آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

ادعای ویلموتس بی‌شرمانه است، برای ۴۰ روز ۲ میلیون یورو گرفت



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

سخت است که CAS رای فیفا درباره کی‌روش را نقض کند / پرسپولیس صددرصد در پرونده برانکو محکوم است 

 

مارک ویلموتس که با سروصدای زیادی جانشین کارلوس کی‌روش شد بعد از تنها 40 روز کار در ایران و دریافت مبلغی قابل توجه به کارش پایان داد آن هم درحالی‌که این فرصت را داشتیم تا باز هم مقتدرانه به مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی صعود کنیم ولی مرد بلژیکی کار را نیمه‌کاره و در شرایطی ناامید‌کننده رها کرد و برای همیشه از ایران رفت و جالب اینکه حالا در فیفا نیز طرح دعوی و کل هفت میلیون یورو قراردادش را برای سه سال مطالبه کرده است.

 

همچنین در ادعای عجیبی درخصوص رفتار فدراسیون فوتبال ایران به‌نوعی از لفظ کلاهبرداری استفاده کرده و این‌طور مدعی شده که آنچه در بروکسل بلژیک توافق شد با آنچه در قرارداد در تهران آورده شده در تناقض بوده است. به بهانه اتفاقات اخیر و ادعاهای عجیب ویلموتس با مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در پرونده سرمربی سابق تیم ملی صحبت کردیم که ضمن توضیحات کامل در این زمینه درخصوص سایر پرونده‌های بین‌المللی باز مربوط به فوتبال ایران در فیفا نیز نکاتی را مطرح کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رضا شاه‌منصوری را در ادامه می‌خوانید.

 

درمورد پرونده ویلموتس اخبار و شایعات زیادی به‌گوش می‌رسد.

با توجه به اینکه طبیعت پرونده‌های حقوقی به‌خصوص در بحث بین‌الملل محرمانه به‌شمار می‌رود، بنابراین بنای فدراسیون فوتبال بر این بود که اجازه دهیم این پرونده در کمال آرامش پیگیری شود چراکه پیروز شدن در پرونده به‌مراتب مهم‌تر از اخبار و حواشی محسوب می‌شود. در این خصوص از روز اول دفاعیه و لوایح خود را تنظیم کردیم و در ادامه یک دعوای تقابلی هم پیش آمد و در پاسخ اعلام کردیم نه‌تنها شما طلبکار نیستید بلکه از آنجایی که وجهی که ما به شما پرداخت کردیم اقساط مربوط به آینده بوده و شما ترک کار کرده‌اید باید آن را به ما برگردانید. بعد از چند مرحله پاسخگویی وکلای طرفین با یکدیگر، درحال حاضر روند دفاعیات و محتویات کار به اتمام رسیده و منتظریم تا مشخص شود رکن قضایی فیفا چه تمهیدی می‌اندیشد و چه دستوری خواهد داد. ممکن است که انشای رای کرده و شاید بخواهند تحقیقات را ادامه دهند و حتی در موارد نادر امکان دارد که در جلسه‌ای طرفین را احضار کرده تا دفاعیات خود را شفاها مطرح کنند و درنهایت رای را صادر کند.

 

این‌طور مطرح شده که ویلموتس در فیفا به جرم کلاهبرداری از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده است. این صحت دارد؟

حتی بیان و طرح این موضوع هم شرم‌آور است. ممکن است به کار فدراسیون فوتبال یک‌سری نقدها مطرح شود اما ادعای چنین مسائلی بی‌شرمانه است چون او برای تنها ۴۰ روز کار کردن دو میلیون یورو از فدراسیون فوتبال پول گرفته‌ است و در ادامه کارش را رها کرده و رفته است و فکر می‌کنم کار شرم‌آور را او انجام داده است، نه فدراسیون فوتبال ایران. به ضرس قاطع می‌گویم که فدراسیون فوتبال به تمام تعهداتش در پرونده ویلموتس به‌طور کامل و جامع عمل کرده، اما اینکه چه خودش و یا وکلایش بخواهند با چنین ادبیاتی صحبت کرده و حرف بزنند، توهین به ساحت مردم ایران است. اگر این پرونده حقوقی است باید از آن به‌صورت حقوقی دفاع کرده و الفاظ حقوقی به‌کار برد و درنهایت هم حکم قضایی فیفا به آن رسیدگی می‌کند، اما این مسائل را با هدف تشویش اذهان عمومی منتشر می‌کنند و می‌خواهند به نوعی فرار رو به جلو داشته باشند.

 

حتی گفته می‌شود ویلموتس در دفاعیات خود این‌طور آورده که قرارداد امضاشده در تهران چیزی نبود که طرفین در بروکسل بر سر آن توافق کرده باشند.

به‌هیچ عنوان چنین چیزی نیست و در لوایح دفاعی او چنین چیزی وجود نداشت، اتفاقا قرارداد در اختیار خود ویلموتس قرارگرفته تا نظرش را بدهد و اصلا چنین چیزی مطرح نیست.

