مهدوی کیا : پوکر قهرمانی پرسپولیس برای رقبا گران تمام می‌شود



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
هاشمیان می‌توانست سرمربی تیم ملی باشد/آرات نابغه است اما باید در تمرین تیمی ببینیمش/پنهان کاری و دروغ نه،باید با فیفا روراست باشیم/ آمارها می‌گوید ترابی بهترین بازیکن پرسپولیس بوده 

مهدی مهدوی کیا، سال‌هاست که دیگر فوتبال بازی نمی‌کند اما همچنان محبوب است و به نیکی از او یاد می‌شود. مهدوی‌کیا مردی است از جنس فوتبال که حالا تمرکزش را روی پرورش استعدادها گذاشته. یکی از با استعدادترین فوتبالیست‌های نسل طلایی جام جهانی ۱۹۹۸ پاسخگوی سؤالات روزنامه ایران ورزشی شده و حرف‌های جالبی را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

 

آقا مهدی از تیم تحت هدایت‌تان در هامبورگ چه خبر؟ آکادمی فوتبال‌تان در ایران هم با وجود کرونا تعطیل شده است دیگر؟

- بله، آکادمی فوتبالم در ایران تعطیل است چون فعلاً کرونا همه چیز را به تعطیلی کشانده و ما هم ورزشگاهی که در اختیار داریم را تعطیل کردیم و به قول خودمانی درش را قفل کردیم و خبری از فعالیت فوتبالی نیست. منتظریم تا ببینیم تکلیف چه می‌شود و وزارت بهداشت و وزارت ورزش چه تصمیمی برای فوتبال و ورزش می‌گیرند.

 

قبل از این تعطیلی تیم‌های آکادمی‌تان شرایط خوبی داشتند؟

- بله، تعطیلی بد و بازدارنده‌ای بود. تیم‌های ما در حال آماده‌سازی بودند و داشتیم تیم‌های‌مان را برای مسابقات به بهترین شکل ممکن آماده می‌کردیم که مشکل کرونا پیش آمد و روند آماده‌سازی‌مان کلاً مختل شد.

 

در بین بازیکنانی که پرورش می‌دهید بازیکنی مثل کیا و علی کریمی خواهیم دید؟

- نسل اولی که ما پرورش دادیم ده یازده بازیکنش در تیم ملی نوجوانان هستند و بقیه هم بهترین هستند و در شرایط عالی قرار دارند که حتما می‌توانند در فوتبال ما حتی در فوتبال اروپا هم بدرخشند چون استعدادها و نخبه‌های خوب زیادی در آکادمی ما رشد می‌کنند. ما جدا از ساخته و پرداخته کردن بازیکنان به شکل علمی سعی کردیم آنها را در تورنمنت‌های اروپایی شرکت دهیم تا بازیکنان ما به بهترین شکل با بازیکنان اروپایی رودررو شوند و از هر لحاظ آماده شوند و به بهترین شکل ساخته و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. این بازیکنان در تمامی رده‌ها جزو بهترین‌ها هستند و من به آنها خیلی خوشبینم.

 

خیلی سیاستمدارانه پاسخ دادید.

- شک نداشته باشید از رده‌های پایه ما بازیکنان نخبه به فوتبال ما و حتی اروپا معرفی خواهند شد و من در تحقق این مهم شکی ندارم و بازیکنان بزرگ زیادی رشد و معرفی می‌شوند.

 

در آلمان تیم‌های فوتبال چگونه در شرایط کرونا تمرین می‌کنند‌؟

- لیگ‌های پایه که تعطیل است اما تیم‌های بوندس‌لیگایی و سایر رده‌ها در گروه‌های یک و دو، چهار و شش نفره خیلی محتاط و با رعایت همه مسائل بهداشتی تمرین می‌کنند تا خودشان را آماده کرده و برای شروع لیگ حاضر شوند.

 

در مورد آرات کودک اعجوبه‌ای که با پدرش تمرین می‌کند و این روزها حسابی سرزبان‌ها افتاده چه نظری دارید؟ کودکی که در سن پایین به شکل متفاوتی نسبت به هم‌سن و سالان خودش آماده می‌شود.

