پایان نیمسال دانشگاه اصفهان در دست بررسی است/ دانشگاه تهران: حذف ترم تحصیلی بلامانع است



اخبار,اخبار دانشگاه,هوشنگ طالبی
رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اعلام زمان پایان نیمسال ترم جاری و امتحانات هنوز در دانشگاه اصفهان در دست بررسی است، گفت: لزومی به انحلال کل ترم تحصیلی نیست.

هوشنگ طالبی در گفت و گو با ایسنا در خصوص زمان اتمام ترم جاری و برگزاری امتحانات پایان نیمسال، با بیان اینکه وزارت علوم قوانین مربوط به این دوران را در قالب یک سند تعریف کرده و اختیار تصمیم گیری را به دانشگاه واگذار کرده است،  اظهار کرد: این تصمیم بنا به دارا بودن شرایط مختلف در دانشگاه های مختلف کشور است که هر دانشگاه بنابر شرایط و ضوابط خود تصمیم گیری خواهد کرد.

 

وی افزود: نحوه ارزیابی بر اساس شرایط است و وزارت علوم و دانشگاه اصفهان در حال بررسی شرایط هستند و به زودی نتیجه بررسی ها اعلام می شود.

 

به گفته رئیس دانشگاه اصفهان اوضاع فعلی شرایط قطعی ندارد و از این رو تصمیم‌گیری در رابطه با زمان پایان نیمسال تحصیلی ۹۸-۹۹ همچنان نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

طالبی با تاکید براینکه مشخص شدن زمان پایان نیمسال تحصیلی ۹۸-۹۹، به وضعیت شیوع کرونا و همچنین نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد که چه زمانی، اجازه برگزاری کلاس‌های حضوری را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنند که ما نیز بر اساس چگونگی روند کرونا، در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت و متعاقبا اعلام می شود.

 

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در پی شیوع کرونا فعالیت های حضوری در دانشگاه اصفهان متوقف و جای خود را به فعالیت های غیرحضوری داد، گفت: در همان روزهای نخست شیوع کرونا، برگزاری کلاس های حضوری لغو و آموزش ها در دانشگاه اصفهان به صورت مجازی ادامه یافت. از سوی دیگر کارمندان نیز بنابر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل موارد دورکاری و اجرای فعالیت های به صورت مجازی شدند.

 

طالبی افزود: اجرای این روشها به معنای رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا و یک وظیفه اجتماعی است که باید مدیران و هم کارمندان در جهت شیوع کرونا به بهترین شکل مطلوب در این مسیر گام بردارند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که کیفیت کار چگونه است و آیا دورکاری خللی به روند فعالیت های دانشگاه وارد کرده است؟ خاطرنشان کرد: در دانشگاه اصفهان این مسئله به مدیران هر واحد واگذار و از آنها خواسته شده با نظر خودشان در چارچوب قوانین دانشگاه، مدیریت و نظارت بر حسن انجام کار کنند، به نحوی که کاری معطل نماند و اگر مراجعه چه حضوری و چه غیر حضوری است به خوبی انجام شود و افراد پاسخگو باشند.

 

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در هفته نخست بعد از تعطیلات و بر طبق مصوبه ستاد یک سوم کارمندان به صورت حضوری در دانشگاه حضور داشتند و بقیه دورکار بودند، اظهار کرد: از این هفته نیز دو سوم حضوری و یک سوم دورکار هستند که خوشبختانه تمام فعالیت های دانشگاه به خوبی انجام شده و مشکلی نداشته ایم.

 

طالبی ادامه داد: تاکنون در دانشگاه اصفهان بازخورد منفی از سوی مراجعه کنده ای نداشته ایم و مدیری از کارمندان خود اظهار نارضایتی نکرده است.

