شکوری راد:صداوسیما با طرح مسئله کارتخوان پزشکان می خواهد این قشر را از چشم مردم بیاندازد



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,شکوری راد

 

علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب که رادیولوژیست هم هست در روزنامه شرق نوشت:از سال گذشته که موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان تبدیل به یک بحث چالش‌برانگیز شد، صداوسیما همواره بر آتش آن دمیده و به انحای مختلف پزشکان را آماج برنامه‌های طنز؛ ولی درواقع تخریبی قرار داده است.

 

این جهت‌گیری به‌تازگی و به‌ویژه در شبکه سه صداوسیما مشخص‌تر دنبال شده است. به نظر می‌رسد این‌بار پزشکان وسیله‌ای شده‌اند برای اهدافی که درباره مردم دنبال می‌شود.

 

سناریونویسان پی برده‌اند که پزشکان در جامعه دارای چند ویژگی هستند: اولا پرتعداد بوده و در متن جامعه گسترده‌اند. ثانیا ارتباط وثیقی بین آنها و مردم وجود دارد. ثالثا از یک استقلال نسبی شغلی و درآمدی برخوردارند و به‌همین‌دلیل به‌راحتی تحت انقیاد درنمی‌آیند و نهایتا اینکه هنوز در زمره معتبرترین اقشار و صنوف اجتماعی قرار دارند؛ به‌طوری‌که در یک نظرسنجی معتبر که در سال گذشته انجام شد، همچنان در رتبه‌های بالای اعتبار اجتماعی قرار دارند و این در حالی است که اعتبار برخی اقشار دچار سقوط مفرط شده است.

 

فردای روز پزشک، یعنی دوم شهریور سال جاری، در برنامه بامدادی شبکه سوم سیما و درحالی‌که با تدبیر سازمان ‌نظام‌ پزشکی موضوع چالش بر سر کارتخوان در حال فروکش‌کردن بود، مجری برنامه با نمایش یک پاورپوینت با عنوان «راهنمای فرار از مالیات حتی با کارتخوان» اعلام می‌کند که حتی اگر پزشکان کارتخوان هم نصب کنند، چهار شیوه برای فرار مالیاتی برای آنها پابرجاست و به تمسخر، این چهار شیوه یا راه را برای بینندگان توضیح می‌دهد.

 

باید هدف این نوع برنامه‌ها را با دقت جست‌وجو و تحلیل کرد که آیا تقبیح فرار مالیاتی موضوع است یا هدف دیگری دنبال می‌شود؟! مهم‌ترین جرم‌های اقتصادی عبارت‌اند از:غارت، دزدی، خفت‌گیری، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، رشا و ارتشا، احتکار، رانت‌خواری، پول‌شویی، قاچاق کالا و ارز و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، اخلال در نظام تولیدی و صادراتی کشور، پرداخت‌نکردن بدهی و فرار مالیاتی.فرار مالیاتی یعنی کسی درآمد خود را از اداره مالیات پنهان کند و به‌این‌صورت مالیاتی را که باید قانونا به خزانه بیت‌المال بپردازد، نپردازد.

 

بیشتر این موارد از سوی کسانی صورت گرفته و می‌گیرد که قدرت و اعتبار خود را از مناصب خود دریافت کرده‌اند، زدن انگ فرار مالیاتی به یک صنف که در زمره معتبرترین اقشار جامعه است، هدف دوگانه‌ای را دنبال می‌کند: یکی «ایزگم‌کردن» یعنی منحرف‌کردن ذهن جامعه از فاجعه اختلاس، رانت و... و دیگری، تخریب یک صنف معتبر و مستقل که پتانسیل آن را دارد که به‌عنوان یک گروه مرجع اجتماعی در شرایط بحرانی تأثیراتی تعیین‌کننده بر جامعه و حرکت مردم بگذارد.

 

اکنون به نظر می‌رسد که پرداختن به موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان که قابلیت فراگیرشدن دارد، پوست خربزه‌ای است که زیر پای مردم انداخته شده تا ذهن آنها را از برخی موضوعات اصلی اقتصاد کشور منحرف کرده و با خلق یک چالش دامنه‌دار بین مردم از یک سو و پزشکان از سوی دیگر، مردم را پی نخودسیاه فرستاده و پزشکان را نیز از اعتبار بیندازد.

 

ازاین‌رو اولا همکاران شریف خود را دعوت می‌کنم که از این ورطه بیرون بیایند و با یک اقدام نمادین که می‌تواند اعلام رسمی اتصال کارتخوان‌های موجود در مطب‌ها به سامانه مالیاتی در صورت فقدان نصب آنها باشد، پیشگام شفافیت حرفه‌ای و درآمدی شده و ثانیا از مردم شریف می‌خواهم اجازه ندهند افکار عمومی آنها به انحراف رفته و از پیگیری موضوعات اصلی که سرنوشت جامعه و کشور را رقم می‌زند، باز بماند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------