- این کودک به لحاظ بدنی استثناست و کمتر کودکی می‌تواند اینچنین استعدادی را از خودش نشان بدهد و نمایان سازد اما او فعلاً در شرایط سنی قرار دارد که نمی‌توان در مورد او قضاوت درستی کرد و باید منتظر ماند.

 

منظور از طرح سؤال این بود که به نظر شما راه و روش تمرین آرات با پدرش می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه تمرین و رشد بازیکنان فوتبال به وجود بیاورد و به نحوی موجب تحول در تمرین تیم‌های پایه شود؟

- آرات راه درستی را پیدا کرده و در حال تمرین با پدرش است. البته آقای فاضلی هم در این راه کمک کرده تا آرات بهتر و بیشتر رشد کند و در مسیر خوبی گام بردارد اما در مورد روش که منظورتان است باید بگویم آرات که فعلاً یک نابغه نشان داده در سن یازده دوازده سالگی باید در قالب تمرین گروهی بیاید تا بتوان او را در قالب این تمرین و کار در فوتبال گروهی دید و فوتبالش را در نظر گرفت. در آن زمان حتماً می‌توان آرات را کامل قضاوت کرد و در مورد توانایی و نبوغش در فوتبال نظر داد اما فعلاً این بچه درست آموزش می‌بیند و در مسیر درستی گام برمی‌دارد و من امیدوارم او را در آینده موفق و یکی از نخبه‌های فوتبال ایران ببینیم.

 

در آلمان قطعاً مسابقات برگزار می‌شود؟

- بله، اینجا حتماً بوندس‌لیگای یک و دو برگزار خواهد شد چون قراردادهای مالی باشگاه‌ها در صورت برگزار نشدن بازی‌ها به هم می‌خورد و مشکلات متعدد دیگری به وجود می‌آید به همین دلیل عزم فدراسیون آلمان برای برپایی مسابقات کاملاً جدی است و شک نکنید که مسابقات آلمان در آینده‌ای نه چندان دور برگزار خواهد شد.

 

اما در ایران که هنوز متأسفانه زمانی برای تمرین تیم‌ها و برگزاری مسابقات تعیین نشده.

- در شرایط فعلی که تصمیم‌گیری سخت است و تا وقتی فیفا و بهداشت جهانی زمانی را تعیین نکنند نمی‌توان تصمیمی برای مسابقات گرفت اما بالاخره باید تمرین کرد و منتظر اعلام تاریخ مسابقات ماند. در آلمان به احتمال زیاد مسابقات در صورت برگزاری بدون تماشاگر برگزار خواهد شد‌؛ روشی که فکر می‌کنم در ایران و بسیاری دیگر از کشورها برای برپایی مسابقات رعایت خواهد شد.

 

شرایط ویروس کرونا در آلمان تا چه حد جدی است؟

- کرونا در آلمان واقعاً وحشی است اما به هر حال چون امکانات و شرایط خوبی در آلمان به لحاظ پزشکی وجود دارد شرایط تحت کنترل است. در قیاس با ایران طبق آماری که من در ایران می‌بینم و می‌خوانم اوضاع کرونا در آنجا خیلی خطرناک نیست و در آلمان شدیدتر و جدی‌تر است. با وجود این من هم امیدوارم ریشه این بیماری منحوس از ایران و آلمان و همه کشورها برچیده شود و مردم راحت‌تر و با شرایط بهتری در سلامت کامل زندگی کنند، بازیکنان و ورزشکاران بدون دغدغه به فوتبال‌شان بپردازند و مردم و ورزشگاه‌ها را غرق شادی سازند تا هیجان دوباره به هواداران و مردم برگردد.

 

دبیر کل فدراسیون ایران مشخص شد و به نظر می‌رسد بعد از شرایطی که برای رئیس فدراسیون به وجود آمد اداره فوتبال درشرایط نرمال و بهتری قرار گیرد.

