وزیر آموزش و پرورش: فرصت‌های آموزشی عادلانه توزیع نمی‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر همه دانش آموزان از آموزش با کیفیت برخوردار نیستند و معتقدیم فرصت های آموزشی عادلانه توزیع نمی شود. 

محسن حاجی میرزایی روز شنبه در آیین معارفه و تکریم وزیر آموزش و پرورش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: باید توسعه فرصت های عدالت در آموزش و پرورش را به عنوان هدف در برنامه های خودمان داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: حق همه دانش آموزان است که دسترسی به آموزش با کیفیت داشته باشند، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه گام برداریم.

 

وی در ادامه از رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامیکه به وی اعتماد کردند تقدیر کرد و اظهار داشت: ۴١ هزار معلم و دانش آموز شهید داریم. با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب، خدمات آموزش و پرورش از بزرگترین خدمات به مردم است و چتر آموزش در همه جامعه گسترانده شده است. پوشش تحصیلی افزایش یافت و فاصله های آموزش کمتر و عدالت آموزشی گسترش داده شد و ۵٠ هزار مدرسه زیر ۵٠ دانش آموز دارند.

 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی پیش دبستانی از ١٢ درصد قبل از انقلاب به ٧٠ درصد رسیده است، افزود: امروز نسبت دختران به پسران در اول و دوم متوسطه ۴٨ درصد را نشان می دهد، همچنین دوره دبستان ٩٨ درصد پوشش تحصیلی دارد.

 

وی تصریح کرد: یکی از خطراتی که پس از تجربه چند دهه فعالیت در نظام اجرایی برای من روشن شده و همه سازمان ها را تهدید می‌کند، این است که از ماموریت های اصلی خود فاصله بگیریم.

 

وزیر آموزش و پرورش  خاطرنشان کرد: هر دستگاهی در باره اینکه برای تحقق چه هدفی شکل گرفته و آیا اهداف و برنامه های آن تحقق یافته است یا نه پاسخگو باشد. البته مهم ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای ورود به جامعه، به زیستن، ایستادن روی پای خود در شرایط دشوار است. باید فطرت دانش آموزان به نحو موثری شکوفا و ارزش های ما به نسل آینده منتقل شود.

 

وی با بیان اینکه توانایی برای ایفای نقش اجتماعی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: امروز یکی از نگرانی‌های بزرگ ما توسعه آسیب های اجتماعی است، اما معتقدیم اساس این آسیب ها  می تواند در آموزش و پرورش درمان شود. 

 

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین معتقدیم  حل پایدار و قطعی این آسیب ها در گرو این است که باید مصونیت‌های لازم در دوره آموزش عمومی ایجاد شود و افراد درک درستی از خود داشته و توانایی نه گفتن داشته باشند. باید در جهت توسعه آموزش کار کنیم، اما در مسیر تحقق ماموریت هایمان هنوز در گام های نخستین قرار داریم.

 

وی اضافه کرد: باید تجربیات خود را به آیندگان منتقل کنیم، البته هرچند در المپیادها رشد و موفقیت های چشمگیر کسب کرده ایم و در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه پنجم را داریم، اما رشد جزیره‌ای نشان دهنده رشد در همه جوانب نیست. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اندیشمندان معتقدند سرعت تحول به گونه ای است که در آینده چهره مشاغل تغییر می‌کند و متحول می‌شود، دانش آموزان ما تا چه حد آمادگی ورود به عرصه‌های جدید را دارند؟

 

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت باید به گونه ای باشد که به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهد، چون دانش آموزان تصمیم گیرنده هستند. آموزش و پرورش فروش کالا از تولید کننده به مصرف کننده نیست، دانش آموزان خریدار صرف نیستند این مجموعه باید برای نیازهای آنها حرف های روشن بزند. ترویج شادی و نشاط به عنوان یک حق مسلم نکته ‌ای است که باید به آن توجه کرد.

 

حاجی میرزایی در ادامه به نقش مهم معلمی اشاره کرد و گفت: غنی ترین شغل هستی معلمی است، باید معلمان را ارج بگذاریم، آنها باید از برترین منزلت ‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم لایحه ویژه‌ای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید واقع بین باشیم. مسائل آزاردهنده‌ای که روی زمین مانده را بهبود دهیم، وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی نیازمند توجه سریع و عاجل است. چون اعتبارات آموزش و پرورش علی رغم تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی به علت اشکال ساختاری که در بودجه ریزی وجود دارد، تکافو نمی‌کند و باید برای حل آن تلاش کنیم.

 

وی ادامه داد: تلاش می شود بودجه سال ۹۹ کاستی‌ های کمتری داشته باشد و انباشت مطالبات و انتقال آن به سال های بعد نداشته باشیم. چون وقتی معلمی با تاخیر حقوقش را می‌گیرد بیش از معیشت معلمان، نظام حکمرانی اقتدار و صلابت ما آسیب می بیند.

 

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش گفت: باید پای اقتصاددان ها به آموزش و پرورش باز شود و از ظرفیت های انبوه موجود برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------