دیدی خانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور داده می شود؛ و مؤمن، خوار و ذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت و گواهی ناحق اعتماد کنند.

 

و دیدی که حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین بر اساس میل اشخاص معنی می شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشکار شود، و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.

 

و آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پست های مهم والیان بر اساس مزایده است، نه بر اساس شایستگی.

 

و آن زمان که دیدی مردم را به تهمت و یا سوء ظن بکشند؛ و دیدی که مرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد. و هنگامی که زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام می دهد و به شوهرش خرجی می دهد.

 

و همچنین آنگاه که دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ و آشکارا قماربازی شود؛ و مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فروش میشود. و وقتی دیدی که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیک ترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما، خانواده عصمت (ع)، ستایش شوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهی اش را قبول نمی کنند.

 

و آنگاه که دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت می کنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین، ولی شنیدن باطل برایشان آسان است؛ و دیدی که همسایه از ترس زبان همسایه به او احترام می کند.

 

و وقتی دیدی حدود الهی تعطیل شود، و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ و دیدی که مسجدها طلا کاری (زینت داده) شود؛ و دیدی که راستگوترین مردم نزد آنها مفتری و دروغگو است.

 

هنگامی که دیدی بدکاری آشکار شده، و برای سخن چینی کوشش می شود؛ و ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگر را به آن بشارت دهند.

 

وقتی دیدی حج و جهاد برای خدا نیست؛ و سلطان به خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از کم فروشی به دست می آید؛ و خون ریزی آسان گردد؛ و مرد به خاطر دنیایش ریاست می کند.

 

و هنگامی که دیدی مردم نماز را سبک شمارند؛ و انسان ثروت زیادی جمع کرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زکاتش را نداده است؛ و قبر مرده ها را بشکافند و آنها را اذیت کنند؛ و هرج و مرج بسیار شود؛ و مرد روز خود را با مستی به شب می رساند، و شب خود را نیز به همین منوال صبح می کند، و هیچ اهمیتی به آیین مردم ندهد. آنگاه که با حیوانات آمیزش شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) می رود و وقتی برمی گردد لباس در بدن ندارد؛ [یعنی لباسش را دزدیده اند].

 

هنگامی که دیدی حیوانات هم دیگر را بدرند؛ و دل های مردم سخت، و دیدگانشان خشک، و یاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر کسب های حرام آشکارا رقابت می کنند؛ و دیدی که نمازخوان برای خودنمایی نماز می خواند؛ و فقیه برای دین خدا فقه نمی آموزد، و طالب حرام ستایش و احترام می گردد؛ و مردم در اطراف قدرتمندان هستند؛ و طالب حلال، مذمت و سرزنش می شود، و طالب حرام، ستایش و احترام می گردد.

 

آنگاه که در مکه و مدینه کارهایی می کنند که خدا دوست ندارد، و کسی از آن جلو گیری نمیکند، و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمی شود؛ و آلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مکه آشکار گردد؛ و مرد سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از این کار برحذر می دارند.

 

هنگامی که دیدی مردم به همدیگر نگاه می کنند [یعنی چشم هم چشمی می کنند، یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدا نیست] ، و از مردم بدکار پیروی نمایند؛ و راه نیک پیرو ندارد؛ و مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی که: سال به سال بدعت و بدی ها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نکنند؛ و به فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیرخدا ترحم می کنند. وقتی که دیدی علائم آسمانی آشکار شود، و کسی از آن نگران نشود؛ و مردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم از آن جلو گیری نمی کند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد.

 

و آنگاه که دیدی عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هیچ احترامی برای آنها قائل نیستند، بلکه نزد فرزند از همه بدترند. هنگامی که دیدی زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته آنها پیش نرود، و دیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرین کند و از مرگشان شاد شود؛ و دیدی که اگر روزی بر مردی بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگی مانند بدکاری، کم فروشی، و زشتی انجام نداده ناراحت است.

 

و وقتی دیدی قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتکار می کنند؛ و اموال خمس در راه باطل تقسیم گردد، و با آن قماربازی و شراب خواری شود، و به وسیله شراب بیمار را مداوا، و برای بهبودی، آن را تجویز کنند؛ و دیدی که مردم در امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند؛

 

و دیدی که سروصدای منافقان برپا، اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی که برای اذان و نماز مزد می گیرند؛ و مسجدها پر است از کسانی که از خدا نمی ترسند و غیبت هم می نمایند.

 

هنگامی که دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیان بر خلاف دستور خداوند قضاوت کنند؛ و استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قرار دهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بی خبر قرار دهند؛ و دیدی که بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن می گویند، ولی گویندگان آن پرهیزکار نیستند.

 

 و بالاخره هنگامی که دیدی صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند، و به خاطر درخواست مردم بدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبک بشمارند؛ و همت و هدف مردم شکم و شهوتشان است؛ و دنیا به آنها روی کرده است؛ و دیدی نشانه های برجسته حق ویران شده است؛ [این آخرالزمان است] در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که از خطرات گناه نجاتت بدهد. (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص260 ـ 256 ـ با تصرف اندک در متن)

 

این بود روایت امام صادق (ع) که به ذکر گوش های از مفاسد جهان در آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.

 

نشانه های ظهور منجی در ادیان دیگر :

در مذاهب یهودیت و مسیحیت، نشانه هایی برای ظهور منجی آمده است که برخی از آنها با نشانه های ظهور در احادیث اسلامی مشترک اند. یهودیان گسترش فساد و فراگیر شدن جنگ و آشوب را از نشانه های ظهور مسیح می دانند.

 

به عقیده مسیحیان، ضدمسیح یا دجال، فرد یا افرادی هستند که مسیح بودن عیسی را انکار یا تکذیب می کنند. آنها در آخرالزمان قیام کرده و هنگامی که مسیح ظهور کند، سعی خواهند کرد تا او را از پای درآورند و به مردم دروغ بگویند که آن شخصی است که آنها منتظرش بوده اند.

 

به علاوه، مسیحیان باور دارند که گسترش فساد، فراگیر شدن جنگ، آشوب و ناامنی، زلزله، بیماری و قحطی، و پدیدار شدن نشانه هایی در خورشید، ماه و ستارگان از دیگر حوادثی هستند که به اعتقاد آنان پیش از آمدن مسیح رخ می دهد. این علائم به عنوان "علائم قیامت" شناخته می شوند و به نشانه هایی مانند کاهش اخلاقیات و ارزش های انسانی، ظهور بی نظمی و ناامنی در جوامع، و افزایش ناامیدی و نارضایتی در مردم، نیز اشاره دارند.

 

با این حال، لازم به ذکر است که نظریات و باورهای مختلف در مورد ظهور و قیامت در میان مسیحیان وجود دارد و برخی از این باورها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

 

سخن پایانی :

با شناخت بهتر علائم ظهور امام زمان، می‌توانیم بهتر آماده حضور او در جامعه باشیم و در راه رسیدن به اهداف و مقاصد او، فعالیت کنیم. امام مهدی (عج) طعم بشریت است. ظهور او باعث آرامش و رفاه خواهد شد. به عنوان یک مؤمن و عاشق باید برای ظهور فوری او دعا کنیم.

 

گردآوری : بخش مذهبی بیتوته

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------