خسارت سیل خوزستان 4 برابر خسارت سیل هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیل

 

برآورد خسارت سیل اخیر به زیرساخت‌ها و کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان یک هزار و 119 میلیارد تومان است. خسارت سیل بهار امسال در خوزستان 4 برابر سیل این سه استان و حدود 4 هزار و 662 میلیارد تومان بود. بنابراین از ابتدای سال تاکنون سیل، بیش از 5 هزار میلیارد تومان خسارت به‌کشور تحمیل کرده است.

 

سیل همیشه در بخش زیرساختی و کشاورزی بیشترین خسارت‌ها را برجای می‌گذارد. در سیل اخیر نیزبخش کشاورزی در استان‌های مختلف بیشترین آسیب را دید. با وجود گستردگی خسارت سیل اخیر بویژه در سیستان و بلوچستان اما آنچه مقایسه اعداد و ارقام خسارت‌های سیل اخیر و سیل بهار امسال در خوزستان نشان می‌دهد حیرت انگیز است.

 

در سیلاب فروردین خوزستان ۲۱ شهرستان خوزستان از سیلاب متأثر شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به‌صورت جزئی و کلی تخلیه شدند در این سیلاب به ۸۰۰ واحد مسکونی شهری و هشت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شد. کیخسرو چنگلوایی، رئیس جهاد کشاورزی خوزستان در آبان امسال برآورد نهایی از خسارت سیل خوزستان به زیرساخت‌های کشاورزی این استان را 4 هزار و 662 میلیارد تومان اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد این رقم 4 برابر خسارتی است که سیل اخیر به استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وارد کرده است.

 

خسارت کلی

بر اساس اعلام ستاد حوادث غیر مترقبه کشور، میزان خسارت سیل در کشور ما رشد ۲۵۰ درصدی داشته و ۷۰ درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیرمترقبه را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین میزان خسارت ناشی از سیل‌های بهار امسال علاوه بر تلفات انسانی میزان 35 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

سیل بهار امسال در 9 استان کشور خسارت‌های زیادی به‌جای گذاشت که بیشترین این خسارت‌ها در استان‌های خوزستان، لرستان، گلستان بود.

 

سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص زیان سیل اخیر گفت: بیشترین آسیب‌ها ناشی از سیل به کشاورزی استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان وارد شد. برآوردهای ما حاصل گزارش مشترک استانداری‌ها و ادارات جهاد کشاورزی این استان‌ها است.

 

بیشترین آسیب به سیستان

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به آسیبی که سیل به استان‌های جنوبی و شرقی وارد کرد گفت: سیل 747 میلیارد تومان به کشاورزی سیستان و بلوچستان، 242 میلیارد تومان به کشاورزی هرمزگان و 130 میلیارد تومان به کشاورزی کرمان خسارت وارد کرد.

 

موسوی با اشاره به سیل اخیر و مقایسه آن با سیل بهار امسال گفت: با اینکه سیل اخیر خسارت زیادی به کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان وارد کرد اما این خسارت‌ها با سیل بهار امسال قابل مقایسه نیست. سیل بهار امسال بویژه در خوزستان خسارتی بسیار گسترده‌تر به جای گذاشت که در سال‌های اخیر بی‌سایقه بود. وقوع سیل اخیر، حدودیک هزار و 119 میلیارد تومان تومان به بخش کشاورزی سه استان شامل؛ حدود ۶۹ درصد سیستان و بلوچستان، ۱۷ درصد به هرمزگان و ۱۴ درصد به استان کرمان خسارت وارد شده است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، گفت: مبلغ ۱۵ هزارو ۳۳۵ میلیارد ریال غرامت سیل فروردین ماه تا ۲۲ دی ماه امسال در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات به خسارت دیدگان بخش کشاورزی استان‌های سیلزده پرداخت شد. از تعداد ۲۴۴ هزارو ۹۷۹ پرونده به مبلغ ۱۵ هزارو ۱۷۳ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌های استان‌های خسارت دیده از سیل پس از بازدید میدانی، بررسی و تأیید شد و تعداد ۲۱۹ هزارو ۴۹۲ پرونده به مبلغ ۱۱ هزارو ۱۰۲ میلیارد ریال پس از بررسی، مورد تصویب کارگروه استانی قرار گرفته است.

 

خسارت به تفکیک بخش‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیل به بخش‌ها و زیرساخت‌های مختلف کشاورزی آسیب جدی وارد کرده است گفت: آسیب سیل به بخش زراعت 42 درصد، زیربخش‌های باغبانی 17 درصد، بخش دام و طیور و آبزیان 5 درصد و زیرساخت‌ها و آب و خاک 36 درصد است. بنابراین خسارت برای کشاورزان و باغداران جدی است.

 

موسوی درباره اقدامات انجام شده برای جبران خسارت‌های سیل اظهار کرد: توزیع 1700 تن علوفه و خوراک دام، جابه‌جایی ۲۱ هزار رأس دام، دفن بهداشتی 2300 رأس دام، تخلیه آب ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، تأمین ۱۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن برای انتقال آب اضطراری اراضی کشاورزی، مرمت 40 کیلومتر جاده‌های بین مزارع از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از زمان وقوع سیل تاکنون بوده است. وی افزود: همچنین، پیشنهاد طرح و تصویب تأمین منابع جبران خسارات و بازسازی زیرساخت‌ها برای ارائه در هیأت دولت تهیه و به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است. همچنین ۵۰ تن گوشت قرمز برای مصارف انسانی و ۵۰۰ تن ذرت و ۵۰۰ تن جو برای مصرف حیوانی دام‌های استان سیستان و بلوچستان ارسال شد.

 

 ایران /سهیلا یادگاری

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------