 

به گفته وی بعضی فعالیت های دانشگاه اصفهان حتما باید به صورت حضوری انجام می شد که در این زمینه نیز تصمیمات مقتضی اعمال شد. اولویت بر تشکیل کلاس های غیرحضوری بود و از همان روزهای نخست، کارشناسان آی تی و فاوا حضور داشتند و فعالیت های مربوط به راه اندازی سیستم مجازی دانشگاه را انجام دادند.

 

در پی ارتقاء سیستم آموزش مجازی هستیم

به گفته طالبی فعالیت های آموزشی دانشگاه اصفهان از طریق سامانه lms ادامه دارد و تمام دانشجویان مکلف به حضور در این کلاس ها و استفاده مستمر از سامانه هستند. کلاس ها به دو صورت "خارج از خط" و "برخط" برنامه ریزی شده است. در کلاس های خارج از خط، استاد "محتوای درس خود" را همراه با صدای ضبط شده در این سامانه قرار می دهد و دانشجو در هر زمانی که مناسب می داند با مراجعه به آن درس را می آموزد. در این روش به همزمانی حضور استاد و دانشجو نیازی نیست و مشکلات سرعت اینترنت نیز خللی در کار ایجاد نمی کند.

 

وی افزود: در کلاس های برخط، استاد و دانشجو همزمان باید در کلاس مجازی حضور داشته باشند. سامانه به نحوی است که کلاس ها به صورت خودکار ضبط می شود و اگر دانشجویی نتوانست در زمان مقرر در کلاس حضور یابد بعداً می تواند از کلاس استفاده کند. اما با توجه به اینکه حضور دانشجویان در این کلاس ها کاملا به صورت الکترونیکی ثبت می شود، عواقب عدم شرکت در کلاس را به عهده دانشجویان دانست و اساتید، پس از این شرایط خاص و با شروع کلاس های حضوری، صرفا به رفع اشکال و رفع کاستی های احتمالی خواهند پرداخت.

 

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: همواره در جهت ارتقای برگزاری کلاس ها و بهبود سیستم الکترونیکی هستیم و طبیعتا اندک نواقص احتمالی نمی تواند توجیه کننده غیبت دانشجو در این فعالیت های مهم آموزشی باشد.

 

طالبی با تاکید به اینکه معتقدیم لزومی به انحلال کل ترم نیست و می توانیم ترم را به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: کلاس های دانشگاه اصفهان یا به صورت کاملا مجازی یا ترکیبی برگزار شده و می توانیم این روند را تا مشخص شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور و مصوبات ستاد مقابله با کرونا، ادامه دهیم.

 

وی تصریح کرد: اگر برگزاری کلاسهای غیرحضوری ادامه داشته باشد و دانشجویی به هر دلیل نتواند از این سیستم استفاده کند، امکان مساعدت با او فراهم است.

 

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: ممکن است دانشجویی ابزار دسترسی به کلاس های مجازی را نداشته و یا بضاعت استفاده از اینترنت را نداشته باشد، به همین دلیل به دنبال کمک به دانشجویان بودیم که در صورت وصل شدن دانشجو با آی پی دانشگاه اصفهان، هزینه اینترنت رایگان شود که این موضوع مطرح شد و به دنبال آن هستیم. همچنین قرار است تسهیلات از سوی وزارت فناوری داده شود.

 

شرایط امکان حذف دروس یا حذف ترم در دانشگاه اصفهان

طالبی در مورد اینکه اگر دانشجو به هر دلیلی خواست یک درس یا چند درس خود را حذف کند، توضیح داد: امکان حذف درس وجود دارد. در صورت تمایل دانشجو به حذف اضطراری درس نظری بیشتر از تعداد پیش‌بینی شده در آیین‌نامه، یک درس نظری به تعداد دروس نظری قابل حذف اضطراری در هر مقطع تحصیلی (بدون رعایت کف واحد مشخص شده در آیین‌نامه مربوطه) افزوده خواهد شد. در آیین‌نامه‌هایی که برای تعداد کل دروس قابل حذف در طول مدت تحصیل سقفی در نظر گرفته شده است، به سقف مذکور نیز یک درس افزوده خواهد شد.

