دانشگاه‌ها در صف انتظار اینترنت رایگان/ ابهام دانشجویان در نحوه محاسبه مصرف اینترنت و عدم شفاف‌سازی اپراتورها



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,اینترنت رایگان
رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف دانشگاه‌ها گفت: لیست یک سری از دانشگاه‌ها را به وزارت ارتباطات داده‌ایم که نسبت به رایگان بودن اینترنت آنها برای آموزش مجازی اقدام شود.

«علی اکبر صفوی» رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رایگان شدن اینترنت در دانشگاه‎ها برای آموزش مجازی اظهار داشت: پیش‌تر از طریق سایت وزارت علوم توضیح دادیم که اینترنت رایگان برای همه کسانی که به سایت دوره‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها وصل شوند، محقق خواهد شد و  آقای جهرمی وزیر ارتباطات وعده دادند که این مساله را پیگیری خواهند کرد و با اپراتورها جلسات متعددی گذاشتند تا این مساله عملیاتی شود. 

 

وی در ادامه بیان کرد: یک طرف این کار، مذاکره کردن با اپراتورها بود و یک طرف دیگر ارائه آدرس دقیق سرورهایی است که از آن برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند. درخواست دریافت لیست از دانشگاه‌ها انجام شده است و آنها باید اطلاعات فنی و IP هایشان را ارائه بدهند. لیست سرورها از دانشگاه‌ها جمع آوری شد و آمار آنها دو مرتبه یعنی یکبار قبل از عید یک بار هم  پس از عید حدود ششم فرودین جمع‌آوری و از سوی وزارت ارتباطات  به اپراتورها اعلام شد، زیرا لیست سرور دانشگاه‌ها به تدریج جمع آوری و کامل می‌شود.

 

رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف ادامه داد: وزیر ارتباطات در دو مرحله به اپراتورها ابلاغ کرد و طی آن کسانی که در لیست اول و دوم بودند، طبق گزارش اپراتورها، اینترنت‌شان رایگان شده است؛ یعنی هر دانشجویی که بخواهد به IP آدرس آموزش مجازی دانشگاه وصل شود باید اینترنت برای آن رایگان باشد. اکثر اپراتورها تا الان گفته‌اند که این کار را اجرایی کردند. 

 

صفوی گفت: لیست آخر که فروردین ماه تکمیل شده دو روز قبل به وزارت ارتباطات فرستاده شد و آنها هم تا الان یا همه را فرستادند یا حداکثر تا چند روز آینده برای اپراتورها می‌فرستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چطور باید بدانند که اینترنت‌شان رایگان محاسبه می‌شود؟ گفت: در این بخش کمی مشکل داریم؛ ما می‌دانیم که خیلی از اپراتورها این کار را کرده‌اند، اما نوع محاسبه آن که به شکل لحظه‌ای، هفتگی یا ماهانه است را تاکنون برای ما شفاف نکرده‌اند، لذا افراد و‌ دانشگاه‌ها در این زمینه هنوز ابهام دارند.

 

رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم توضیح داد: ما می‌دانیم تعدادی از اپراتورها این را برای IPهایی که قبلا به دست‌شان رسیده اجرا کردند، اما گله‌های دانشجویان این است که نمی‌دانند، وقتی به سایت‌ها وصل شدند، اینترنت‌شان رایگان محاسبه می‌شود بهتر است؛ اپراتورها شفاف به دانشجویان و دانشگاه‌ها بگویند که اینترنت آنها چطور محاسبه می‌شود، زیرا هنوز در این خصوص ابهام داریم. 

 

صفوی افزود: برخی اپراتورها مثل ایرانسل، همراه اول و آسیاتک اعلام کردند که رایگان بودن اینترنت برای استفاده از آموزش‌های الکترونیکی را اعمال کردند. در این اقدام نیز کاری به منطقه محروم یا غیرمحروم ندارند و همه ip های قبلی دریافتی را در برمی‌گیرد.

 

صفوی خاطر نشان کرد: ما هر سایتی که دانشگاه‌ها آدرس آن را ارائه کردند، به اپراتورها معرفی نکردیم بلکه فقط سایت‌هایی را معرفی کردیم که مربوط به محتوا و کلاس‌های الکترونیکی هستند. برای این که به اپراتورها فشار زیادی نیاید و از سوی دیگر وعده‌ای که گفته شده تنها مربوط به کلاس‌های الکترونیکی بوده است.

 

رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم در پایان اظهار داشت: دانشگاه‌ها اگر سوالی در این زمینه دارند باید با اپراتورهایشان تماس گرفته و از آنها راهنمایی بگیرند تا بدانند اینترنت آنها چطور رایگان محاسبه می‌شود تا خیال دانشجویان راحت می‌شود. به احتمال زیاد برای آنهایی که قبلا اطلاعاتشان را دادند اینترنت رایگان اعمال شده است. ضمن اینکه لیست جدید هم احتمالا در ظرف چند روز بعد ابلاغ شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------