- من در مورد فرد خاصی نمی‌خواهم نظری بدهم اما ما باید موارد مدنظر فیفا را به شکل کامل انجام دهیم تا فوتبال ما تعلیق نشود. باید شفافیت در فوتبال ما بیشتر شود هر چند بعضی اخباری که گاهی به بیرون می‌آید اصلاً خوب نیست و نگران‌کننده است.

 

شفاف‌تر حرف‌تان را می‌زنید؟

- پنهان‌کاری و دروغ گفتن نباید وجود داشته باشد مثلاً دو سال گفته شد که پول زیادی بلوکه شده و نمی‌توان آن را برداشت کرد اما بعد معلوم شد چنین پولی وجود ندارد و همه سر کار بودند. باید با مردم شفاف حرف بزنند و پنهان‌کاری و یکسری کارهای دیگر انجام نشود تا اعتماد مردم از بین نرود که چنین حالتی اصلاً زیبنده فوتبال ما نیست. ما در هر حالتی باید با مراجع بالادستی فوتبال‌مان یعنی فوتبال و فیفا روراست باشیم و مهم‌تر از آنها با مردم خودمان هم چیزی جز روراستی و صداقت نباید در سرلوحه فوتبال و مسئولان ما قرار گرفته و وجود داشته باشد.

 

در مورد تیم ملی و انتخاب دستیار دیگر اسکوچیچ، شما چه مربی را بهترین می‌دانید؟

- وحید هاشمیان کنار ویلموتس بود و دوره‌های مربیگری را هم به شکل عالی در آلمان سپری کرده به همین دلیل با وجود چنین شخصی برای بازی‌هایی مانند کامبوج و هنگ‌کنگ ما می‌توانستیم از وجود شخصی مانند هاشمیان در رأس کار بهره بگیریم و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آمد اما بعداً که سرمربی دیگری را آوردیم  باید از او حمایت کنیم.

 

چرا ما دیگر لژیونری مثل شما و دایی نداریم و حالا باید افسوس لژیونرهای کره‌ای و ژاپنی را بخوریم که در بهترین تیم‌های اروپا بازی می‌کنند؟

- زمانی ما 13-12 بازیکن خوب از کشورمان در بوندس‌لیگای یک و دو داشتیم که آخرین نفراتش هم من و علی بودیم و بازیکنی از ژاپن در آلمان نبود اما در 11-10 سال اخیر بازیکنی در سطح اول اروپا نداشتیم ولی الان در هر تیمی که می‌بینید بازیکنی از ژاپن و کره هست و متأسفانه تا زمانی که ما سرمایه‌گذاری نکنیم باید حسرت حضور بازیکنان‌مان را در تیم‌های بزرگ بخوریم.

 

در مورد یحیی گل محمدی و پرسپولیس بپرسیم. چقدر به قهرمانی چهارم این مربی و تیمش امیدوارید؟

- یحیی مربی خوبی است و می‌تواند با پرسپولیس پوکر قهرمانی داشته باشد؛ مسأله‌ای که برای رقبا گران تمام خواهد شد.

 

چندی قبل صحبت‌هایی مطرح شد که به خاطر کرونا، پرسپولیس را قهرمان کنند و ... اما صدای بقیه مدعیان در آمد که می‌خواهند جام دیگری به پرسپولیس بدهند!

- باید رقابت فوتبالی کرد و این حرف مثل آن می‌ماند که یک بازیکن روی سکو یا نیمکت باشد و حرف‌هایی از موفقیتش بزند.

 

اما در این مدت هراز گاهی صحبت از مهندسی قهرمانی‌های پرسپولیس شده و البته هنوز هم شنیده می‌شود !

- این صحبت‌ها واقعاً سخیف و بی‌ارزش است. در آلمان 10سال است که بایرن به شکل متوالی و در ایتالیا هم یوونتوس قهرمان می‌شوند و به نظرم اگر با حرف زدن باشد که می‌توان 30 کتاب از حرف نوشت اما فوتبال در زمین معلوم می‌شود و آنجاست که می‌توان حرف زد.