 

وی در صورت درخواست دانشجو برای حذف نیم‌سال گفت: با درخواست حذف با احتساب در سنوات بدون رعایت سقف مشخص شده در آیین‌نامه موافقت می شود. حذف ترم بدون احتساب در سنوات مستلزم ارائه درخواست در پیشخوان خدمت سامانه گلستان به همراه دلایل و مستندات و طی فرآیند اداری جهت طرح در کمسیون موارد خاص دانشگاه است. ارائه درخواست‌های مربوط به حذف باید طبق تقویم تفصیلی آموزشی نیم‌سال دوم انجام شود و به درخواست‌های خارج از بازه زمانی پیش‌بینی شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 

رئیس دانشگاه اصفهان همچنین گفت: چنانچه واحدهای حذف شده از سوی دانشگاه (به تشخیص کمیته منتخب آموزشی دانشگاه) منجر به افزایش سنوات تحصیلی دانشجو شود، یک نیم‌سال به سنوات تحصیلی مجاز دانشجو اضافه می شود. بدیهی است در مواردی که نیاز به اخذ معافیت تحصیلی از سوی سازمان نظام وظیفه و یا سایر مراجع خارج از دانشگاه باشد، مسئولیت اخذ موافقت سازمان مربوطه و پیگیری امور آن، بر عهده دانشجو خواهد بود.

 

امکان دفاع آنلاین از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی

طالبی در مورد شرایط دفاع از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی گفت: مدت زمان عدم امکان حضور در دانشگاه و برگزاری جلسه دفاع، بر حسب نظر مدیریت امور پژوهشی دانشگاه مشمول دریافت جریمه تأخیر نخواهد و از این پس امکان برگزاری آنلاین جلسات دفاع فراهم است.

 

رئیس دانشگاه اصفهان در مورد جریمه تأخیر تسویه حساب دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، خاطر نشان کرد: از تاریخ ۴/۱۲/۹۸ تا زمان فراهم آمدن شرایط تسویه حساب به شیوه کاملاً غیرحضوری بخشیده خواهد شد.

 

وی ادامه داد: هرگونه تغییر تعرفه، نیازمند تصویب هیئت امنای دانشگاه و خارج از اختیارات ریاست دانشگاه است. قرار شد همفکری بین دانشگاه‌های برتر کشور برای پرداخت شهریه صورت گیرد و باید به یاد داشت که این موضوع نیز با توجه به نامشخص بودن برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی یا حضوری، بستگی به وضعیت فعلی کشور دارد.

 

تعویق سه ماهه سررسید تسهیلات دانشجویی

طالبی در مورد محاسبه دریافت اجاره بها از دانشجویان ساکن در خوابگاه گفت: بنابر اعلام صندوق رفاه دانشجویان به نسبت مدت حضور و سکونت در خوابگاه ها محاسبه و اخذ خواهد شد و دانشجویان بابت ایام تعطیلی دانشگاه و خوابگاه ها (به دلیل شیوع ویروس کرونا) ملزم به پرداخت اجاره بها نخواهند بود.

 

رئیس دانشگاه اصفهان از تعویق سه ماهه سررسید تسهیلات دانشجویی دانش آموختگان از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: به منظور رفاه حال دانشجویان مهلت ثبت نام وام های دانشجویی که قبلا تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ تمدید شده بود، مجددا تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ تمدید می شود.

 

***

 

دانشگاه تهران: حذف ترم تحصیلی بلامانع است

معاونت آموزشی دانشگاه تهران امروز سه شنبه در بخشنامه‌ای دستورالعمل آموزش برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، به منظور تداوم برگزاری کلاس‌ها و ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، این دستورالعمل با مشارکت اعضای شورای آموزشی دانشگاه تدوین و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

 

دراین اطلاعیه درباره بلامانع بودن حذف ترم تحصیلی برای دانشجویان تاکید شد: حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود و در ادامه با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است. البته حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست. اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند تا پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل اجرا شود.

