مهلت سه ماهه براي بازگرداندن خانواده مسئولان خارج نشين



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,طرح بازگشت فرزندان مسئولان

 

نمايندگان اصولگراي مجلس با جمع آوري امضا، طرح بازگرداندن خانواده مسئولان از خارج کشور را به هيأت رئيسه ارائه داده‌اند تا مجلس درباره آن تصميم بگيرد. طرحي که به‌نظر مي‌رسد احساسي و مبتني بر جو رواني تحريم‌ها و در پيش بودن انتخابات است. اگر نه تحريم، فشار اقتصادي و دشمني با آمريکا و کشوري چون کانادا در دوره احمدي‌نژاد نيز وجود داشت، اما چنين طرحي در مجلس ارائه نشد.

 

از اين جهت به‌نظر مي‌رسد اين طرح بيشتر جرياني و جناحي است تا مبتني بر منافع ملي؛ اما بايد ديد نمايندگان چه ديدي بدان دارند. سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس مي‌گويد: من طرحي متفاوت از طرح بازگشت فرزندان مسئولان ارائه دادم که در اين طرح خانواده درجه يک مسئولاني که در سه سطح مديريت پايه، ميانه و ارشد هستند، در مدت سه ماه از تصويب اين طرح فرصت بازگشت به ايران را دارند و در غير اين صورت بايد از جايگاه خود استعفا دهند.»

 

بازگرداندن خانواده مسئولان و چند پرسش

تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا، توقيف و به فروش رساندن اموال ايران توسط دولت کانادا و مواضع انگليس عليه ايران موجب شده تا کشورمان مواضع مشخصي عليه اين کشورها اتخاذ کند. مسلما نگاه جمهوري اسلامي نسبت به کشورهايي چون آمريکا و کانادا که رويکردي خصمانه عليه کشورمان دارند مقابله به مثل و مقاومت در برابر آنهاست. هر چند با روي کار آمدن جاستين ترودو نخست وزير جديد کانادا انتظار مي‌رفت که روابط تهران-اتاوا نسبت به قبل بهبود يابد، اما حرکت اخير دولت اين کشور مبني بر فروش دارايي‌هاي ايران مشخص کرد که کانادايي‌ها نيز پيرو سياست‌هاي آمريکا هستند. نکته اينجاست که نسبت به ساير کشورها ايراني‌‌هاي بسياري از جمله فرزندان و خانواده برخي مقامات و مسئولان در اين کشورها هستند و به زندگي يا تحصيل مي‌پردازند. عده‌اي معتقدند براي اينکه بتوانيم در مقابل اين کشورها مقاومت کنيم بايد راه‌هاي نفوذ و ضربه‌پذيري از اين کشورها را کم کنيم و يکي از راه‌ها بازگرداندن خانواده مسئولان از کشورهاي خارجي است.

 

در همين راستا اوايل مرداد حجت‌الاسلام مصدق معاون حقوقي قوه قضائيه خطاب به نمايندگان ملت اظهار داشت: «نمايندگان طرحي ارائه کنند مبتني بر اين‌که اگر فرزندان مقامات عالي‌رتبه نظام در خارج از کشور تحصيل مي‌کنند، پدران ايشان از سمت خود استعفا دهند». پس از اين اظهارات برخي نمايندگان فراکسيون ولايي مجلس طرحي دو فوريتي با 40 امضا تحت عنوان الزام بازگشت اعضاي خانواده مسئولان به کشور را به هيأت رئيسه ارائه دادند که طرح يک ماده‌واحده و يک تبصره دارد. در ماده‌واحده اين طرح ذکر شده؛ اعضاي درجه‌يک خانواده مسئولان کشور از جمله سياسي و حرفه‌اي اعم از همسر و فرزندان بايد به داخل کشور برگردند، در غير اين صورت سه ماه پس از تصويب اين قانون، اگر اين اتفاق نيفتاد، آن مسئول بايد از سمت خود استعفا دهد.

 

در تبصره ماده‌واحده اين طرح نيز ذکرشده است ماموران دولتي و دانشجوياني که بورسيه تحصيلي وزارت علوم هستند و اساتيدي که فرصت مطالعاتي دارند از اين قانون مستثني مي‌شوند. حال چند پرسش اينجا مطرح مي‌شود. نخست اينکه؛ حضور خانواده برخي مسئولان در خارج از کشور چه ارتباطي با نحوه کارکرد مسئول مربوطه دارد و اساسا اگر فرزند مسئولي در کشور ديگري به تحصيل مي‌پردازد گناه پدر مسئول در نظام چيست؟ به قول حميد رسايي نماينده سابق مجلس و عضو جبهه پايداري گناه عمه به برادرزاده چه ربطي دارد؟ دوم اينکه در دولت احمدي‌نژاد در شرايطي بد‌تر از حال حاضر؛ ايران ذيل فصل7 منشور ملل متحد رفت و حتي سايه جنگ نيز بر سر ايران مستولي شده بود، اما کسي حرف از بازگشت خانواده مسئولان نزد. از اين جهت است که به‌نظر مي‌رسد اينگونه طرح‌‌ها بيش از آنکه رويکردي منطقي و مبتني بر منافع ملي را دنبال کند رويکردي جرياني و جناحي براي تخريب دولت و مسئولان است و بايد ديد مجلس چه تصميمي در اين ارتباط اتخاذ خواهد کرد.

 

3 ماه فرصت بازگشت 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره آخرين وضعيت طرح بازگشت فرزندان مسئولان به کشور، گفت: طرحي که بنده تهيه کرده‌ام مربوط به بازگشت تمام اعضاي خانواده درجه يک مسئولان به کشور است.

 

باشگاه خبرنگاران نوشت؛ سيدحسين نقوي حسيني اظهار داشت: طرح بازگشت فرزندان مسئولان با طرحي که بنده تهيه کرده‌ام متفاوت است، در اين طرح خانواده درجه يک مسئولاني که در سه سطح مديريت پايه، ميانه و ارشد هستند، در مدت سه ماه از تصويب اين طرح فرصت بازگشت به ايران را دارند و در غير اين صورت بايد از جايگاه خود استعفا دهند. وي درباره طرح بازگشت خانواده درجه يک مسئولان به کشور، توضيح داد: بيش از 50 نماينده اين طرح دو فوريتي را امضا کرده‌اند و اين طرح تقديم هيات رئيسه شده است.

 

 

آرمان ملي/ حميد شجاعي  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------