فروش صندلی‌های اتوبوس به پولدارها



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,

 

این روزها افزایش تعداد مسافران اتوبوس و مترو و شلوغی آنها کاملا محسوس است و با تغییر قیمت بنزین و افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، مردم تمایل بیشتری به استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارند. مسئولان شهری اعلام کرده‌اند که کمبود واگن‌های مترو و وجود پنج‌هزار اتوبوس فرسوده در تهران که در بسیاری از مسیرها خراب می‌شوند، باعث ازدحام مردم در این وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شده است. هنوز این مشکلات به پایان نرسیده که روز گذشته مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهر تهران اعلام کرد که به‌زودی طرح فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌های پایتخت را اجرا خواهد کرد.

 

پیمان سنندجی همچنین گفته است: با توجه به شرایط موجود یکی از مسیرهایی که قرار است صندلی‌های اتوبوس‌ها در آن فروخته شود مسیر میدان ونک به آزادی است. وی همچنین گفته در این مسیر و در ساعات اوج ترافیک که مسافران زیادی دارد و برای دو ساعتی که اوج ترافیک است، اقدام به فروش ساعتی صندلی‌های اتوبوس می‌کنیم، به‌طور مثال مسافرین می‌توانند از ساعات ۷ تا ۷:۱۰ یک صندلی برای خود خریداری کنند. نرخ بلیت این صندلی‌ها بیشتر از اتوبوس‌های معمولی است و امیدواریم تا پایان آذرماه راه‌اندازی شود. به گفته سنندجی دلیل این کار شهرداری این است که خرید صندلی و رزرو آن سبب می‌شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش‌بینی کنیم.

 

اين اظهارنظر مديرعامل سازمان اتوبوس‌راني واکنش‌هاي بسياري را به همراه داشت و مردم در شبکه‌هاي اجتماعي به اين تصميم اعتراض داشتند و آن را تبعيض در جامعه دانستند، برخي از آنها بر اين باورند که زماني که بنزين گران شد از مردم خواستند که از وسايل نقليه استفاده کنند و حالا با اين اقدام اتوبوس هم براي قشر پولدار مي‌شود؛ کاربر ديگري هم نوشت: تبعيض حتي در استفاده از وسايل نقليه عمومي مشهود است. از پول عوارض مردم اتوبوس مي‌خرند بعد حق نشستن روي صندلي را به پولدارها مي‌دهند.

 

يکي ديگر از شهروندان نيز در حساب توئيتري خود نوشته است: کساني که پول دارند روي صندلي مي‌نشينند و مردم عادي بايد ايستاده در ميان جمعيت اذيت شوند. فضاي ناکافي، ازدحام جمعيت، مناسب نبودن تهويه و مواردي از اين دست از مشکلات اتوبوس‌ها است.

 

چالش اتوبوس‌هاي فرسوده 

چندي پيش نيز محسن هاشمي رئيس شواري شهر تهران از افزايش 15 تا 20‌درصدي مسافران وسايل حمل ونقل عمومي در پي سهميه‌بندي بنزين خبر ‌داد و گفت: «در ابتداي کار برآورد مي‌شد بعد از سهميه‌بندي بنزين بيش از 15 تا 20 درصد افزايش مسافر خواهيم داشت که اين موضوع مشهود است و بايد گفت افزايش نرخ سوخت تاثير مستقيمي بر حمل‌و‌نقل عمومي تهران دارد.»، از سوي ديگر با افزايش تعداد مسافران اتوبوس و تغيير قيمت بنزين، سه‌هزار اتوبوس فرسوده پاسخگوي نياز هشت‌ميليون نفر جمعيت پايتخت نيست.

 

اما سوال اصلي اينجاست که فروش صندلي در شرايطي که هزاران نفر در مسيرها سرپا هستند و افرادي را مي‌بينند که راحت روي صندلي‌شان مي‌نشينند، تا چه اندازه مي‌تواند در روحيه جامعه تاثيرگذار باشد؟ از سوي ديگر چالش اتوبوس‌هاي فرسوده، يکي ديگر از مشکلات مردم در استفاده از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي است.

 

طبق آمار رسمي تعداد ناوگان اتوبوسراني تهران 5300 دستگاه که عمر بيشتر آنها به يازده سال مي‌رسد، به‌نحوي که نيمي از ناوگان فعلي اتوبوسراني تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بيش از 300 مورد توقف ناشي از خرابي اتوبوس در تهران رخ مي‌دهد که موجب افزايش ترافيک و نارضايتي شهروندان مي‌شود. در اين رابطه محمود ميرلوحي عضو شوراي شهر تهران در رابطه با مشکلات کمبود زيرساخت‌هاي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي به «آرمان ملي» گفت: قرار بود در پايان سال 97، نه‌هزار اتوبوس به شهر تهران افزوده شود، ولي اين اتفاق رخ نداد و از سال 91 روند بازسازي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران متوقف شد.

 

امسال تعداد 150 ميني بوس به اين ناوگان اضافه شد که در مقابل کمبود ناوگان عمومي حمل‌و‌نقل رقم قابل توجه‌اي نيست. ميرلوحي در ادامه خاطرنشان مي‌کند:‌ تعداد 5300 اتوبوس فعلي پايتخت پاسخگوي نياز مردم نيست که اکثر آنها عمر بالاي 11 سال دارند و در شرايط هواي آلوده تهران، تردد اين اتوبوس‌هاي فرسوده مشکل ساز خواهد بود، مثلا روزانه 300 اتوبوس در مسير خراب مي‌شوند. اميدواريم دولت محترم در بحث افزايش واگن مترو که مي تواند دو و نيم‌ميليون سفر روزانه را بالاي شش و نيم‌ميليون افزايش دهد و همچنين افزايش تعداد اتوبوس‌ها به شهرداري و شوراي شهر از محل درآمد اصلاح قيمت بنزين کمک کند، چون اصلاح ساختار حمل‌و‌نقل عمومي در همه شهرها به خصوص در تهران از مهمترين اقدام‌ها مي‌تواند باشد.

 

نرخ تاکسي گران مي‌شود

از سوي ديگر پس از افزايش قيمت بنزين، شوراي شهر تهران و شهرداري تهران اعلام کرده بود که هيچگونه افزايشي در قيمت‌هاي خدمات شهري مانند مترو و اتوبوس نخواهند داشت. اما محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري از افزايش 200‌هزار توماني هزينه رانندگان تاکسي بعد از گراني بنزين خبر داد و گفت: به‌دنبال جبران اين موضوع هستيم. وي همچنين اظهار کرد: برنامه‌اي براي واردات اتوبوس‌هاي نو نداريم، مجوزي در اين راستا اعلام نشده و توليد‌کنندگان داخلي مي‌توانند اين اقدام را انجام دهند. معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران در مورد نرخ کرايه‌هاي تاکسي با توجه به تغيير قيمت بنزين گفت: 400 ليتر سوخت سهميه تاکسي‌ها است که تغيير قيمت بنزين سبب شده تا در ماه هزينه‌ تاکسي‌ها از اين مسأله 200‌هزار تومان بيشتر شود. بايد همين ميزان تغيير براي رانندگان تاکسي جبران شود که البته فعلا سياست شوراي شهر و شهرداري اين است که نرخ کرايه‌ها تغيير نکند. محمد عليخاني، رئيس کميسيون عمران و حمل‌و‌نقل شوراي شهر تهران نيز افزايش نرخ کرايه‌هاي تاکسي تهران را ‌بحق خوانده بود.

 

 

 آرمان ملی/رها معیری 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------