سیل‌های کُشنده کویرنشینان را تهدید می‌کند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیل‌
رییس مرکز پژوهشی‌پژوه آب‌گستر در مورد خطر سیل‌های القایی در مناطق کویری کشور هشدار داد و تاکید کرد: سیل‌های القایی خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین انواع سیل هستند که مناطق خشک و نیمه خشک را تهدید می‌کنند. 

«هدایت فهمی» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در رخداد تغییر اقلیم قرار داریم و باید انتظار سیل‌های آنی را داشته باشیم، اظهار کرد: این نوع سیل‌ها از شدت بارش زیادی برخوردار هستند اما ممکن است تداوم زمانی آنها اندک باشد.

 

وی با اشاره به این که نقاط مرکزی کشور از جمله یزد در تهدید این سیل‌های القایی هستند، افزود: سیل‌های القایی خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین انواع سیل هستند که مناطق خشک و نیمه خشک را تهدید می‌کنند.

 

این کارشناس با بیان این که در صورت عدم وجود موانع در مسیر حرکت آب، سیل با خطرات کمتری گذر خواهد کرد: گفت: متاسفانه اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم، این است که در مسیر حرکت سیل، کارهای ساخت و سازی انجام شده و گاهاً نیز کارهای زیربنایی مثل جاده‌ها و خطوط ریلی نیز به صورت غیر فنی طراحی شده‌اند، به طوری که نمی‌توانند به صورت کامل آب سیلاب را از خود عبور دهند.

 

وی تصریح کرد: بسته شدن مجاری این سازه‌ها منجر به جمع شدن آب همچون یک سد می‌شود و پس از شکسته شدن دیواره همانند یک سد ویران شده عمل می‌کنند تا به سازه بعدی برسند و در نهایت حجم چند برابری آب در مسیرها جاری می‌شود.

 

فهمی در خصوص راهکارهای مقابله با سیل‌های القایی نیز اظهار کرد: راهکار اصلی این است که باید در محاسبات، محدوده‌های سیل‌گیر و حریم رودخانه‌ها را 25 ساله، 100 ساله و 500 ساله در نظر گرفت تا مشخص شود در این حریم‌ها چه سازه‌هایی امکان ایجاد شدن دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: این حریم‌ها براساس دبی رودخانه‌ها محاسبه می‌شود تا مشخص گردد که حریم با دوره بازگشت 25 ساله چه حجمی از آب را عبور می‌دهد.

 

این مسئول با بیان این که راهی جز آزادسازی وجود ندارد، اظهار کرد: ضروری است در این زمینه به موضوعاتی نظیر دوره خشکسالی نیز توجه شود چرا که بسیاری از استان‌ها مانند یزد که با یک دوره خشکسالی مستمر 11 یا 12 ساله روبرو هستند، به دلیل وجود خشکسالی‌های طولانی  به مسئله سیل نپرداخته‌اند.

 

وی افزود: دوم این که امکانات بسیار کمی برای بررسی رودخانه‌ها و سیل در استان‌ها در نظر گرفته می‌شود و همین موجب می‌شود برنامه‌ریزی درستی برای امکانات سازه‌ای صورت نگیرد.

 

فهمی عنوان کرد: البته مسئولان یزدی علی‌رغم کمبود نیرو، امکانات و اعتبارات در حد توان خود تلاش کردند اما کافی نیست و باید بیشتر از این‌ها تلاش شود چرا که از این به بعد در حین خشکسالی و افزایش دما ممکن است همزمان در این مناطق سیل‌هایی اتفاق بیفتد که بسیار بسیار محتمل است.

 

وی گفت: انتظار این که مدت ها بگذرد و خشکسالی مطلق وجود داشته باشد، نیست و حتماً سیل‌هایی خواهیم داشت که اگر بررسی کنید می‌بینید در خشک‌ترین سال‌ها هم رخ داده است.

 

فهمی در پایان خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها و سیل‌های سال جاری زنگ خطری برای شرکت‌های آب‌ منطقه‌ای بود تا تنها به خشکسالی اکتفا نکنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------