حدود 2 میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,مدیریت بحران شهر تهران
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ارائه آموزش‌های مقدماتی مدیریت بحران به بیش از 12 هزار و 200 دانش آموز در شهر تهران خبر داد. 

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران که صبح امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، برگزار شد، گفت: واقعیت این است که زلزله محتمل‌ترین خطر طبیعی است که همواره تهران را تهدید می‌کند و ما چاره‌ای نداریم جز این که در برابر این خطر آماده باشیم.

 

وی با بیان این که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به دنبال تعبیه و بهره برداری از سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات در تهران است، تصریح کرد: با استفاده از این سامانه یک سری سنسور در داخل شهر و حاشیه شهر تهران وصل می‌شود و این سنسور ها قبل از وقوع زلزله هشدارهای لازم را به دستگاهها و سازمان‌ها خواهند داد. همچنین با استفاده از این سامانه یک سری اطلاعات دیگر به ما داده خواهد شد.

 

کرمی محمدی همچنین از نصب دکل‌های برقراری ارتباط در زمان بحران در 130 نقطه از پایتخت خبر داد و گفت: برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده و در آینده به مرور این دکل‌ها در نقاط مختلف شهر و اطراف تهران نصب خواهد شد.

 

وی به نصب سامانه‌های پیش ببینی و هشدار سیلاب در نقاط مختلف تهران به ویژه حریم رود دره‌ها نیز اشاره کرد و افزود:‌ با نصب و فعالسازی این سامانه در زمان بارندگی شدید هشدارهایی قبل از وقوع سیل ارائه خواهد شد.

 

وی با اشاره به تعیین محل تجمع مردم به هنگام بحران در محلات تهران ، ادامه داد: این محلات جانمایی و بر روی نقشه تهران نیز مشخص شده است.

 

کرمی محمدی به طرح مدرسه آماده نیز اشاره کرد و یادآور شد:  با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و مدیران مدارس، بیش از  12 هزار و 20 دانش آموز آموزش مقدماتی مدیریت بحران را فرار گرفته است.

 

وی در مورد پایگاههای مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: 120 پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران داریم. 9 پایگاه دیگر نیز در حال ساخت است و در هر منطقه نیز یک پایگاه ویژه که دارای امکانات و تجهیزات کامل است، وجود دارد. 4 پایگاه نیز برای استان‌های مقیم تهران در زمان زلزله در نظر گرفته شد. برخی از پایگاهها نیز دارای کاربری ورزشی هستند که در حال پیگیری هستیم  تا این سالنها پس گرفته شود که البته در یکی دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از این پایگاهها پس گرفته شده است.

 

 وی با اشاره به ریسک پذیری بالای شهر تهران، گفت: تهران و همچنین کشور ما از نظر ریسک پذیری در رده‌ی بالایی قرار دارد و به همین دلیل نیز لازم است که ما توجهات کافی را نسبت به این موارد داشته باشیم.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به بافت فرسوده پایتخت اظهار کرد: طبق آمارهای ما بیش از 1.9 میلیون نفر از شهروندان تهرانی در مناطقی زندگی می‌کنند که بافتی فرسوده است که باید برای این افراد نیز پیش بینی‌های لازم انجام شود تا خطرات زلزله و ریسک ناشی از آن برای این افراد کاهش یابد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش فروریزش و فرونشست زمین را نیز یکی دیگر از مشکلات شهر تهران برشمرد و گفت: فروریزش یکی از مواردی است که اهمیت بسیاری دارد چرا که به یک باره رخ می‌دهد و ممکن است به تاسیسات شهری آسیب وارد کند.

 

کرمی محمدی با اشاره به جمعیتی که در مناطق دارای ریسک بالا زندگی می‌کنند گفت: 4 و نیم میلیون نفر در تهران در مناطقی زندگی می‌کنند که اگر زلزله‌ای با قدرت 6 تا 7 ریشتر در آن رخ دهند در زیر آوار گرفتار خواهند شد که ما باید برای این افراد نیز برنامه ریزی کنیم. همانطور که گفتم از این 4 و نیم میلیون نفر بیش از 1.9 میلیون نفر در مناطق دارای بافت فرسوده ساکن هستند. حدود 2.9 میلیون نفر نیز در مناطقی هستند که ناپایداری دارد. در واقع می‌توان این طور گفت که حدود 50 درصد از بلوک مورد نظر بافت مسکونی ناپایدار است.

 

وی در پایان به جمعیت شناور تهران اشاره کرد و گفت:‌ ساعت وقوع حادثه بسیار حائز اهمیت است. چرا که اگر در شب حادثه‌ای رخ دهد 8 میلیون نفر و اگر در روز حادثه‌ای رخ دهد 12 میلیون نفر از آن متاثر خواهند شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------