 

آموزش به صورت مجازی همچنان ادامه دارد

این اطلاعیه با تاکید به ارائه دروس نظری نیمسال جاری با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه ودیگر سامانه‌ها به شیوه مجازی، افزود: در صورتی که استادی تاکنون کلاس‌های خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از عضو هیأت علمی جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است. همچنین معاونان آموزش دانشکده ها بر حسن اجرای دروس در بستر سامانه‌های یادشده نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه کاستی به موقع به حل و فصل مشکل می‌پردازند.

 

دروس عملی و کارگاهی نیز پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا پایان ترم جاری با تأیید استاد راهنما و گروه، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد. همچنین در دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت الکترونیکی ارائه می شود.

 

سایر موارد مطرح شده در این بخش نامه به این شرح است:

۱. دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود.

 

۲. ارائه دروس پروژه و سمینار دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.

 

۳. برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه می‌شود اعضای محترم هیأت علمی با ارزیابی‌های مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

۴. اعضای هیأت علمی که دروسی را با همکاری دستیاران آموزشی ارائه می‌دهند، کماکان می‌توانند از مشارکت دانشجویان به عنوان دستیار در تدریس استفاده کنند. نحوه دسترسی و مشارکت دستیار آموزشی، توسط مرکز یادگیری الکترونیکی اعلام خواهد شد.

 

۵. برای دانشجویان کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی حذف اضطراری سه درس و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حذف اضطراری یک درس، تا دو هفته قبل از امتحان امکان‌پذیر است.

 

۶. سقف تعداد دروس قابل ارائه در مقطع کارشناسی از طریق «معرفی به استاد» تا سه درس امکان‌پذیر است.

 

۷. دانشجویان در طول مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در دانشگاه، امور اداری خود را از طریق سامانه و یا پست الکترونیکی پردیس یا دانشکده پیگیری کنند. مسئولان واحدها و اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه موظف به پاسخگویی سریع و به موقع درخواست‌های دانشجویان هستند. آدرس پست الکترونیکی مدیران گروه‌های آموزشی و کارشناسان آموزش از طریق سامانه واحدها اطلاع‌رسانی شود.

 

 ٨. آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و … دارند، فقط در صورت تأیید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت دانشگاه می‌توانند به صورت حضوری به فعالیت‌های پژوهشی خود در دانشکده ادامه دهند.

 

۹. پایان‌نامه ها و رساله ها از طریق سامانه جامع آموزش قابل ارسال است و گروه یا دانشکده پروپوزال دانشجو را بررسی و تصمیم‌گیری می کند.

 

۱۰. آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکرده‌اند، می‌توانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 

۱۱. اعضای هیأت علمی که راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه یا رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی کنند. در این رابطه ضروری است استادان  راهنما ترتیبی اتخاذ کنند تا به طور هفتگی در جریان پیشرفت کار دانشجویان قرار گیرند.

 

۱۲. در مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله با تأیید استاد راهنما و هیأت داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیأت داوران به صورت الکترونیکی پذیرفته است.

 

۱۳. دانشجویانی که در نیمسال قبل تا پایان سال ۹۸ مجاز به دفاع از پایان‌نامه یا رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع کنند تا ۳۱ شهریور ۹۹ با ایجاد سرترم و بدون پرداخت شهریه مجاز به دفاع هستند.

 

۱۴. همه دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود در ترم جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند تا ۳۰مهرماه ۹۹ دفاع کنند.

 

۱۵. ضوابط مندرج در این دستورالعمل برای دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده، قابل تعمیم نیست. زمان و افزایش مدت ترم به منظور برگزاری کلاس‌های عملی و کارگاهی و نحوه و زمان برگزاری امتحانات متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------