 

بیرانوند بهترین آسیایی جام جهانی شد و گل ترابی بهترین گل از راه دور لیگ قهرمانان. درباره این موفقیت‌ها چه نظری دارید؟

- بیرانوند دروازه‌بان توانایی است و حقش بود که حتی توپ طلای آسیا را هم بگیرد اما ما چند سال قهرمان جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان نشدیم؛ مواردی که خیلی برای‌ ای اف سی ملاک است. همین باعث شد نامزدهای ما مثل بیرانوند درعین شایستگی از رسیدن به عنوان مرد سال باز بمانند. به هر حال شایسته‌هایی مثل بیرانوند در راه کسب عنوان مرد سال آسیا، چوب قهرمان نشدن تیم ملی و باشگاه‌های‌مان در لیگ قهرمانان آسیا را می‌خورند.

 

در مورد بقیه بازیکنان پرسپولیس حرف نزدید!

من همه بازی‌های پرسپولیس در این فصل را ندیدم اما وقتی آمارها را دیدم به نظرم ترابی بهترین بازیکن پرسپولیس و لیگ ایران در فصل گذشته بوده است بازیکنی که واقعا توانایی و پتانسیل بالایی دارد.

 

سید جلال هم به عنوان پراستمرارترین و موفق‌ترین بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان انتخاب شد.

- پرسپولیس در چند سال اخیر واقعاً بازیکنان خیلی خوبی داشته و دارد مضاف بر اینکه مربیان بسیار خوبی هم در رأس امور فنی‌اش قرار داشتند و ثبات خوبی در کادرفنی و بازیکنان وجود داشته؛ نکته‌ای که موجب قهرمانی‌های متوالی و نشان دادن شخصیت بالای قهرمانی از جانب تیم شده.این همان چیزی است که همه فوتبالدوستان خصوصاً هواداران از پرسپولیس انتظار دارند.

 

برانکو پرسپولیس را در اوج کمبود بازیکن به نایب قهرمانی آسیا رساند؛ کاری که به گفته کریم باقری چیزی فراتر از یک معجزه بود. باز هم از پرسپولیس می‌توان انتظار چنین کاری داشت؟ البته فعلاً در گروهش چهارم است و گفته شده بازی‌ها هم در یکی از دو کشور قطر یا امارات برگزار می‌شود!

- با بازیکنانی که بقیه تیم‌های آسیایی استخدام می‌کنند و امکانات و شرایطی که آنها از وجودشان بهره می‌برند در مسابقات لیگ قهرمانان به فینال رسیدن و قهرمانی برای تیم‌های ایرانی چیزی شبیه معجزه و حتی فراتر از آن است به همین دلیل هم برانکو واقعاً در آسیا با پرسپولیس کار خیلی بزرگی در آن شرایط سخت انجام داد.

 

در خصوص معرفی قهرمان لیگ ایران پیشنهاد و راهکاری ندارید؟

- ما نباید مثل بلژیک عجله کنیم.اصلاً من متوجه نمی‌شوم که وقتی فیفا چیزی اعلام نکرده و همه لیگ‌ها متوقف است ما چه اصراری داریم که قهرمان را مشخص کنیم؟

 

در بین لژیونرهای ایرانی کدام یکی را بهترین می‌دانید؟

- لژیونرهای خوبی مثل آزمون، طارمی، کاوه رضایی و قلی‌زاده داشتیم که انصافاً خوب بوده‌اند و نمایش‌های خوبی ارائه دادند. طارمی گل‌های خوبی زده اما از آنجا که سردار در لیگ قهرمانان بازی کرده به نظرم بهترین لژیونر ایران در فصل گذشته بوده است.

 

او می‌تواند در ناپولی بازی کند چون بحث رفتنش با این تیم مطرح است.

حتماً، آزمون می‌تواند در ناپولی یا تیم‌های دیگر اروپایی بازی کند و توانایی‌اش را دارد به شرط اینکه لحظه‌ای دست از تلاش برندارد و مثل چند وقت اخیر تلاش کرده و از رسیدن به موفقیت سیر نشود و دست نکشد.

 

 

 ایران  ورزشی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------