 

ویلموتس مدعی شده که به‌خاطر اینکه به زبان انگلیسی تسلط ندارد و قرارداد را در تهران نخواهد خواند بند ۳ ماه حقوق برای فسخ قرارداد بعدا در این قرارداد گنجانده شده است و ادعا کرده که این اقدام فدراسیون خلاف قوانین بین‌المللی است و باید غرامت کامل را پرداخت کند.

همسر ویلموتس کاملا یک فرد حقوقی به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه او از وکلای اروپایی مطرح استفاده کرده و به زبان انگلیسی هم مسلط است و فکر می‌کنم در عصر دیجیتال که عصر انتقال سریع داده‌ها و اطلاعات است قراردادی که قرار است با مبلغ ۷ میلیون یورو امضا شود قطعا چندین و چند روز توسط همسر و وکلایشان مورد بررسی قرار گرفته و سپس امضا شده است.

 

در پاسخ به این موضوع اتفاقا بنده جواب متقنی دارم اما به‌واسطه محرمانه بودن پرونده فعلا دست نگه می‌دارم تا ان‌شاءالله در فرصت مقتضی و به امید خدا بعد از پیروزی در پرونده تمامی ابعاد و جزئیات آن و الطافی که آقای ویلموتس نسبت به فوتبال و مردم ایران داشته است را قطعا خدمت مردم ایران اطلاع‌رسانی خواهم کرد. اینها همه فرارهای رو به جلو است تا تشویش اذهان عمومی ایجاد کنند و بخواهند خودشان را خیلی مظلوم در ارکان قضایی فیفا جلوه دهند.

 

به‌نظر شما ویلموتس با جایی قرارداد امضا نمی‌کند که پولش را به‌صورت کامل دریافت کند؟

باید به این مساله توجه شود که ویلموتس اخراج نشد بلکه ترک کار کرد. او در اول نوامبر ۲۰۱۹ خودش قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد و از ایران رفت.

 

در آخرین صحبت‌هایی که داشتید خیلی امیدوارانه گفته بودید به پیروزی در این پرونده فکر می‌کنید. هنوز هم بر سر حرف خود هستید؟

بله، همچنان بر این باور هستم که این پرونده و غرامت حق مردم ایران است و ما باید هر تلاشی که می‌توانیم انجام دهیم تا این پول از جیب بیت‌المال هدر نرود. بنده عمیقا به این موضوع خوش‌بین هستم امیدوارم خدا کمک‌مان کند تا این اتفاق بیفتد.

 

اگر لازم می‌دانید درمورد آقای دلشات، وکیل سوئیسی پرونده هم یک صحبتی داشته باشید. در این خصوص هم حرف و حدیث زیاد است.

اتفاقا خدمت آقای نبی، دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال و حتی خدمت آقای علی‌نژاد درخصوص این پرونده عرض کردم که حسب تشخیص آن زمان در فدراسیون فوتبال اصرار داشتند که یک وکیل سوئیسی در کنار من و علی ملیح‌زاده که ایشان یکی از وکلای خوب حوزه فوتبال و فارغ‌التحصیل رشته حقوق فوتبال از یکی از دانشگاه‌های معتبر اسپانیاست، باشد. من درمورد پرونده‌های تراکتورسازی یا استقلال نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است اما این وکیل سوئیسی را از زمانی که در باشگاه‌های مختلف بودم می‌شناختم همان زمانی که او کار وکالت نمی‌کرد و نایب‌رئیس دپارتمان حقوقی فیفا بود. او وکیل شهیری در عرصه فوتبال به‌شمار می‌رود. اتفاقا ما با وکلای مطرح دیگری هم مذاکراتی داشتیم اما توان پرداخت حق‌الوکاله‌های سنگین را نداشتیم و دلشات هم آدم کوچکی نیست و آدم قوی بود که در آن برهه بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که از وی استفاده کنیم.

 

اما از لفظ وکیل بازنده درخصوص این وکیل سوئیسی استفاده می‌شود!

وقتی شما می‌گویید بازنده یعنی تمامی ارکان پرونده ازجمله من و همکارانم را هم بازنده می‌دانید! خیر این‌طور نیست. اگر هم منظورتان مباحث حقوقی پرونده‌های تراکتورسازی هستند که در صلاحیت من نیست که بخواهم درمورد آن صحبت کنم، اما اگر درخصوص پرونده ویلموتس و فدراسیون فوتبال بخواهم صحبت کنم این وکیل سوئیسی صرفا در کنار ماست. برای اولین بار این نکته را عرض می‌کنم که مسئولیت دفاع از پرونده مارک ویلموتس برعهده من است و ایشان ابدا به‌تنهایی نمی‌توانند و نه ما اجازه می‌دهیم که بخواهد کاری را انجام دهند. او نمی‌تواند مستقلا دفاع کند و یا حتی به‌صورت مستقل نامه‌ای را ارسال کنند و یا مستقلا در جلسه فیفا حاضر شود و مذاکراتی داشته باشد. درواقع او عضو حقوقی تیمی است که بنده انتخاب کردم. او ۹ سال نایب‌رئیس دپارتمان حقوقی فیفا بوده و در این بین بنده مسئول دفاع از فدراسیون فوتبال ایران در پرونده سرمربی سابق تیم ملی هستم.

