ناتوانی دولت در رفع فيلترينگ؛ فقط تاسف



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, فيلتر

 

 همه از او به‌خاطر فيلتر کردن شبکه‌هاي اجتماعي و برخي سايت‌هاي کاربردي گلايه دارند و او هم اعلام کرده خودش هم از فيلترينگ ناراضي است. پس از اظهارات ديروز وزير جوان ارتباطات بر گره‌هاي فيلترينگ در کشور افزوده شد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي خصوصا تلگرام باعث شده ضربه بدي به کيفيت اينترنت وارد شود.

 

محمدجواد آذري‌جهرمي به صورت زنده در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي اينستاگرام، افزود: رفع فيلتر تلگرام دست من نيست و اگر بود اين کار را انجام مي‌دادم. وي افزود: فيلترينگ به روند کاري ما و کيفيت اينترنت ضربه زده است و ترافيک داخلي ما را دچار مشکل کرده است. ترافيک داخلي ما اين روز‌ها به خارج مي‌رود و دوباره به داخل برمي‌گردد و همين مساله کار ما را چند برابر کرده است.

 

اگر اين اختيار براي رفع فيلترينگ در دست من بود حتما آن را انجام مي‌دادم. آنچه جهرمي بيان کرده خلاف واقعيت نيست. انتقاداتي به اقدامات وزارت ارتباطات در مواردي مانند وعده‌هايي براي بهبود کيفيت و سرعت اينترنت، عدم‌چانه‌زني و صراحت در حوزه مسائل مربوط به فيلترينگ و پرداختن به موضوعات حاشيه‌اي وارد است. در اين گزارش سعي داريم به اين نکته اشاره کنيم که مردم انتظار دارند وزير ارتباطات قدم‌هاي موثري در اين حوزه بردارد، اما فرمان، اعمال و ادامه فيلترينگ در اختيار اين وزارتخانه نيست. وزارت ارتباطات صرفا براساس اعلام کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه، دستور قطع يا محدودسازي را به اپراتورها اعلام مي‌کند.

 

وزير جوان در ابتدا که به‌عنوان وزير ارتباطات منصوب شد وعده رفع فيلتر داد و گفت: «براي رفع فيلتر اميد دارم» اما خبري از تحقق اين وعده نشد و هر روز بر حجم تقاضاها براي رفع فيلتر افزوده مي‌شود. آذري‌جهرمي پس از مدتي که دانست وعده‌اش عملياتي نمي‌شود، گفت: «فکر مي‌کنم ما در اين مسير چاره‌اي جز حرکت نداريم. وزارت ارتباطات نه درباره فيلترينگ تصميم مي‌گيرد، نه حتي مجري فيلترينگ است. مطابق با قانون مجريان فيلترينگ ارائه‌کنندگان خدمات دسترسي هستند و تکليف آنها، اجراي احکام قضايي است.

 

وزارت ارتباطات يک عضو از 12 عضو کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در موضوع فيلترينگ است که از ابتداي دوره وزارت من تا الان هيچ جلسه‌اي، براي اين کارگروه تشکيل نشده است». آذري‌جهرمي اواخر آبان سال قبل در دانشگاه يزد در پاسخ به سوالات تعدادي از دانشجويان دانشگاه يزد درباره فيلترينگ سايت‌هاي دانلود فيلم و تلگرام در کشور با اشاره به قانون جرائم رايانه‌اي گفت: «مساله فيلترينگ در کارگروه تعيين مصاديق تصميم‌گيري مي‌شود؛ اين کارگروه 6 عضو دولتي و 6 عضو غيردولتي دارد که وزير ارتباطات نيز يک عضو از اين کارگروه است. وزير ارتباطات، وزير ارتباطات است نه قطع ارتباط و تنها در اين کارگروه يک رأي دارد».

 

با اظهارات روز گذشته آذري‌جهرمي بايد پرونده رفع فيلتر را با بايگاني تاريخ سپرد چرا که تا ديروز اميدها به رايزني و لابي‌گري جوان‌ترين عضو کابينه بود اما ظاهرا اختيارات او تنها در انتشار توئيت و وعده تعريف شده و يک راي ناقابل در کارگروه تعيين مصاديق دارد. اکنون اين پرسش مطرح مي‌شود که 5 عضو دولتي ديگر اين کارگروه چرا تلاشي براي متقاعد کردن 6 عضو غيردولتي ندارند و چرا به‌طور صريح مواضع خود را درباره فيلترينگ اعلام نمي‌کنند تا آذري‌جهرمي تنها به ميدان بيايد و موفق نشود؟

 

جلسه خصوصي لو رفت؛ آذري‌جهرمي حمايت کرد!

موضوع ديگري که روز گذشته مورد توجه وزير ارتباطات قرار گرفت فعاليت پيام‌رسان‌هاي داخلي بود. بدون‌شک بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند به هر زحمتي وارد پيام‌رسان‌هاي خارج کشور شوند و زماني که از آنها درباره علت اين کار سوال مي‌شود، بي‌اعتمادي به پيام‌رسان‌هاي داخلي را يکي از علل رويکرد خودشان به پيام‌رسان‌هاي خارجي عنوان مي‌کنند. مديران پيام‌رسان‌هاي داخلي در تلاش براي پاک کردن اين ذهنيت هستند.

 

مديران برخي از پيام‌رسان‌هاي داخلي اعلام کردند که «پيام‌رسان‌هاي داخلي نتوانسته‌اند در جذب مخاطب موفق باشند، يکي از دلايل آن عدم‌اعتماد کاربران به پيام‌رسان‌هاست در حالي که دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي هيچ وقت از ما اطلاعات کاربران را نخواسته‌اند». محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اخيرا يکي از جلسات خود را با تعدادي از جوانان به‌صورت ويدئو کنفرانس از طريق اسکاي روم که پتلفرم بومي برگزاري وبينار در ايران است برگزار کرده است، اما چيزي که باعث خبرساز شدن اين ماجرا شده، اين است که اين پلتفرم گفت‌وگوي خصوصي افراد با وزير ارتباطات را رصد و ضبط کرده و با انتشار تصاويري از آن در حساب کاربري خود در توئيتر، حريم خصوصي کاربران خود را نقض کرده است.

 

همين مساله آغاز يک جنجال تمام عيار در توئيتر و زير سوال رفتن تمام پلتفرم‌هاي ايراني در راستاي حفاظت از داده‌هاي کاربران‌شان بود. البته وزير جوان باز هم از پيام‌رسان‌هاي داخلي حمايت مي‌کند و درباره عملکرد آنها مي‌گويد: پيام‌رسان‌هاي داخلي تمام اين مدت سرکار بودند و تلاش زيادي کردند ظرفيت کاربري رشد خوبي به همراه داشته باشد. برعکس دفعات قبل که به محض اينکه به آنها فشاري مي‌آمد متوقف مي‌شدند، اين‌بار پاي کار ماندند و خدمات خود را ارائه کردند. وي افزود: در اين مدت فقط يکي از پيام‌رسان‌ها دچار مشکل شد که آن هم به اشتباهات فني خودشان در طراحي زيرساخت برمي‌گشت و مقداري از آن هم به کمبود تجهيزات. آنها کمبود تجهيزات را اعلام کردند، اما وزارت ارتباطات اجازه قانوني ندارد که به آنها تجهيزات بدهد. براي کمک به پيام‌رسان‌هاي داخلي از اپراتور‌ها خواستيم ترافيک آنها را خريداري کنند تا بتوانند سود حاصل ازآن را براي تجهيزات هزينه کنند.

 

 

آرمان ملي/ مطهره شفيعي 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------