آب تهران سالم است؛ كلر درحد بالاست



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,آب تهران

 

 طبق آخرین آمار شیوع کرونا در ایران و بر پایه آمار رسمی که روزگذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد، از دوشنبه (۸ اردیبهشت) تا سه‌شنبه (۹ اردیبهشت) ۱۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹شناسایی شده‌اند و ۷۱ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به این آمار از اول اسفند سال گذشته تاکنون، مجموع بیماران در ایران ۹۲۵۸۴ نفر و شمار جانباختگان ۵۸۷۷ نفر رسید.

 

طبق گفته کیانوش جهانپور تاکنون ۷۲۴۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند و ۲۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این مقام اطلاع رسانی در وزارت بهداشت همچنین به کاهش بستری بیماران کرونایی در کشور اشاره کرد و گفت: اکثر تخت‌های کرونا خالی شده است. جهانپور همچنین به داروهای بیماران HIV برای درمان کرونا نیز اشاره کرد و گفت: «۱۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به HIV تست دادند و همه منفی بودند. شاید داروهای آنها باعث مصونیت بیماری برای آنها باشد.»

 

شهادت 100 پزشک و پرستار

پژوهش‌هاي آماري در کشورهايي نظير چين نشان مي‌دهد، پس از سالمندان و مبتلايان به بيماري‌هاي زمينه‌اي، کادر پزشکي و درماني بيشتر از همه در خطر ابتلا به کرونا هستند، اين در حالي است که بيش از 20 هزار کادر پزشکي و بيش از 100 هزار پرستار از زمان شيوع کرونا در ايران، مشغول مداواي بيماران بوده‌اند. روز گذشته نصرا... فتحيان، مدير هماهنگي ستاد ملي کرونا، اعلام کرد که تاکنون بيش از 100 نفر از کادر پزشکي و پرستاري در کشور در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند.

 

او جانباختگان حوزه بهداشت و درمان را بنابر فرمايش رهبر معظم انقلاب «شهيد» اعلام کرد. او گفته در مجموع بيش از 150 هزار نيروي بهداشتي در 64 دانشگاه علوم پزشکي خدمات به بيماران مبتلا به کرونا را مديريت کردند. آمارها و گزارش‌ها نيز از کمبود شديد پرستار در کشور حکايت دارد و در حال حاضر به ازاي هر هزار نفر، در کشور تنها سه پرستار مشغول به کار هستند. اين کمبود پرستار سبب شده که با شيوع کرونا شمار زيادي از مراکز درماني مرخصي‌ کادر درماني و بهداشتي خود را لغو کنند.

 

آب تهران آلوده نيست

در روز‌هاي اخير خبر‌هايي مبني بر احتمال آلوده بودن آب شرب به ويروس کرونا در فضاي مجازي منتشر شده است که مسئولان به اين امر واکنش نشان داده‌اند. حتي که صحت و سقم آن مورد بررسي قرار گرفت. حتي مسئولان براي پيشگيري از اين موضوع کلر موجود در آب افزايش دادند که خود اين موضوع مي‌تواند باعث بيماري‌هاي ديگري شود.

 

حتي استاندار تهران در اين رابطه واکنش نشان داد و با تاکيد بر سلامت آب شرب تهران گفت: هيچ موردي از آلودگي ويروس کرونا در آب شرب وجود ندارد و شهروندان تهراني از استاندارد و سلامت آب شرب اطمينان داشته باشند. انوشيروان محسني بندپي در خصوص برخي اخبار منتشر شده در مورد آلودگي آب تهران به کرونا ويروس افزود: براي اطمينان شهروندان کلر باقيمانده در شبکه توزيع از حد معمول نيز بالاتر برده شده تا شرايط لازم براي اطمينان بخش بودن آب شرب براي شهروندان ايجاد شود.

 

نگراني از آب‌هاي زيرزميني

در اين رابطه به سراغ محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمي بهداشت محيط و کارشناس محيط زيست رفتيم، او مي‌گويد: با انتشار خبر آلودگي شبکه آب فرانسه به ويروس کرونا گمانه‌زني‌ها درباره آلودگي آب و کانون‌هاي انتشار بيماري در جهان افزايش يافته و موج نگراني‌ها درخصوص اينکه آيا واقعا آب به کرونا آلوده مي‌شود به همراه داشته است. اما واقعيت اين است، طي مدتي که ويروس کرونا در جهان شايع شده تاکنون 33 مرتبه جهش و تکامل پيدا کرده است، براساس نتايج يک تحقيق در کشور هلند ويروس کرونا در شبکه فاضلاب شهري اين کشور يافت شده است.

 

اخيرا نيز علائم کرونا در کانون‌هاي بيماري متفاوت شده است به اين صورت که در ابتدا علائم بيشتر مانند ويروس آنفلوآنزا همراه با سرفه‌هاي خشک و مداوم بود، اما کم کم علائم به از بين رفتن احساس بويايي و چشايي و در برخي بيماران نيز علائم به صورت اسهال، استفراغ، دل درد، ناراحتي‌هاي کبدي، خون ريزي‌هاي داخلي و تيرگي پوست ظهور پيدا کرد. او افزود: علائم جديد کرونا به اين دليل است که ويروس از طريق آب آشاميدني آلوده و همچنين مواد غذايي و سبزيجات و ميوه وارد بدن شده و مطابق با آخرين تحقيقات پزشکي از طريق دستگاه گوارش به ارگان‌هاي داخلي بدن از جمله کليه و کبد مي‌تواند آسيب وارد مي‌کند.

 

اين کارشناس با تاکيد بر اينکه آلودگي آب شرب به ويروس کرونا هنوز در ايران مشاهده و تاييد نشده است، گفت: در شهر‌هاي شمالي و بسياري از مناطق ساحلي ايران که دسترسي به آب‌هاي سطحي فراوان است و سطح آب‌هاي زيرزميني بالاست، ويروس کرونا با دفع از طريق روده مي‌تواند وارد فاضلاب شود و فاضلاب هم قطعا مي‌تواند آب‌هاي زيرزميني را آلوده کند، بنابراين نياز است تا به اين موضوع نگاه جدي‌تري شود. با توجه به اينکه منابع در دسترس آب شرب بسياري از شهر‌ها در کشور ايران و حتي در دنيا از طريق منابع آب سطحي و زيرزميني است‌، امکان وجود ويروس کرونا در اين آب‌ها جدي‌تر مي‌شود و چون اين ويروس در فاضلاب وجود دارد پس امکان ورود و انتقال آن به آب‌هاي زيرزميني و آب‌هاي سطحي نيز وجود دارد.

 

محبوب فر با اشاره به اينکه پيش از اين سابقه ورود پساب غسالخانه‌ها به آب‌هاي زيرزميني و نيز راه يافتن فاضلاب‌هاي سطحي به شبکه جمع آوري فاضلاب نگراني‌هايي ايجاد کرده بود، عنوان کرد: در اين خصوص مديران دولتي کشور بايد احتياطات لازم و پيشگيرانه را به‌ويژه در خصوص دفن اجساد بيماران کرونايي و همچنين جمع‌آوري و تصفيه و دفع اصولي فاضلاب نسبت به گذشته به عمل آورند.

 

آرمان ملی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------