 

پیشروی پرونده چگونه است؟

بسیار خوب جلو می‌رود. اتفاقا جا دارد از زحمات همکارانم به‌خصوص آقای ملیح‌زاده تشکر کنم که به‌نظرم در این پرونده بار اصلی ماجرا و زحمات ایشان آن‌طور که باید دیده نشده و همه حواشی و حواس به سمت وکیل سوئیسی رفته، اما حقیقت ماجرا این است که دوستان دیگری هم روی این پرونده درحال تلاش هستند.

 

دلشات به علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال منتسب شده و گفته شده او این وکیل سوئیسی را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده است.

اصلا درخصوص این موضوعات اظهارنظر نمی‌کنم. به‌نظرم ملاک تصمیم‌گیری حال افراد است! آن زمان که این اتفاقات مطرح شد هیچ‌کدام از این حواشی‌ وجود نداشت و هیچ‌کدام از این بگیر و ببند‌ها هم نبود. اگر آقای دلشات را انتخاب کردیم براساس آن زمان و شرایط آن زمان این اتفاق افتاد و مطمئن باشید اگر این حواشی و موضوعات در آن زمان وجود داشت سرمان درد نمی‌کرد که بخواهیم دچار دردسر شویم. اتفاقا قرار بود و قرار هست که حامی پول مردم و منافع مردم ایران باشیم و بتوانیم حقوق بیت‌المال را بگیریم.

 

یعنی وکیل سوئیسی را خطیر معرفی نکرده است؟

او را از قبل می‌شناختم و علاوه‌بر خطیر خیلی از دوستان حقوقی دیگر هم او را معرفی کرده بودند و این‌طور نبود که بگوییم صرفا علی خطیر او را معرفی کرده است. ضمن اینکه در تشکیلات فدراسیون فوتبال خطیر کاره‌ای نیست که نظری در مورد این ماجرا بدهد. با این حال قطعا این قول را از طریق رسانه شما می‌دهم تا زمانی که من در این پرونده باشم و از دستم بربیاید شک نکنید که محال ممکن است هیچ‌چگونه احتمال تبانی زدوبند یا فساد در درون این پرونده پیش بیاید. اتفاقا ما را به این پرونده کشاندند تا این اتفاقات نیفتد و شما شک نکنید در پرونده ویلموتس این اتفاقات نخواهد افتاد.

 

درمورد پرونده کی‌روش هم خبر دارید؟

پرونده این مربی هم با محکومیت پرداخت ۲۰۰ هزار دلاری از سوی فدراسیون ایران همراه و مقرر شده تا پرونده در دادگاه عالی ورزش مورد بازنگری ‏ و تجدید نظرخواهی قرار گیرد. البته من متولی این پرونده نیستم اما از لحاظ حقوقی به‌نظر من این شرط با توجه به استعلام فدراسیون فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص مقام سومی جام ملت‌ها محقق نشده طبیعتا نباید پرداختی هم صورت‌گیرد مگر اینکه در قرارداد طور دیگری ذکر و تصریح شده باشد، اما علی‌القاعده این‌طور به‌نظر می‌رسد که وقتی در ارکان قضایی فیفا رای صادر می‌شود بسیار دشوار است که بخواهید آن را در دادگاه عالی ورزش نقض کنید.

 

درخصوص شرایط پرونده شکایت بازیکنان و مربیان خارجی از استقلال و پرسپولیس چقدر در جریان امور هستید؟ به‌نظر می‌رسد کسر امتیاز و یا جرایم دیگر از سوی فیفا برای آنها جدی است. مثلا در پرونده برانکو.

به‌صورت کلی وقتی فیفا رای را صادر می‌کند و آن رای مورد توجه قرار نگرفته و پولی پرداخت نمی‌شود، پرونده جهت اعمال تنبیهات انضباطی به کمیته انضباطی فیفا ارجاع داده می‌شود که آن هم ممکن است از کسر امتیاز تا سقوط به لیگ پایین‌تر و یا بسته شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی را در پی داشته باشد. با این اوصاف به‌نظر من پرسپولیس صددرصد در پرونده برانکو محکوم می‌شود. البته بعید است تنبیهی درخصوص سقوط به لیگ پایین‌تر درنظر گرفته شود چون پرسپولیس از تیم‌های خاص ایران به‌شمار رفته و هواداران زیادی دارد و فکر می‌کنم ممکن است کسر امتیاز جدی باشد.

 

 

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------