کشف بقایای آبراهه های صفوی در مسجد امام اصفهان



اخبار,اخبار اجتماعی,کشف بقایای آبراهه های صفوی در مسجد امام اصفهان
بخش های دیگری از آبراهه های صفوی در مسجد امام (ره) اصفهان کشف شد.

به گزارش صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در نیمه دوم امسال مرمتگران در آغاز فصل دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام اصفهان و هنگام خاک برداری و برداشتن کف الحاقی به کانالهای دفع فاضلاب رسیدند که به عمق یک متر و عرض 70 سانتیمتر بود و در برخی بخش ها با طاق رومی تزئین شده و در برخی بخشها کف این کانالها آجر فرش بوده است.

 

فریدون الهیاری با بیان اینکه همزمان با ادامه عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی، کارشناسان باستان شناسی پایگاه حفاظتی میدان امام اصفهان، در حال حفاری و کاووش این کانالها هستند گفت: کارشناسان توانسته اند بخشهای دیگری از این آبراهه ها را که مسیر آب تمیز با بدنه های سنگی متعلق به دوران صفوی است؛ کشف کنند.

 

وی همچنین با اشاره به آغاز مرحله دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد تاریخی امام اصفهان واقع در مجموعه جهانی میدان امام(ره) گفت: با توجه به بروز رطوبت های بسیار گسترده در محور شمال غرب این مسجد تاریخی، بهسازی فضاهای سرویس های بهداشتی مسجد امام با نزدیک به صد چشمه سرویس بهداشتی از پارسال شروع شد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به پایان عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی بخش بانوان این مسجد گفت: از مهرامسال، مرحله دوم عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی این مسجد، شامل : تخریب اتاقهای چسبیده به بدنه و آزاد سازی بدنه های تاریخی، مرمت بدنه های آسیب دیده، بازسازی نماچینی و کفسازی سرویس های بهداشتی بخش آقایان در این مسجد آغاز شد.

وی افزود: مرحله دوم عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام اصفهان با اعتباری بیش از دو میلیارد و سیصد میلیون ریال اجرا می شود.

 

بخشی از آبراهه های زیرزمینی در این مسجد در زمستان سال 1396کشف شده بود.

 

با توجه به وسعت 85 هزار متر مربعی میدان امام (نقش جهان) اصفهان و تردد روزانه شهروندان و گردشگران در این میدان عظیم تاریخی، در طی سالهای 1397 و 1398 بیش از 50 چشمه سرویس بهداشتی با آخرین متدهای علمی در محور شمالی مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش جهان) ساخته شد.

 

مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران است.

 

این مسجد ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------